שר הביטחון יעלון שוב תוקף: לארה"ב תפיסות מוטעות

"מעריב": שר הביטחון הבהיר כי הסדרי הביטחון שהציע מזכיר המדינה האמריקאי אינם מקובלים עליו ■ "סנסורים ומזלטי"ם אינם יכולים להיות תחליף לנוכחות פיזית של חיילי צה"ל"

למרות ההתנצלות המתוקשרת, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון לא משנה את דעתו על המתווה שמגבש מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי - כך מדווח "מעריב".

בנאום שנשא ביום חמישי בערב במכללה בירושלים בפני למעלה מ-100 איש, תקף יעלון את המתווה האמריקאי. הוא נמנע מביקורת אישית על קרי, אך הבהיר כי הוא דוחה לחלוטין את המתווה הביטחוני שהציע האחרון.

יעלון אמר לנוכחים כי "סנסורים ומזל"טים לא יכולים להוות תחליף לנוכחות פיזית של חיילי צה"ל, בקעת הירדן חיונית לביטחון ישראל ולא נוכל להסכים לכך שצד שלישי יהיה שם במקומנו. הביטחון בבקעה חייב להישאר בידינו לאורך זמן", אמר יעלון והוסיף "כשר ביטחון אני תומך מאוד בהחדרת פיתוחים טכנולוגיים שיסייעו לכוחות ואולם אין בהם כדי להוות תחליף לנוכחות הפיזית שלנו בשטח".

"לארה"ב ולאירופה תפיסות מוטעות והן לא מבינות את המזרח התיכון ואת התהליכים המתרחשים בו", המשיך יעלון וביקר את התרכזות העולם המערבי בסוגיה הפלסטינית, שלדעתו אינה הבעיה העיקרית באזור כלל ועיקר. לדבריו, הגישה השגויה של ארה"ב הובילה לכך שהממשל האמריקאי קידם את שלטון האחים המוסלמים, אף שאלה כלל לא ניצחו בבחירות במצרים. לעומת זאת, כאשר התרחשה הפיכת הנגד של הצבא, ארה"ב נמנעה מלסייע לו, למרות שמדובר בבעל ברית טבעי לוושינגטון.

שר הביטחון אף סיפק הצצה למצב הביטחוני בגזרות אחרות. בין היתר גילה כי תקרית הריגתו של נגד חיל הים שלומי כהן בגבול לבנון לפני כחודש נבעה ממתיחות סונית-שיעית.

לדבריו, "גדודי עבדאללה עזאם", ארגון סוני קטן הוא האחראי לרצח החייל. מבצעי הפיגוע קיוו שישראל תאשים את חיזבאללה במעשה ותפתח נגדו בפעולה צבאית. בעבר שיגר הארגון כמה רקטות לעבר ישראל מתוך תקווה דומה.

נראה שיעלון לא חושש להיאבק בשתי חזיתות בו זמנית. הוא התעמת בדבריו עם המתנחלים והצהיר כי ימשיך להורות על עקירת מטעים של מתנחלים, אם ננטעו שלא כחוק. "זו הוראה שלי ואמשיך לתת הוראות כאלה אם יהיו פעולות לא חוקיות", הבהיר בתגובה לשאלה שנשאל. "ההתיישבות צריכה להיעשות על-פי חוק".