רוסיה: "לא הצבנו אולטימטום"; אובמה: "נבודד את רוסיה"

(עדכון) - שרי החוץ של האיחוד האירופי התכנסו לדיון חירום מיוחד ■ מרקל לאובמה: "ייתכן שפוטין איבד קשר עם המציאות"

רוחות מלחמה: מפקדת הצי הרוסי בים השחור שיגרה מסר חריף לכוחות האוקראינים בחצי האי קרים, שלפיו עליהם להיכנע עד 05:00 בבוקר (שעון ישראל) ובמידה ולא - הם ייאלצו להתמודד עם מתקפה צבאית עוצמתית. סוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס" דיווחה כי מקור במשרד ההגנה בקייב כינה את המתקפה "סופה".

על פי הדיווח, "אם הכוחות האוקראינים לא ייכנעו לפני 05:00 (שעון ישראל) מחר, תחל מתקפה נגד היחידות והדיוויזיות של הכוחות המזויינים בחצי האי קרים". מוקדם יותר הבוקר דווח כי כוחות רוסיים נערכים לאורכו של הגבול המשותף לקראת מתקפה אפשרית מתוכננת.

שעתיים לאחר פרסום האולטימטום, רוסיה פרסמה הודעת הכחשה שלפיה היא לא הציבה אולטימטום לכוחות האוקראינים.

בתוך כך, ברק אובמה אמר הערב כי ארה"ב בוחנת דרכים כלכליות ודיפלומטיות לבודד את רוסיה, במקרה של פלישה לאוקראינה. "רוסיה נמצאת בצד הלא נכון של ההיסטוריה" אמר.

משרד החוץ במוסקבה הגיב היום לראשונה לאזהרותיו של שר החוץ האמריקני קרי מפני בידוד כלכלי של רוסיה. בהודעה שפרסם משרד החוץ הרוסי נכתב כי הדברים "אינם מתקבלים על הדעת", כך דווח בגלי צה"ל. מוקדם יותר הזהיר קרי את ראש ממשלת רוסיה פוטין מפני השלכות כלכליות נגדו, אם ימשיך בצעדים התוקפניים כלפי אוקראינה.

בתוך כך, שרי החוץ של 28 המדינות החברות באיחוד האירופי מכונסים בבריסל, כדי לגבש תגובה לפלישה הרוסית לחצי האי קרים. בדרכו לפגישה הודיע שר החוץ של אירלנד שהתגובה תהיה נחרצת ותקיפה, ואמר כי ייתכן שאירופה תחליט להטיל עיצמים על רוסיה. עם זאת, באיחוד עדיין מקווים למצוא פיתרון דיפלומטי למשבר, וליצור ערוץ הידברות בין הקרמלין במוסקווה למשטר החדש בקייב.

"פוטין איבד קשר עם המציאות"

"ניו-יורק טיימס" דיווח היום כי קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה לנשיא ארצות-הברית, ברק אובמה, כי "פוטין נמצא בעולם אחר, ייתכן שהוא איבד קשר עם המציאות".

בזמן שבקרמלין מצדיקים את המהלכים התוקפניים בחצי האי, בעולם מתגברת הביקורת. בגלי צה"ל דווח כי שר החוץ של בריטניה, וויליאם הייג, אמר היום כי הפלישה הרוסית לאוקראינה היא המשבר הגדול ביותר באירופה מתחילת המאה ה-21. "השלמות הטריטוריאלית של אוקראינה הופרה", אמר הייג לעיתונאים בשדה התעופה לקראת המראתו לקייב, "זו כמובן לא הדרך לקיים יחסים בינלאומיים".

הבוקר דיווח הצבא האוקראיני על הצטברות כלי רכב משוריינים בצד הרוסי של הגבול עם חצי-האי קרים. דובר משמר הגבול האוקראיני סיפר גם על ספינות רוסיות שנעות ליד נמל העיר סבסטופול. הוא הוסיף כי רוסיה חסמה שירותי טלפונים ניידים באזורים מסויימים בחצי-האי.