הערכות: מספנות ישראל תייבא עד 350 אלף טון מלט בשנה

חתמה על הסכם של יבוא מלט מספטמבר ■ בכיר בענף: אין נגיסה משמעותית בנתח השוק

מספנות ישראל נכנסת לשוק המלט, שנמצא בשליטת נשר: בעלת השליטה בחברה, גולד בונד, שמוחזקת בידי שלמה שמלצר, סמי קצב ושלומי פוגל, הודיעה היום (א') כי חתמה בסוף השבוע על הסכמים להקמת מיזם משותף עם שני גופים נוספים לייזום ולפיתוח פעילות של יבוא מלט מחו"ל. מדובר במוצרי מלט לענף הבנייה ושיווקם בשוק הישראלי. בגולד בונד לא חושפים בשלב זה את שמם של הגופים שמעורבים במיזם, אך מציינים כי אחד מהם הוא חברה שפועלת בתחום המלט באירופה. גורמים בענף המלט אמרו היום ל"גלובס" כי מדובר בגוף שנחשב לאחד הגדולים בעולם בתחום זה.

הפעילות תיעשה באמצעות שותפות מוגבלת, שבה תחזיק מספנות ישראל באמצעות החברה הבת שלה הרשומה בקפריסין, ISL Logistics, בבעלות מלאה על החברה החדשה. על-פי הודעת מספנות ישראל, היא תחזיק ב-70% מהשותפות החדשה. החברות הנוספות שיפעלו איתה יקבלו שירותים שונים, לרבות שירותי נמל, פריקה ותשתיות, וזאת תמורת תשלום שיוסכם בין הצדדים המעורבים.

שוק המלט בישראל מוערך בכ-2.5 מיליארד שקל בשנה. על-פי הערכות, כ-85% מהשוק מוחזק בידי נשר. בניסיונותיה של מספנות ישראל להיכנס לשוק, היא עתידה לפעול גם לצד חברת לב רן של יורם לוינסון, שעל-פי הערכות מייבאת כיום כ-12% משוק המלט.

החברה החדשה שעל הקמתה הודיעה מספנות ישראל עתידה להתחיל לפעול כבר בחודש ספטמבר הקרוב. בהודעת החברה לבורסה נכתב כי לפחות בשנים הראשונות לפעילותה בתחום היא תוכל להשיג רק אחוזים בודדים מנתח שוק המלט בישראל. גורמים בענף העריכו היום בשיחות עם "גלובס" כי מדובר ביבוא בהיקף של 300-350 אלף טון מלט בשנה, כמות שמייצגת כ-5%-6% מנתח שוק המלט.

אף שמדובר באחוזים שכרגע נחשבים זעומים ביחס לשוק המלט, יש הרואים במהלך של מספנות ישראל סנונית ראשונה המבשרת על התהוות של מהפכה אפשרית בתחום. לשם ביסוס פעילותה בענף, כך נודע היום ל"גלובס", מספנות ישראל אף הכשירה באחרונה רציף ייעודי שיאפשר פריקה של מלט, וזאת בנמל הפרטי שהיא מפעילה במפרץ חיפה. בנוסף, החברה הקימה סמוך לרציף גם מתקן אחזון לקליטת המלט שייובא מחו"ל. ההרצה של מתקנים אלה תחל בתקופה הקרובה כדי לעמוד על כשירותם לקראת הפעלתם המלאה בעוד כחצי שנה. עם זאת, עדיין לא ברור באילו תשתיות שינוע יש בכוונת מספנות ישראל להשתמש: בין שמדובר במכליות שהחברה תפעיל בעצמה ובין שתסתייע בחברת תעבורה, הקשורה עם נשר.

גורם בכיר שפעיל בענף המלט אמר היום כי על אף ההודעה של מספנות ישראל עדיין מוקדם להכריז על מהפכה ממשית בתחום. לדבריו, הכמויות האמורות של המלט שייובאו לפחות בשלבים הראשונים אינן מבשרות על נגיסה משמעותית מנתח השוק וציין כי "רק בעוד כשנה נוכל לדעת אם יש כאן כיוון ממשי. כרגע וכפי שהדברים נראים, המהלך הזה לא מהווה שובר שוויון".

שוק המלט בישראל
 שוק המלט בישראל