והמשפחתון ו אדוארדו אלשטיין

תפקיד: איש עסקים יהודי-ארגנטינאי, ובקרוב בעל השליטה (יחד עם שותפו מוטי בן-משה) בקונצרן אי.די.בי שחולש על חלק מהחברות המובילות במשק

גיל: 53

השכלה אקדמית: לא הושלמה. כשהיה בן 21 נאלץ לנטוש את לימודיו בבית הספר לכלכלה של אוניברסיטת בואנוס איירס, כדי לסייע לסבו בחילוץ החברה המשפחתית מקשיים כלכליים

עוד משהו: ידוע כאיש עסקים די צנוע שמשתדל לא לתת ביטוי חיצוני לעושרו הרב. הוא סולד ממטוסים פרטיים וסוויטות מנקרות עיניים בבתי מלון. "אני נהנה יותר לישון בשק שינה עם חברים על הספסל בטרמינל של נמל תעופה. לא יודע להסביר את זה, אבל שם אני הכי נהנה", אמר בשבוע שעבר בראיון למוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות", ואף סיפק הוכחה לאהבתו זו בתמונה שלו ישן על ספסל בטרמינל של נמל תעופה

ועוד משהו: "החברים" הם חבריו לטיולי תרמילאות. מדי שנה יוצא אלשטיין עם חברים לטיולי קברים ומקומות קדושים ליהדות מסביב לעולם, ותמיד מסיים אותם בישראל

ועוד משהו: בישראל נחת לראשונה כשהיה בן 20, ורק אז התחבר ליהדות. אלשטיין למד קצת עברית במכון למדריכי חוץ, "כי בארגנטינה למדתי בבתי ספר ציבוריים לא יהודיים", סיפר באותו ראיון

ועוד משהו: אחד מנכסי הנדל"ן שלו הוא אי פרטי שנקרא "ויקטוריה" ונמצא במרחק כשעה נסיעה מפטגוניה, חבל ארץ שמשותף לארגנטינה וצ'ילה, ואותו רכש במהלך המשבר הכלכלי הקשה שפקד את ארגנטינה

בני משפחה

האחות דיאנה, האחים אלחנדרו ודניאל, ובן הדוד פרננדו אלשטיין

אחים

לאלשטיין יש שני אחים ואחות שצעירים ממנו. האחות, דיאנה דן-אלשטיין, מתגוררת בארץ בקיבוץ ניר יצחק שליד עזה. "היא תמיד מחפשת לי חברות בקשיים כי היא יודעת שאני מחפש, והיא גם סיפרה לי על המשבר באי.די.בי", סיפר בראיון ל"7ימים". דיאנה, מצידה, אמרה ביוני האחרון בראיון ל"דה מרקר" כי "אח שלי, אין כמוהו. התברכתי בזה שהוא אחי".

דיאנה עלתה לארץ לפני 20 שנה יחד עם בעלה נסטור, שהיה אז בוגר תנועת השומר הצעיר. כיום היא עובדת כתמחירנית בחברת "גניגר". "אני מעריצה אותו", הודתה בראיון. "בכל מה שקשור לעסקים שלו, אני לא מופתעת מדבר שקשור לאדוארדו".

האח אלחנדרו (47), מהנדס חקלאות בהשכלתו, מכהן כסגן יו"ר שני של אחיו ב-IRSA, ואילו דניאל (41), אחיו הקטן, מכהן כדירקטור ויש לו תואר ראשון בכלכלה ותואר שני במינהל עסקים. בן הדוד של השלושה, פרננדו (52), ארכיטקט בהשכלתו, מכהן אף הוא כדירקטור ב-IRSA.

