התעשייה האווירית עושה כנפיים: תייצר כנפי חמקן מספטמבר

תע"א השקיעה מאות מיליוני שקלים בקו ייצור לכנפי 35-F ■ פוטנציאל המכירות: 2.5 מיליארד שקל

יו"רית ומנכ"לית קונצרן הנשק האמריקאי, לוקהיד מרטין, מרילין יוסון, סיירה היום (ה') במתקני התעשייה האווירית (תע"א) שליד נתב"ג. את עיקר תשומת הלב משך מפעל להב, שבו נשלמות ההכנות לקראת פתיחת קו הייצור המתקדם ביותר של החברה, שבו ייוצרו בשנים הקרובות 811 זוגות כנפיים של מטוס הקרב F-35, החמקן.

ראשי תע"א דיווחו היום על התקדמות משמעותית בהקמת תשתית ייצור כנפי החמקן, ואמרו כי הקמת קו הייצור תושלם בקיץ. לדברי הבכירים, בחודש ספטמבר ייוצר זוג הכנפיים הראשון של מטוס הקרב. חיל האוויר עתיד להצטייד בשנים הקרובות בטייסת של מטוסי F-35 במסגרת עסקה שהיקפה כ-10 מיליארד שקל. העסקה, שנחתמה לפני כשנה בין תע"א ללוקהיד מרטין על ייצור כנפי המטוס בישראל, מהווה חלק מההבנות בין ישראל לארה"ב במסגרת הרכש של מטוסי הקרב.

לדברי יוסון, ההתקשרות בין עם תע"א מהווה "אבן דרך משמעותית נוספת בשיתוף הפעולה התעשייתית שלנו עם התעשיות הביטחוניות הישראליות. תע"א מייצרת עבורנו רכיבים שונים זה שנים רבות והייצור של כנפי ה-F-35 יהווה המשך של תהליך זה". תקופת החוזה בין לוקהיד מרטין לתע"א מוערכת ב-10-15 שנה ותע"א מדווחת על פוטנציאל מכירות בתקופה זו בהיקף של כ-2.5 מיליארד דולר.

קו ייצור ייחודי

במקביל, מפעל להב מייצר באופן שוטף עבור לוקהיד מרטין כנפיים ורכיבים נוספים למטוסי F-16. לקראת ייצור כנפי החמקן, תע"א השקיעה עשרות מיליוני דולרים בהקמת קו ייצור שיענה לדרישות לוקהיד מרטין, והוא כלל רכש של מכונות ייצור חדישות בהתאם להנחיות החברה.

בעוד שקו הייצור של כנפי המטוס בארה"ב הוא אורכי, זה שהקמתו נשלמת בישראל יהיה מעגלי ורובוטי, כשמסוע מיוחד יניע את הכנף הנבנית בין נקודות העבודה השונות. במלאכת הייצור של כנפי החמקן יועסקו כ-100 עובדים, חלקם כבר עברו תהליכי הכשרה בידי אנשי לוקהיד מרטין. הקונצרן האמריקאי אף מחזיק בישראל צוות הדרכה קבוע, שמלווה את הליכי ההקמה של קו הייצור. "מדהים לראות כיצד הקו משתנה מדי יום ומקבל צורה חדשה", סיפר בכיר בחברה.

משקלן העצום של מכונות הייצור אילצו גם יציקת שכבה עבה של בטון מזוין ברצפת המפעל, כדי למנוע את שקיעת הקרקע וכדי למנוע אי דיוקים בתהליך בניית כנפי המטוסים. חברה איטלקית, אלניה איירמקי, שזכתה במכרז דומה לייצור כנפיים לחמקן, נאלצה לפרק ולהקים מחדש את קו הייצור שלה לא פחות מ-3 פעמים, כדי שיעמוד בסטנדרטים המחמירים שנקבעו בידי לוקהיד מרטין. כך, חלקן העליון של הכנפיים יהיה עשוי מחומרים מרוכבים, שפותחו באופן ייחודי עבור מטוס הקרב החדיש.

יוסון, שמובילה את קונצרן הנשק המוביל בעולם, השתתפה אתמול גם בטקס מסירת מטוס הסופר הרקולס החדש "שמשון" לחיל האוויר. במסגרת ביקורה בדרום הארץ, היא גם הספיקה להגיע לפארק תעשיית הידע שבבאר שבע ולהשתתף בחנוכת המשרד החדש של הקונצרן בישראל, שיספק שירותי תמיכה ליחידות צה"ל שפועלות בדרום ומפעילות את מוצרי החברה.