בתי החולים הממשלתיים יחויבו למנות מבקרי פנים

מנהל בי"ח בולט: "התשובה הפוליטית הנכונה היא שזה יופי ונפלא שממנים מבקר, אבל האמת היא שזה לא יפתור שום בעיה ויש בזה סתם בזבוז של כסף"

הפיקוח על בתי החולים הממשלתיים עומד להתהדק בקרוב, עוד לפני ההקמה של הרשות החדשה שנכללה במסגרת ההמלצות הראשונות של ועדת גרמן. ל"גלובס" נודע, כי בתי החולים הממשלתיים יחויבו למנות מבקרי פנים עד 1 בספטמבר הקרוב, זאת על פי הנחיה מחייבת של נציבות שירות המדינה בראשות משה דיין ובשיתוף מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו.

על פי ההנחיה, עליה חתום יוני דוקן, מנהל אגף בכיר הממונה מטעם נציבות שירות המדינה על מערכת הבריאות, מינוי מבקר הפנים ייעשה תוך פרסום מכרז שינוהל על ידי הנציבות. המבקר יהיה כפוף מנהלתית בלבד להנהלת בית החולים, אולם מבחינה מקצועית יהיה כפוף ישירות למבקרת הפנים של משרד הבריאות. בבתי החולים ודאי לא אהבו לקרוא על כך שמינוי המבקרים אמור להתבצע באמצעות "תקנים פנימיים", מבלי שהנציבות מקצה לצורך העניין תקנים ייעודיים.

בבתי החולים הממשלתיים, הנמצאים בהגדרת 'גוף ציבורי' המחייב על פי החוק מינוי מבקר פנימי, לא מועסקים כיום מבקרי פנים, זאת תוך הסתמכות על הביקורת המבוצעת על ידי מבקר הפנים של משרד הבריאות", כותב דוקן. "דוח מבקר המדינה 56 ב' משנת 2006, מציין כי 'היעדר פעילות של מבקר פנימי במרכזים הרפואיים אינו תקין, שכן יכולתו של המבקר הפנימי של משרד הבריאות לעשות ביקורת בכל בתי החולים מוגבלת'", הוא מסביר.

דוקן נעזר גם באירועים האחרונים שפקדו את מערכת הבריאות ובהם גם סדרת תחקירי "גלובס" כדי לחזק את הצורך במינויים: "אירועי הזמן האחרון בבית החולים הדסה ונושאים שעלו לאחרונה בבתי חולים ממשלתיים וזכו להד ציבורי, מדגישים ביתר שאת את הנחיצות והדחיפות במינוי מבקר פנימי במרכזים הרפואיים".

לדבריו, "קיימת חשיבות עליונה למינויים של מבקרים פנימיים בבתי החולים הממשלתיים אשר יסייעו למנהלי בתי החולים בקידום איכות השירות הניתן ומגיע לתושבי המדינה, ובד בבד יתרמו לאמון האזרח במערכת הבריאות ובשירות המדינה".

בבתי החולים הממשלתיים, איך נאמר זאת בעדינות, פחות נלהבים. "התשובה הפוליטית הנכונה היא שזה יופי ונפלא שממנים מבקר, אבל האמת היא שזה לא יפתור שום בעיה ויש בזה סתם בזבוז של כסף", אומר ל"גלובס" מנהל בית חולים בולט. "אני ממש לא בטוח שמבקר היה יודע לעלות בעצמו על מקרים כאלה ואחרים שפורסמו לאחרונה. כדי להצליח בתפקיד צריך בעיקר כישרון להאזין כל היום לשמועות, לסנן 80% ולבדוק את היתר", הוא מוסיף.

יצוין, כי גם ועדת גרמן המליצה לחזק את עבודת ביקורת הפנים בבתי החולים, אולם הוועדה לא נכנסה להמלצה אופרטיבית בעניין. בנציבות לא המתינו כאמור להקמת הרשות וקבעו עובדה בשטח באמצעות ההנחיה שפורסמה.

גרמן מחפשת מנהל

בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי שרת הבריאות יעל גרמן מחפשת באינטנסיביות בימים אלה גורם ניהולי בכיר שיסכים לעמוד בראש הרשות החדשה שתקום. במקביל, בסביבתה מאשרים כי גרמן ואנשיה עמלים על ניסוח הצעת מחליטים שתוגש בקרוב מאוד לשולחן הממשלה כדי להקים את הרשות באמצעות החלטת ממשלה וללא צורך בהליכי חקיקה לפחות בשלב הראשון.