אנשי דת

הרב יאשיהו פינטו

כיהודי שומר מצוות, אלשטיין התייעץ ומתייעץ עם לא מעט רבנים מובילים. אחד מהם הוא הרבי מליובאוויטש (מלובביץ') ז"ל, האדמו"ר השביעי בשושלת אדמו"רי חסידות חב"ד. "אל תעשה את מה שמזיק לרוח הנפש הוא עיקרון חשוב שלימד אותי הרבי", העיד בעבר, ותיאר כיצד ייעץ לו, בפגישתם הראשונה (סמוך למפגש הראשון של אלשטיין עם ג'ורג' סורוס), להתרחק מהשקעות בבורסה. "הבורסה, אין לה רוח הנפש. היא לוקחת מזמן השינה ולא מחזקת את הנשמה", אמר לו הרבי.

אחרי שמלובביץ' נפטר, החל אלשטיין לבקש את עצותיו של גדול בתורה אחר, הרב יאשיהו פינטו, הנין של הבאבא סאלי ונכדו של אבוחצירא. פינטו, למי ששכח, ייעץ לא מעט ל...דנקנר, שנחשב לאחד מחסידיו ויש האומרים כי הוא חתום על ניסיון השידוך שכשל בינו לבין אלשטיין. "אני מיודד אתו, והוא שאל אותי אם אני רוצה להשקיע באי.די.בי", העיד אלשטיין על יחסיו עם פינטו. "אתה האיש שיכול לעזור לנוחי", אמר לו פינטו.

פינטו, רק בן 40, הוא המייסד של מוסדות "שובה ישראל", וזה כולל ישיבות ובתי תמחוי בארץ, בניו יורק, לוס אנג'לס, מיאמי ופראג שבאירופה. מוסד זה הפך אותו לאחד הרבנים העשירים בארץ, ולפי "פורבס ישראל" שווי ההון של חצרו עומד על 75 מיליון שקל. לפני כשנה נודע כי פינטו מצוי תחת חקירה משטרתית בחשד כי הוא ומשפחתו ניסו לשחד קצין משטרה בכיר, וחקירה זו הצטרפה לשערוריות כספיות אחרות בהן היה מעורב. באוקטובר האחרון דיווח ערוץ 10 כי המשטרה ממליצה על הגשת כתב אישום נגד פינטו בגין מתן שוחד לאותו קצין בכיר, אך המשטרה בתגובה טענה כי "תיק החקירה עודנו מתנהל".

הוא

תתחילו לשנן: אלשטיין, אדוארדו אלשטיין, ותנסו לעשות את זה עם "ר" מתגלגלת. איש העסקים היהודי-ארגנטינאי שעומד לקבל לידיו את המושכות של חברת ההחזקות אי.די.בי, יהפוך מעתה והלאה לכמעט בן בית אצל כל אחד מאתנו (לפחות באופן עקיף). כל החלטה שיקבל עלולה להשפיע על האופן שבו סלקום, זכיינית הסלולר המובילה בארץ, מעניקה שירות למיליוני לקוחותיה; על הדרך שבה מתמחרת שופרסל, רשת הקמעונות המובילה בארץ, את מוצריה ועל האופן שבו כלל ביטוח, מחברות הביטוח הגדולות בארץ, מבטחת את לקוחותיה.

אלשטיין, שהזכיר לכולנו שארגנטינה זה לא רק דייגו ארמנדו מראדונה וטלנובלות סוחטות דמעות, רחוק מלהיות דומה לנוחי דנקנר, או-טו-טו בעל השליטה לשעבר באי.די.בי. אלשטיין, שבינואר הקרוב יחגוג 54, נולד בבואנוס איירס למשפחה יהודית של יזמי נדל"ן. סבו, יצחק אלשטיין, שהיגר למדינה מרוסיה בעקבות המהפכה הבולשביקית, צבר נכסי מקרקעין רבים בארגנטינה ובמרוצת 1943, ימי מלחמת העולם השנייה, הקים את IRSA, חברת נדל"ן שברבות הימים הפכה לאחת המובילות בתחומה במדינה. אלשטיין ג'וניור עזר בצעירותו לסבו להבריא את החברה, ויותר מאוחר רכש אותה מהמשפחה תמורת מאות בודדות של אלפי דולרים. מהלך זה התברר כמנצח עבורו כי במהלך השנים שעברו מאז הפכה IRSA לאחת מחברות הנדל"ן המובילות בארגנטינה, ואת אלשטיין עצמו לאחד היהודים העשירים במדינה (ויש האומרים לעשיר ביותר, אך לא מספיק עשיר כדי להיכלל ברשימת עשירי ארגנטינה של המגזין "פורבס").

