עבודות שירות למפקח מס שלקח שוחד מסוכן סמוי של המשטרה

המפקח לקח את השוחד בתמורה לקידום ענייני מס של לקוחות של מנהל חשבונות, שהופעל בידי המשטרה f ביהמ"ש: "קבלת שוחד פוגעת באופן קשה בפעילותו של המינהל הציבור"

בית משפט השלום בירושלים גזר הבוקר (ה') חמישה חודשי עבודות שירות, 8 חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 6,000 שקל על מפקח מס שהורשע בעבירה של לקיחת שוחד ממנהל חשבונות, ששימש כסוכן סמוי של המשטרה, בתמורה לקידום הטיפול בלקוחותיו.

השופט איתן קורנהאוזר ציין כי "קבלת שוחד משחיתה את המידות, ופוגעת באופן קשה בפעילותו של המינהל הציבורי. מדובר בעבירה שפגיעתה מגעת הן לעצם תפקודו של המינהל הציבורי, והן לתדמיתו בעיני הציבור הרחב והאמון שהציבור נותן בו. בהתאם לחשיבות ערך זה, פסיקת ביהמ"ש, לאורך השנים, קבעה ענישה מחמירה, תוך דגש על רכיבי ההרתעה והגמול". עם זאת, הוסיף השופט, כי הפסיקה בגין עבירות השוחד משתנה בהתאם לנסיבות המקרה, ובמקרה הנדון מתחם הענישה נמצא ברף הנמוך של העבירה.

החשדות נגד מפקח המס, עובדיה מורד, נחשפו בנובמבר 2007, במסגרת פרשה נרחבת של שחיתות ברשות המסים. אז הותר לפרסום כי היחידה המרכזית ומפלג ההונאה של משטרת מחוז ירושלים עצרו לחקירה שמונה עובדי מס הכנסה וכן עובד בעיריית ירושלים, בחשד שהקלו בשומות וסייעו בדרכים אחרות לבעלי עסקים תמורת שוחד.

החקירה החלה בעקבות פנייה של יחידת ביקורת הפנים של רשות המסים אל היחידה המרכזית (ימ"ר) של משטרת ירושלים, שבה נאמר שבאחת הביקורות הפנימיות שנערכו עלו חשדות לשחיתות לכאורה מצד כמה עובדים. בעקבות זאת, הוחלט בימ"ר לשתול סוכן חשאי ברשות המסים, כדי לאסוף ראיות נגד החשודים. הסוכן, ואליד אבו-תאיה, הופעל בידי יחידת הסוכנים של הימ"ר.

הסוכן אסף ראיות לכאורה נגד שבעה עובדים, בהם מפקחים ועובדים אחרים, שקיבלו לכאורה שוחד וטובות הנאה מבעלי עסקים, שביקשו להקטין את חובם למס הכנסה, לבטל עיקולים, לזרז פתיחת תיקים ולקבל החזרי מס. כמו-כן, נאספו ראיות נגד עובד עיריית ירושלים, החשוד בשינוי דמי ארנונה והפחתתם תמורת טובות הנאה.

רצון להוכיח מסוגלות

ב-2009 הוגש כתב האישום נגד מורד, המייחס לו לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, בשעה ששימש כמפקח ראשי במחלקת שכירים במשרדי מס הכנסה פקיד שומה 2. לפי כתב האישום, לקח הנאשם בשני מקרים שונים 1,000 שקל בתמורה לקידום עניינם של לקוחות של מנהל חשבונות, שוהופעל על-ידי המשטרה כ"סוכן סמוי". מורד כפר באישומים, ולאחר הליך הוכחות זוכה מאחד ממקרי השוחד ומעבירת הפרת האמונים, והורשע באירוע בודד.

מתסקיר שירות המבחן עלה כי מורד (55) עבד שנים רבות במס הכנסה ואף קיבל תעודות הצטיינות ושבח על עבודתו, עד להרשעתו לפני כשש שנים. את העבירות ביצע, לפי התסקיר, על רקע רצונות להוכיח מסוגלות ולרצות אחרים. על רקע התרשמותו שירות המבחן כי מדובר באדם נורמטיבי שהפיק לקחים מהפרשה, הומלץ על מאסר שירוצה בעבודות שירות.

ואולם, התביעה ביקשה לגזור על הנאשם עונש מאסר בפועל של 6-18 חודשים. זאת, בטענה כי חומרת העבירה, הפוגעת באמון הציבור בגופים ציבוריים שלטוניים מצדיקה זאת. מנגד, בא-כוח הנאשם, עו"ד אריאל עטרי, ביקש לסיים את ההליך ללא הרשעה ולחילופין להשית עליו עבודות שירות.

ביהמ"ש דחה את הבקשה לביטול ההרשעה, וקבע כי חומרת המעשה והאינטרס הציבורי מחייבים הרשעה. עם זאת, התחשב השופט בעובדה כי התביעה לא הציגה ראיות לכך שהנאשם סיכם מראש עם הסוכן על תשלום השוחד, בטרם סייע לו בתיק של הלקוח. ביהמ"ש ציין גם כי למרות שמורד ציין בפני הסוכן הסמוי כי זירז את הטיפול בלקוח שלו, לא הוכח כי עשה זאת בפועל.