מועצת חוף השרון תייקר הארנונה לתעשייה ב-167%

איגוד התעשייה הקיבוצית: "המפעלים לא צריכים לשמש פרה חולבת"

תרעומת בקרב התעשיינים בעקבות כוונת המועצה האזורית חוף השרון לייקר באופן חד את תעריפי הארנונה לתעשייה. באחרונה פנתה המועצה למשרדי הפנים והאוצר בבקשה לקבל היתר חריג לתיקון צו הארנונה - באופן שיאפשר לה לעדכן את התעריף ולייקר משמעותית את המס שנגבה מהמפעלים בתחומה.

על רקע הבקשה, פנתה התאחדות התעשיינים לשר הפנים, גדעון סער, ולשר האוצר, יאיר לפיד, בדרישה לדחות את בקשת המועצה. לטענת נשיא ההתאחדות, צביקה אורן, זו השנה השלישית ברציפות שבה המועצה מבקשת אישור חריג לייקור הארנונה לכלל המגזר העסקי בתחומה, ובשנים 2013-2014 היא קיבלה את אישור הממשלה להעלותה בכ-13.5% בכל שנה.

"מתן אישורים חריגים זו השנה השלישית ברציפות פוגע באופן אנוש בתחרותיות של מפעלי התעשייה שבמועצת חוף השרון ומעמיד צל כבד על המשך פעילותה של התעשייה, כמו גם על האפשרות לשימור התעסוקה באזור זה", כתב אורן לשרים.

גם באיגוד התעשייה הקיבוצית מתרעמים על הבקשה של מועצת חוף השרון: חישובים שנעשו באיגוד העלו כי אם הבקשה תתקבל, תוכל המועצה לייקר את הארנונה לתעשייה בעד 167% במקרה של מפעלים שפועלים בתחום הבטון, הכימיקלים והאנרגיה. באיגוד אמרו, כי אם בקשת המועצה תאושר, הרי שבתוך שלוש שנים הארנונה של מפעלים בענפים אלה תתייקר בשיעור של כמעט 250%.

"מדיניות ארצית ואזורית שמה רגליים ומקשה על העסקים לפעול - סופה שתפגע בציבור כולו", אמר מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, אודי אורנשטיין, "אין היגיון כלכלי או חברתי במהלך שמטיל על המפעלים הוצאות אדירות של ארנונה בשעה שהם מתמודדים עם עלויות ייצור שהולכות וגדלות והכנסות שפוחתות בעקבות הקשיים ביצוא, שנובעים מפערים בשער החליפין".

לטענת התאחדות התעשיינים, עוד טרם אישור המהלך הנוכחי של מועצת חוף השרון, כ-65% מהכנסותיה הם מארנונה שמשלמים מפעלי התעשייה שבתחומה. היא נחשבת לאחת מבין 57 הרשויות החזקות ומדורגת במקום גבוה באשכול הסוציו-אקונומי. "בשנה האחרונה אנו עדים להתחזקות ניכרת של השקל מול הדולר, דבר ששוחק משמעותית את כושר התחרות של המגזר העסקי", טוען אורן, "אנו מצפים ששרי האוצר והפנים יפגינו את הרגישות הנדרשת בנושא".

במועצת חוף השרון אמרו בתגובה, כי "במשך שנים רבות המועצה גבתה ארנונה בחסר בתחום התעשייה, והעלאתה נועדה להתקרב לתעריפי הארנונה שנהוגים ביישובי וערי הסביבה. העלייה תתבצע באופן הדרגתי, בהתאם לנהלי ממשרד הפנים והמחיר הוא מחיר מטרה: במקום לבקש בכל שנה העלאה נוספת, המועצה ביקשה העלאה רב-שנתית כשהעלייה במחיר תיעשה באופן מדורג. גם לאחר שהבקשה תאושר, תעריפי הארנונה יהיו נמוכים משמעותית מהתעריפים הנגבים במרבית הרשויות בשרון".