IRSA, מקור הונו העיקרי של אלשטיין, נסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי של 694 מיליון דולר (הוסיפה לערכה 74% בשנה האחרונה), ולאלשטיין, שמכהן כיו"ר וכמנכ"ל שלה, יש 66.1% מהונה, וזאת דרך חברה ציבורית אחרת שבשליטתו, Cresud. זו, שנמנית על החברות החקלאיות הגדולות בדרום אמריקה (בעלת קרקעות חקלאיות נרחבות באזורי הפאמפס שמהן היא מפיקה תירס, סויה וחיטה, מגדלת בקר ומפיקה חלב), נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 523 מיליון דולר, ואלשטיין מחזיק ב-39.3% מהונה דרך החברה הפרטית IFISA שבשליטתו.

פורטפוליו הנכסים של IRSA כולל, בין היתר, קניונים, בתי מגורים ובתי מלון. מלבד פעילותה הנדל"נית, ל-IRSA יש החזקה של 29.8% ב-Banco Hipotecario, בנק המשכנתאות הגדול בארגנטינה (כשהמדינה מחזיקה ביתר המניות). במילים אחרות, כמעט בכל סקטור דומיננטי שתורם לתמ"ג של ארגנטינה, יש לאלשטיין דריסת רגל, ובקרוב תהיה לו דריסת רגל דומה במשק הישראלי.

מקורבים

עו"ד שאול צאנג

שאול צאנג (68), יליד ארגנטינה, נשוי ואב לשלוש בנות. צאנג הוא חבר ילדות של אלשטיין, איש סודו ויד ימינו ומשמש כעו"ד של משפחת אלשטיין.

צאנג, המכהן כסגן יו"ר ראשון ב-IRSA (הסגן השני הוא אלחנדרו, אחיו של אלשטיין) מלווה את אלשטיין בעסקת אי.די.בי החל מיומה הראשון, עוד מהרגע שבו הבשילו המגעים לשותפות עם נוחי דנקנר. בשל תפקידו זה, צאנג מגיע לארץ לעיתים תכופות, ולא פעם ממלא את מקומו של אלשטיין בדיונים בביהמ"ש כשזה נעדר ממנו. צאנג נחשב לדמות דומיננטית בקהילה המשפטית בארגנטינה. הוא מייסד פירמת עו"ד Zang Bergel Vines, וחבר לשכת עו"ד הבינלאומית של ה-Interamerican Federation.

שולם לפידות

שולם לפידות (34) נשוי ואב לחמישה ילדים, הוא בוגר ישיבות בבואנוס איירס, מונטריאול ומיאמי. לפידות, כמו אלשטיין, נולד בבואנוס איירס, בן למשפחת תעשיינים עשירה, שאחד מנכסיה הוא מפעל טקסטיל אותו ניהל לפידות בעבר. המשפחה של לפידות מאוד מקורבת לזו של אלשטיין, הן מהבחינה האישית והן מהעסקית (אחת השותפות בקבוצת IRSA). לפידות נמנה על קבוצת החברים המצומצמת של אלשטיין עמה הוא נוסע מדי שנה לטיול תרמילאות במקומות הקדושים ליהדות ברחבי העולם. אלשטיין הבהיר בעבר כי אינו מתכוון לעבור לגור בישראל ולשאת בתפקיד ניהולי באי.די.בי, ולפידות הוא זה שיעשה זאת עבורו. אשתו של לפידות ישראלית ומשפחתה מתגוררת בירושלים. לכשתאושר העברת השליטה באי.די.בי לאלשטיין ולבן-משה, מתכנן לפידות לעלות לארץ.

