המלצות חמות: מניות לקנייה במדינות המפותחות והמתפתחות

קבלו מניות ממגזרים מסוימים שלמרות שעלו בחודשים האחרונים, התמחורים נשארו הגיוניים

המניות האירופיות ובשווקים מפותחים נוספים נהנו מריצה חזקה ב-18 החודשים האחרונים, כאשר המשקיעים הכירו בירידת הסיכון לפיצול במרחב האירו, ובכך שחברות אירופיות רבות אטרקטיביות בהרבה ממדינות הבסיס שלהן.

תמיכה נוספת בשווקים המפותחים באה, לגודל האירוניה, מהבעיות המדווחות היטב בכמה שווקים מתעוררים. הצמיחה במדינות כמו ברזיל דועכת במהירות, וגם סין מאיטה. המשקיעים הבינו שהשגת תשואות ישירות מהשווקים המתעוררים תהיה כעת בעייתית בהרבה, בייחוד עם סופו של מחזור-העל בסחורות שהחמיא לביצועים של רבות מהמדינות הללו.

המסר הזה קיבל בחודשים האחרונים חיזוק מן הפיחותים החדים במטבעות של מדינות כמו ארגנטינה וטורקיה; זאת כתוצאה מהחזרת הון בינלאומי חם לארה"ב, בציפייה לריביות גבוהות יותר אחרי צמצום רכישות האג"ח של הפדרל ריזרב.

על רקע השינוי הזה בתפיסות, יש כמה וכמה חברות אירופיות שממשיכות לרשום ביצועים נאים במדינות המפותחות והמתפתחות כאחד.

טיפול בסוכרת במודל של סכיני גילוח

בשירותי הבריאות, Novo Nordisk נשארה השחקנית העולמית הדומיננטית בטיפולי סוכרת. הרגלי אכילה מערביים מובילים במהירות לעלייה ברמות הסוכרת בכל סוגי המדינות, אך רק שלוש חברות הן דומיננטיות בתחום הטיפולים: נובו נורדיסק מדנמרק, סאנופי מצרפת ואיליי לילי מארה"ב. מנקודת מבט עסקית, האינסולין הוא המעניין ביותר מפני שהטיפול בו נמשך שנים רבות, והחולים נוטים להיות נאמנים למכשיר שאליו הם רגילים. זהו כמעט מודל עסקי של סכיני גילוח.

בעוד תחומים אחרים של שירותים רפואיים סבלו מירידות מחירים משמעותיות או קיפאון במחירים, חברות שמייצרות אינסולין הצליחו לייקר משמעותית את המחירים, בייחוד בארה"ב - בין היתר מפני שנקודת המוצא היא מחיר של כוס קפה ביום. ובנוסף לגידול במספרי החולים ולמחירים הגבוהים יותר, באים מוצרים חדשים. לנובו יש את התיק המבטיח ביותר של טיפולי סוכרת. היא השיקה באחרונה אינסולין משופר לפעולה ממושכת, שכבר כבש נתחי שוק משמעותיים במדינות כמו יפן ושווייץ, שבהן הוא הושק. ארה"ב היא הבאה בתור.

לנפח תזרים מזומנים, לא רק צמיגים

בעוד הפופולריות של מכוניות יוקרה גרמניות, בקרב המעמד הבינוני העולה והביורוקרטים בסין, היא עובדה ידועה, פחות ידוע שכמה מהחברות שמספקות רכיבי מפתח למנועים שלהן רושמות תשואות גבוהות בהרבה מאלה של בעלות המותגים.

כאשר יצרניות הרכב בכל העולם מחויבות על ידי הרגולטורים והתחרות להשיג צריכת דלק חסכונית יותר, בטיחות משופרת ומשקל מופחת, מאזן הכוח נוטה לטובת חברות כמו Continental, שמנצלת את תזרים המזומנים מעסקי הצמיגים שלה לבניית עסק של רכיבים שהוא גדול באותה מידה.

האטרקציה למשקיעים כאן היא שבכמה חלקים ייחודיים של טכנולוגיית המנועים, האירופים הם המובילים, ובסיס הספקים העולמי מרוכז הרבה יותר מאשר שוק הרכב. בנוסף, השיפור בחיסכון בדלק כרוך במקרים רבים בשילוב של הנדסה מסורתית עם אלקטרוניקה ותוכנה, וקל יותר להגן על שולי רווח או להגדיל אותם על ידי ניצול הדפלציה במחירי ספקי-המשנה של האלקטרוניקה. קונטיננטל נקלעה בעבר למשבר בגלל יותר מדי חובות, אך נחלצה ממנו חזקה מתמיד.

השמועות על מות המו"ל היו מוקדמות

מגזר נוסף שלא נפגע מן ההאטה, הוא הוצאת ספרי לימוד, למרות החששות שהאינטרנט יהרוס את המודל שלו.

המובילה העולמית כאן היא Reed Elsevier, שמוציאה לאור כתבי עת מדעיים ורפואיים רבים. היא נהנית מהעובדה שחוקרים ואקדמאים מובילים צריכים לפרסם עבודותיהם בכתבי העת החשובים ביותר, מסיבות של קריירה. החוקרים מעדיפים לקרוא עבודות מאומתות ולא להסתכן בחיפושי גוגל. זו הסיבה לכך שמודל הגישה הפתוחה לא התרומם, למרות האטרקציות התיאורטיות שלו ומאמצי הפוליטיקאים.

זהו מודל אטרקטיבי מפני שריד מקבלת תכנים כמעט בחינם, מפיצה אותם באמצעות האינטרנט ויכולה לגבות תמורת הגישה. תקציבי האוניברסיטאות המתכווצים במדינות המפותחות הם רוח נגדית, אבל יותר סטודנטים ביותר אוניברסיטאות בעולם זקוקים לגישה למחקרים הללו.

לסיכום, בעוד מניות החברות הללו ועסקים מצליחים נוספים עלו בחודשים האחרונים, התמחורים נשארו הגיוניים: תשואות תזרימי המזומנים החופשיים עדיין גבוהות משמעותית מתשואות האג"ח. לכן, אפילו אם יש עצירה לנשימה בטווח הקצר, יש טיעון טוב מאוד להשקעה בחברות הללו לטווח הבינוני, עם כוח תמחור ועלייה בביקוש במדינות המפותחות והמתפתחות גם יחד.

הכותב הוא מנהל קרן מניות אירופה בחברת הנדרסון גלובל אינווסטורס, המיוצגת בישראל על-ידי מיטב-דש בית השקעות

ביצועים נאים
 ביצועים נאים