טורקיה חוזרת להיות היעד מס' 1 של הישראלים בפסח

אחד הנוסעים: "אנחנו חוזרים לטורקיה ביחד עם כל הישראלים שחיכו לקלאבים המפנקים והנה אנחנו בדרך. מעתיקים את סעודת החג לטורקיה"

ערב ליל הסדר בפתח ועם ישראל מתקבץ בהמוניו בנמל התעופה בן-גוריון במה שנראה כיציאת מצרים המודרנית. יותר מ-63 אלף נוסעים יוצאים ונכנסים צפויים לפקוד היום (א') את נמל התעופה - שיא של התקופה האחרונה וככל הנראה גם שיאו של החג.

זו רק ההתחלה. בנתב"ג מצפים ליותר ממיליון ו-200 אלף נוסעים שיחלפו שם בחג כולו. מדובר בעלייה של 25% ביחס לפסח בשנה שעברה וברשות התעופה תולים את הגידול ברפורמת "השמיים הפתוחים" של השר כ"ץ שהובילה להוזלה במחירי הטיסות.

כ-400 טיסות יוצאות ונכנסות צפויות לעבור היום בנמל התעופה, ולמרות המתיחות ששררה לאחרונה ביחסים בין המדינות, היעד המועדף על הישראלים ומככב במקום הראשון הוא טורקיה. כ-6,300 בני אדם מתכננים לחגוג את החג בקלאבים ובמלונות הכל כלול.

"אנחנו חוזרים לטורקיה ביחד עם כל הישראלים שחיכו לקלאבים המפנקים והנה אנחנו בדרך", סיפר נדב רגע לפני שעזב את ישראל בדרכו לליל הסדר מעבר לים. "כל המשפחה נוסעת, יחד ההורים והדודים. אנחנו מעתיקים את סעודת החג לטורקיה. החלטנו לגוון".

גם משפחת שגב מקיסריה מעדיפה לבלות את הפסח במדינת "הכל כלול". "הרבה יותר פשוט, קל ונוח לעשות את ליל הסדר בטורקיה וגם יותר כייף", מסבירה האם. "אני מאוד מקווה שזה יחסוך בלגן ולא יוסיף, למרות שזה יותר יקר לנסוע".

"הסדר בחו"ל - מתנה לאישה"

גיל מעדיף ליל סדר ברומא. "נעשה שם פסח כשר. הילדים והנכדים הלכו לצד השני ואנחנו לבד", הוא אומר בדרכו לטיסה, "צריך לנסות גם דברים אחרים".

יש מי שבחרו את היעד לחג ככרתים. "זה משהו אחר, זאת חוויה", מסבירה נוסעת, "אנחנו רוצים להיות עם המשפחה, אבל הפעם אנחנו יוצאים לחגוג". בעלה אומר כי הוא רואה בזה מתנה לאישה: "זה חוסך את הבלגן. גם הנכדים מסכימים, יכול להיות שנאמץ את זה".

נוסע עמוס במזוודות עומד בתור בטרמינל ולצידו אביו שמלווה אותו ואת אשתו שיעזבו עוד רגע את הארץ בדרכם לסעודת חג בכרתים. "אין לי ברירה שייהנו ויבלו", הוא נאנח, "אנחנו נעשה בירושלים והם בכרתים".

כמה בחורות צעירות עומדות מיואשות מהתורים ממתינות למטוס שייקח אותן לבורגאס. "אנחנו עומדות הרבה זמן. מקוות שנגיע לסוף עוד חצי שעה. הבאנו איתנו מצה שמורה, והגדה של פסח אנחנו מתכננות למצוא שם בית חב"ד ולעשות את החג באווירה קצת שונה וכייפית".

"לא אוהב לעשות ליל סדר בפריז"

לא כולם עוזבים את הארץ לרגל החג. יש מי שגם עושים את המסלול ההפוך ונחתו הבוקר בארץ כדי לחגוג ליל סדר כהלכתו בישראל. "אני בא כל שנה לעשות ליל סדר עם המשפחה בישראל", מספר רפאל המתגורר כבר 20 שנה בפריז. "אני לא אוהב להיות שם בפסח זה קשה. שם צריך להביא את האוכל לעבודה וזה בלגן".

למרות העומס הגדול נראה כי התורים בנמל התעופה בשליטה וזזים יחסית במהירות. ברשות שדות התעופה צפו את בואם של ההמונים והתקינו מסופים נוספים ועמדות שירות עצמי - שיקצרו את התורים.

"אל תתרשם מהרוגע", מבקש ציון פדידה, מנהל תורן בנתב"ג ומדבר על מספרים דימיוניים. "אנחנו עברנו לעידן חדש, עידן טכנולוגיה. הנוסעים עוברים תשאול מאוד קצר ושולחים ישירות את המזוודות למערכת בידוק מאוד משוכללת, מהירה ומתגלגלים הלאה לכיוון היציאות".

פדידה מדבר על מספר נוסעים שהולך וגדל מדי שנה. "ככל שהמספר גדל גם הניסיון שלנו גדל. אנחנו נערכים בהתאם, כוח אדם מפוזר בכל העמדות כך שאין לנו בעיה. פתחנו לתקופת החגים פינת חמד לילדים קטנים, ולילדים יותר מבוגרים פינת טכנולוגיה".