עו"ד איתן אפשטיין

אפשטיין (58) עומד בראש משרד עו"ד האזרחי-מסחרי אפשטיין, חומסקי, אסנת ושות', וגילת, קנולר ושות', שהוא פרי מיזוג מהתקופה האחרונה. במשרד, הנחשב למוביל בתחום ההגבלים העסקיים בדירוגים ישראליים ובינלאומיים, מועסקים למעלה מ-50 עו"ד. אפשטיין, מומחה להגבלים עסקיים ולמיזוגים ורכישות, הוא אחד מיועציו הקרובים של אלשטיין, הן במישור האסטרטגי והן במישור המשפטי, ומזה כשני עשורים הוא עובד בצמוד לשאול צאנג, עורך דינו של אלשטיין. בעברו, עבד אפשטיין במחלקת ההגבלים העסקיים של הנציבות האירופית בבריסל; שימש כחבר הוועדה הממשלתית להכנת ישראל לאיחוד האירופי וכן עבד כמרצה באוניברסיטת תל אביב. מלבד עסקיו של אלשטיין, אפשטיין מייצג חברות ענק עולמיות כמו מאסטר קארד וטושיבה.

שותפים עסקיים

ג'ורג' סורוס

את סורוס, אחד ממשקיעי הערך הגדולים בעולם ואחד מעשירי תבל (לפי "פורבס" הונו עומד על 19.2 מיליארד דולר), פגש אלשטיין כשהיה בן 28, בעיצומו של ניסיון להבריא את IRSA. "איכשהו הגעתי אליו", סיפר בעבר, "דיברנו במשך שעה, ואז הוא שאל אותי: 'כמה כסף אתה חושב שאתה יכול לנהל?' ואני עניתי: '10 מיליון דולר'". סורוס נענה לאתגר, העביר לאלשטיין 10 מיליון דולר והפך לאחד המשקיעים הגדולים ב-IRSA. בראיון ל"7 ימים" הודה אלשטיין כי הוא מקווה שבניו של סורוס, עימם הוא שומר על קשר, יצטרפו אליו להשקעה באי.די.בי.

ג'קי בן זקן

מלבד הרב פינטו, יש לאלשטיין ולאיש העסקים האשדודי ג'קי בן זקן, בעל השליטה בחברת מנופים פיננסים, דבר משותף נוסף והוא נכס נדל"ן יוקרתי במנהטן, ניו יורק. לפני 5 וחצי שנים רכשה IRSA מטאו של אילן בן דב את חלקה בבניין הליפסטיק, וכך הפכה לשותפה של בן זקן בו. לפי מסמכי IRSA, זו שילמה 22.6 מיליון דולר עבור 30% מהנכס, וכתוצאה מהסדר חוב בגינו (ש-IRSA תרמה הזרמת מזומן עבורו), גדל חלקה של החברה בנכס ל-49%. שיעור התפוסה בו עומד על 86.2%, והוא מניב הכנסה חודשית ממוצעת של 62.9 דולר למטר מרובע. נגד בן זקן, נזכיר, הוגש באחרונה כתב אישום בגין הרצת מניות של מנופים פיננסים.

פרופסור מריו בלכר

בדומה לאלשטיין, בלכר (65) הוא יהודי-ארגנטינאי שהגיע לאחת המשרות הבכירות במדינה אך רק למשך תקופה ממש קצרצרה: נגד הבנק המרכזי, תפקיד בו החזיק חמישה חודשים (ינואר-יוני 2002) ובחר לפרוש ממנו על רקע חילוקי דעות עם שר האוצר הארגנטינאי. בלכר חזר לשוק הפרטי, ומונה, בין השאר, לדירקטור ב-IRSA של אלשטיין. באוגוסט האחרון שימש מועמד לרגע של בנימין נתניהו, ראש הממשלה, לתפקיד נגיד בנק ישראל - תפקיד אותו קיבלה לבסוף קרנית פלוג. באוקטובר האחרון, בראיון ל"כלכליסט" ציין בלכר כי יהיה מעורב במו"מ לרכישת השליטה באי.די.בי על ידי אלשטיין. "יש כאן הזדמנות", הדגיש.

