ועדת לוקר ממליצה: בנקים ינפיקו כרטיס חיוב מידי ללא עמלות

ועדת לוקר לצמצום השימוש בכסף מזומן פרסמה את המלצותיה להנפקת כרטיסי דביט בכל הבנקים המטרה: מלחמה בהון השחור

ועדת לוקר לצמצום השימוש בכסף מזומן פרסמה היום (ד') את הפרק העוסק בשימוש בכרטיס חיוב מידי (דביט קארד). בניגוד לכרטיס אשראי הרגיל, בכרטיס דביט מחייבים מיד עם ביצוע העסקה ולא פעם בחודש בתאריך קבוע. מטרת המהלך היא הגדלת גביית המס ומלחמה בפשיעה הכלכלית ובהלבנת ההון.

לפי ההנחיות, יובטח כי בית העסק יזוכה לא יאוחר מ-3 ימים לאחר ביצוע העסקה, באמצעות הסדרת האופן שבו מעבירים כספים מהמנפיק לסולק ומהסולק לבית העסק (לעומת המצב הקיים שבו בית העסק מזוכה רק פעם בחודש). כמו כן, המפקח על הבנקים יקבע כי אין לגבות עמלת פעולה בערוץ ישיר ("עמלת שורה") בגין כל עסקת חיוב מידי בפני עצמה, מה שיהפוך את השימוש בדביט לזול יותר ממשיכת מזומן. עוד מומלץ, כי הממונה על ההגבלים העסקיים יקבע בחקיקה באופן מידי עמלות צולבות נפרדות לעסקאות המבוצעות בכרטיס חיוב מידי, שמשקפות את הסיכונים והעלויות למנפיק, תוך הפחתת העמלה הצולבת מ-0.9% כיום מכל עסקה ל-0.2% בלבד, בדומה לשיעור המקובל במדינות המתקדמות בעולם.

עוד ממליצה הוועדה, כי המפקח על הבנקים יוציא הנחייה מידית למערכת הבנקאית כי כרטיס חיוב מידי, המשלב גם פונקציה למשיכת מזומן, יהיה מוצר מדף שאותו יציע הבנק ללקוחות כאמצעי לביצוע פעולות בחשבונותיהם ודמי השימוש החודשיים יהיו נמוכים ומפוקחים. כמו כן, מבקשת הוועדה כי גם ה-ATM יוכלו להתחבר למערכת הדביט, דבר שיאפשר תחרות בסליקה מאחר שהיום ה-ATM אינם מחוברים למערכת שב"א.

הוועדה מבקשת עוד לאפשר לבנק הדואר, כמו גם לגופים נוספים, להנפיק כרטיס נטען בשקלים, בסכומים שמגיעים עד 10,000 שקל, כשבנק הדואר יחויב להנפיק כרטיס דביט לכל דורש, ולאפשר פתיחת חשבון מתאים לשם כך. באשר לתאגידים הבנקאיים, המפקח על הבנקים יוציא הנחייה שתחייבם להנפיק כרטיס דביט לכל דורש, ולאפשר פתיחת חשבון בנק מתאים לשם כך. חשוב מכך, הוועדה מבקשת להבטיח כי המגבלות החלות היום על חייב מוגבל באמצעים (בהתאם לחוק ההוצאה לפועל) לא יחולו על כרטיסי חיוב מידי.

עיקרי המלצות הוועדה

לא תיגבה עמלת פעולה בערוץ ישיר ("עמלת שורה") בגין עסקת חיוב מידי

יובטח כי בית העסק יזוכה לא יאוחר מ-3 ימים לאחר ביצוע העסקה בכרטיס דביט

העמלה הצולבת תופחת מ-0.9% ל-0.2% בכל העסקאות המבוצעות בחיוב מידי

כרטיס הדביט יהיה מוצר מדף בכל בנק; דמי השימוש יהיו נמוכים ומפוקחים