ניו יורק הדיחה את לונדון ממעמד המרכז הפיננסי המוביל בעולם

השינוי משקף את חולשתה של לונדון שנפגעה מחשיפת שורת שערוריות

בפעם הראשונה בתולדותיה הדיחה ניו יורק את לונדון ממעמד המרכז הפיננסי המוביל בעולם, וזאת לאחר שהסיטי של לונדון טולטלה קשות כתוצאה מחשיפתן של שורת שערוריות ומחוסר הוודאות לגבי מקומה של בריטניה באיחוד האירופי.

ניו יורק מחזיקה במקום הראשון במדד המרכזים הפיננסיים העולמיים, לאחר שזכתה ביתרון "רעוע וחסר משמעות סטטיסטית" של 2 נקודות על פני לונדון, לדברי מייקל מיינלי, יו"ר Z/Yen Group, שמחברת את המדד. שני המרכזים האסיאניים המובילים, הונג קונג וסינגפור, צמצמו את הפער ביניהם לבין שני המרכזים העולמיים המובילים לפחות מ-30 נקודות בסולם של 1,000, על פי המדד.

המוניטין של הסיטי כמרכז פיננסי הידוע בהגינותו נשחק עקב פרשות שחיתות שבמסגרתן פגעו בנקים בלקוחותיהם באמצעות מכירת ביטוח לא נחוץ, מניפולציה של מדדי ייחוס פיננסיים והפסדי סחר, וזאת בדיוק כאשר ההכנות לעריכת משאל עם על חברותה של בריטניה באיחוד האירופי יוצרות חוסר ודאות באשר לתנאי הגישה של בריטניה לשוק המאוחד. מאז הוחל בפרסום המדד, מאיימת ניו יורק להדיח את לונדון מהמקום הראשון, וכעת היא הצליחה בכך הודות לעלייה של שבע נקודות בדירוגה וצניחה של עשר נקודות בדירוגה של לונדון - הירידה החדה ביותר בדירוגו של מרכז פיננסי שנכלל בחמישים המרכזים המובילים בעולם.

"לונדון זקוקה למוניטין של מרכז פיננסי שבו זוכה כל אחד ליחס הוגן ושבו יכול כל אחד להתחרות באופן הוגן", אמר מיינלי. "ללונדון אין את הכלכלות המקומיות הגדולות שיש לניו יורק ולהונג קונג, והיא צריכה לפעול יותר כמו עיר-מדינה סינגפורית , או לחלופין ליהנות מהתמיכה שיכולה לספק לה כלכלת האיחוד האירופי".

זוהי הפעם ה-15 שבה מתפרסם המדד, שמתעדכן מדי שישה חודשים, ומבוסס על תשובות לסקר מקוון, בנוסף לקני מידה חיצוניים כמו דירוגי תחומים ספציפיים כגון תקשורת. המדד, המתפרסם מאז 2007, מתייחס לתחומים נרחבים, כולל סביבת העסקים, מצב פיננסי, תשתיות, הון אנושי ומוניטין.