העוזרים המשפטיים דורשים תשלום על שעות נוספות

הוועד: "בפועל עובדים העוזרים המשפטיים בעבודה בשעות נוספות, מעבר לשעות התקן של משרה מלאה, אולם הם לא מקבלים כל תמורה על עבודה זו, ובוודאי שלא תמורה מוגדלת בהתאם להוראות חוק שעות עבודה ומנוחה"

ועד העוזרים המשפטיים הארצי מטעם הסתדרות העובדים הכללית החדשה, פנה השבוע (א') לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בדרישה כי העוזרים המשפטיים בכלל, ואלו העובדים בבית המשפט העליון בפרט, יזכו לתשלום עבור שעות נוספות, הכוללות עבודה עד שעות הערב המאוחרות, בימי שישי, במוצאי שבת ובתורניות.

בקשת הצד לדיון במסגרת סכסוך הקיבוצי הוגשה נגד הנהלת בתי המשפט, נציבות שירות המדינה והממונה על השכר במשרד האוצר, על ידי עו"ד ארנה לין, ובמסגרתה עולים תנאי ההעסקה הירודים של העוזרים המשפטיים.

"בפועל עובדים העוזרים המשפטיים בעבודה בשעות נוספות, מעבר לשעות התקן של משרה מלאה, אולם הם לא מקבלים כל תמורה על עבודה זו, ובוודאי שלא תמורה מוגדלת בהתאם להוראות חוק שעות עבודה ומנוחה", נכתב בבקשה. "בנוסף, העוזרים המשפטיים בבית המשפט העליון נדרשים לבצע מעת לעת עבודה ביום שישי, שהיא מעבר לתקן משרה מלאה שבה הם מועסקים. בגין שעות עבודה אלה הם לא מקבלים כל תמורה כספית, אלא רק הגדלה של מכסת החופשה שלהם. זאת, בניגוד מוחלט לפסיקת בית הדין הארצי לעבודה שקבעה במפורש שהסדר כזה הוא הסדר לא חוקי".

בנוסף, התייחסה הבקשה לעובדה כי העוזרים המשפטיים ממשיך לעבוד גם מביתם, כשגם אז הם אינם זוכים לכל תגמול: "העוזר המשפטי מבצע לעתים עבודה מביתו, שלא במסגרת שעות העבודה המקובלות, בידיעת השופט שבלשכתו הוא מועסק. שעות אלו אינן מופיעות בדוח הנוכחות החודשי ואין כל תגמול בגינן".

לדברי יו"ר ועד העוזרים המשפטיים, עו"ד שרית טוביס, "כנוהל, עוזרי בית המשפט העליון בפרט, והעוזרים המשפטיים בכלל, מסייעים לשופטים במלאכתם בכתיבת טיוטות החלטות ופסקי דין בצורה אינטנסיבית עד שעות הערב המאוחרות מדיי יום, ובתורנויות הכוללות ערבי חג, מוצאי שבת וימי שישי. העוזרים המשפטיים מבצעים עשרות שעות נוספות מדיי חודש בהתנדבות מלאה וללא קבלת שכר. למרות תרומתם האדירה למערכת, הנהלת בתי המשפט מסרבת לשלם עבור השעות הנוספות, מה שהביא אותנו בסופו של דבר לבקש סעד מבית המשפט, אשר יקבע כי זמנם של העוזרים המשפטיים אינו הפקר, וכי יש לשלם בעבור כל שעת עבודה".