מייקל שטיינהרט

המיליארדר שטיינהרט (73) עשוי להיות אחד המשקיעים שיצטרפו לאלשטיין ברכישת השליטה באי.די.בי. שטיינהרט, שנמנה בעברו על גרעין המשקיעים שרכש יחד עם תד אריסון את השליטה בבנק הפועלים, נחשב לאגדה בתעשיית קרנות הגידור העולמית. כיהודי אוהב ציון, הוא מקפיד לתרום למוסדות יהודים ודוגמה מוכרת לכך היא פרויקט "תגלית" שיזם יחד עם צ'רלס ברונפמן, ושעד היום הטיס לישראל למעלה מ-220 אלף בני נוער יהודים מרחבי העולם.

אדולפו סמולרש

סמולרש, בדומה לשטיינהרט, הוא יהודי בעל הון נכבד, שעשוי להפוך לאחד המשקיעים שיצטרפו לאלשטיין ברכישת השליטה באי.די.בי. סמולרש מוכר בארץ בעיקר הודות לתרומתו לבניית האודיטוריום המפואר של אוניברסיטת תל אביב - אודיטוריום שמתואר באתר האוניברסיטה כ"פנינה ארכיטקטונית", ובקיץ האחרון מלאו 10 שנים להקמתו. סמולרש העיד בעבר כי הוא ואשתו מקפידים לבקר בישראל פעם בשנה.

אדגר ברונפמן

המיליארדר היהודי-קנדי אדגר ברונפמן (84, אביו של מתיו ברונפמן, עד לאחרונה מבעלי גרעין השליטה בבנק דיסקונט והבעלים של איקאה ישראל), הכיר את אלשטיין בישראל לפני למעלה מעשור, ולאחר שהאחרון עניין אותו במספר השקעות בארגנטינה, הפך לשותף עסקי שלו ב-IRSA. ברונפמן שימש בין השנים 1979-2007 כנשיא הקונגרס היהודי העולמי, תפקיד שאפשר לו להציע לאלשטיין את משרת הגזבר, וזה נענה לו וכיהן בתפקיד זה במשך מספר שנים בודדות.

סם זל

זל (72) הוא מיליארדר יהודי נוסף שחבר לאלשטיין בהשקעותיו בארגנטינה ואולי יסייע לו בהשקעתו הנוכחית באי.די.בי. זל, שעיקר הונו הוא מעסקי נדל"ן חובקים עולם, שווה לפי "פורבס" 4 מיליארד דולר.

פוליטיקאים

נשיאת ארגנטינה, כריסטינה קירשנר

לאור העובדה שאלשטיין הוא אחד האנשים העשירים בארגנטינה ואחד מיזמי הנדל"ן הדומיננטיים בה, לא מפתיע שהוא מקורב ללא אחרת מאשר נשיאת המדינה, כריסטינה קירשנר. קירשנר (60), שברשת ניתן למצוא לא מעט תמונות המשותפות לה ולאלשטיין, נבחרה לנשיאות ב-2007, ובכך הייתה לאישה הראשונה בתפקיד. היא החליפה את בעלה, הנשיא לשעבר נסטור קירשנר שנפטר באוקטובר 2010, שנה לפני שנבחרה לקדנציה שנייה. שתי קדנציות אלו של קירשנר, עו"ד במקצועה, היו עמוסות במשברים פוליטיים וכלכליים, כולל מתיחות חוזרת ונשנית בין ארגנטינה לארה"ב. אלשטיין, דרך אגב, הכיר בין דנקנר לקירשנר באחד מערבי מפגש מני רבים בין אנשי עסקים לבכירי הממשל הארגנטינאי בבואנוס איירס.על קרבתו לפוליטיקה הישראלית אמר אלשטיין בראיון ל"7 ימים" כי "אין לי חברים בפוליטיקה. אנחנו ביזנס אוריינטד".