סכסוך עבודה במפעלי ים המלח בגין תוכנית ההתייעלות

יו"ר מועצת העובדים במפעלי ים המלח: "התוכנית מדברת על בנייה מחדש של כל מפעלי כיל מתוך כוונה להפוך את החברה לרזה יותר, כדי שיהיה קל יותר להעביר אותה לחו"ל או למכור אותה"

בזמן שבהנהלת קבוצת כימיקלים לישראל (כיל) מכחישים נמרצות את הטענות לתוכנית סודית לפיטורים נרחבים במפעלי החברה בדרום, ההסתדרות הכריזה בסוף השבוע על סכסוך עבודה גם במפעלי ים המלח. בעקבות הכרזה זו, כל ששת המפעלים של כיל בדרום הארץ נמצאים במצב של סכסוך עבודה.

את ההכרזה על סכסוך העבודה הוביל מרחב הנגב של ההסתדרות, בראשות מאיר בביוף. שם אמרו כי ההחלטה על המהלך התקבלה בעקבות תוכנית פיטורים שמתוכננת במפעלי החברה, וזאת בלי תיאום עם נציגות העובדים.

"עלינו להבטיח שלא יתרחשו במפעלים אלה פיטורים המוניים ובוודאי שלא יעשו בלי תיאום עם ועדי העובדים והנציגות במפעלים", אמר בביוף. "במידה והנהלת כיל תחליט לבצע את התוכנית, כשההסתדרות והוועדים לא שותפים לקבלת ההחלטות, ניאבק בה בצורה הכי קשה שיש ונצא למאבק ברמה הלאומית".

יו"ר מועצת העובדים במפעלי ים המלח, ארמונד לנקרי, אמר כי התוכנית שגובשה בקבוצת כיל מדברת על בנייה מחדש של כל מפעלי החברה באופן שיאפשר את הפיכתה ל"חברה רזה יותר, כדי שיהיה יותר קל להעביר אותה לחו"ל או למכור אותה. כפי שנאבקנו במכירת החברה לפוטאש לפני מספר חודשים ניאבק גם במטרה הסמויה של ההנהלה", אמר.

בהסתדרות ובוועדי העובדים במפעלי הקבוצה שבו היום וטענו כי מדובר בתוכנית שמכונה בהנהלת כיל בשם "גראונד זירו" והיא מכילה שינויים קיצוניים במצב כוח האדם במפעלים, בהיקפי המשמרות, במספר עובדי המטה ועוד - מהלכים שמעוררים חשש כבד שילוו בפיטורים המוניים.

בכיל, כאמור, מכחישים בתוקף קיומה של תוכנית כזו, אך אומרים כי נעשית בחינה מקיפה של מהלכים, בניסיון להתאים את פעילות הקבוצה לתחרות בשוקי העולם.

מכיל נמסר בתגובה כי "חברות הקבוצה, כמו כל חברות הדשנים בעולם, מתמודדות בשנה האחרונה עם הירידה החדה במחירים בשוקי העולם, דבר שמחייב אותן לבצע התאמות הכרחיות במבנה ההוצאות שלהן. חברות כיל מתמודדות עם פגיעה קשה שנגרמה להן משורה של החלטות שקיבלה ממשלת ישראל, שהחמירו עוד יותר את תנאי הפעילות העסקית שלהן בארץ, כמו הוצאת החברה מהחוק לעידוד השקעות הון; הכפלת התמלוגים ופרויקט קציר המלח. צירוף נסיבות חיצוניות עם נסיבות מקומיות מחייב את הנהלת כל החברה בכיל לבחון לעומק את הוצאותיה כדי לעמוד בתחרות הקשה בעולם. אין כל סיבה להכרזה על סכסוך העבודה במפעלי ים המלח, שכן לא בוצעו במפעל צעדים חד-צדדיים".

פנו לבית המשפט

סכסוכי עבודה הוכרזו בעבר גם בשאר מפעלי כיל בדרום: תרכובות ברום, פריקלאס, מפעל המגנזיום, מפעל התובלה וברותם אמפרט. למעשה, מהלכי ההתייעלות שמיוחסים כיום להנהלת כיל מתקיימים רק ברותם אמפרט, שבה מתכוונת ההנהלה לפטר כ-130 מתוך כ-1200 עובדים. זאת, בניסיון להתאים את פעילות החברה למצב שוק הפוספט בעולם. לאחר שבשבועות האחרונים העובדים ברותם אמפרט שיבשו את הפעילות בחברה, הם פנו היום (א') לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע בבקשה להוציא צו שימנע מהנהלת החברה לפטר כ-15 מן העובדים. בדיון השתתפו גם נציגי ההסתדרות וההנהלה. הדיון הסתיים בלי הכרעה ודיון נוסף עתיד להתקיים מחר בצהריים.