אייל דשא: "השמועות על מותה של טבע היו מוקדמות"

מנהל הכספים של טבע: "פיצול עסקי טבע לא הגיוני ולא יביא ערך לבעלי המניות, הפעילויות שלנו משולבות ופיצול יפגע גם בתוכנית קיצוץ העלויות של טבע, שנועדה לחסוך 2 מיליארד דולר בשנה" ■ "רכישת ספלון לא הייתה הרכישה הכי טובה שעשינו"

"פיצול של עסקי טבע לא יביא ערך לבעלי המניות", כך אמר אתמול מנהל הכספים של טבע, איל דשא, בכנס של Cowen & Company בבוסטון. הכוונה בפיצול הפעילות, לדוגמא, היא מכירת חלקים מטבע או פיצול עסקי הגנריקה מהתרופות המקוריות.

בתשובה לשאלה של האנליסט קן קצ'טורה, האם טבע שוקלת לפצל את עסקיה - ספקולציה שנשמעה לא מעט בזמן האחרון - השיב דשא שמן הסתם החברה בחנה את האפשרות ליצור ערך לבעלי המניות בדרך זו ויש בכך רציונל, אך "טבע היא חברה אינטגרטיבית. המסקנה שלנו בשלב זה שאין כל היגיון בפיצול הפעילות. הפעילויות שלנו משולבות וזה מתחיל מייצור החומרים הפעילים, המו"פ, ואפילו צוותי המכירות שלנו מחוץ לארה"ב עוסקים גם בגנריקה וגם במוצרים ייחודיים. ומעל לכל, פיצול החברה ייצור אירוע מס ענק. לכן כששוקלים את הכל, זה פשוט לא הגיוני, ולא ייצור כל ערך".

דשא הוסיף שפיצול יפגע גם בתוכנית קיצוץ העלויות של טבע, שנועדה לחסוך 2 מיליארד דולר בשנה. עוד אמר דשא, כי "יש אחדות בין ההנהלה לדירקטוריון. השמועות על מותה של טבע היו מוקדמות".

בהמשך השיחה עם האנליסט הודה דשא בדבר שהשוק הבין כבר מזמן: רכישת ספלון ב-2010, תמורת 6.8 מיליארד דולר, לא הייתה מוצלחת במיוחד. הרכישה נועדה למלא את החלל שישאיר אחריו הקופקסון, מוצר הדגל של טבע, כשייתקל בתחרות גנרית, אך עוד כה מוצרי החברה הנרכשת לא התרוממו.

"אני הראשון שיודה בכך שהרעיון מאחורי עסקת ספלון היה הרעיון הנכון. היעד לא היה היעד הנכון. אנחנו מבינים את זה. נוציא את המיטב מזה (מספלון), יהיו כמה מוצרים שהגיעו מספלון שייצרו ערך, ובתקווה ערך רב לאורך זמן, אך זו לא הייתה הרכישה הכי טובה שעשינו", הודה דשא.