משבר? האלפיון העליון בלונדון מתרחב על חשבון השכנים

עשירי העיר קונים את הדירות השכנות כדי ליצור דירות ענק ■ "אם אתה יכול ליצור דירה אחידה ענקית, אתה יכול ליצור את חדרי הספרייה והכניסות היפים שהעשירים חולמים עליהם"

מיזוגים ורכישות הופכים את עשירי לונדון לעשירים יותר - גם בתחום הנדל"ן. כמה מעשירי העיר הגדולים ביותר קונים את דירותיהם של שכניהם כדי ליצור מגה-דירות, שיכולות להכפיל את מחיר של הדירה בהשוואה לדירות נפרדות.

"אם אתה יכול ליצור דירה אחידה ענקית, אתה יכול ליצור את חדרי הספרייה והכניסות היפים שהעשירים חולמים עליהם", אומר מארק האריס, מסוכנות הנכסים סייביל'ז. דירות רבות באזורים הטובים ביותר בלונדון הן בנות יותר ממאה שנים, ואין להן את המרחבים והפינוקים שהעשירים מצפים להם. המצב הזה מביא את הבעלים להתרחב כלפי מעלה, מטה והחוצה. ברובעים קנסינגטון וצ'לסי בקשות לאישור איחוד דירות עלו בשנה שעברה פי שלושה ל-65, והמועצה המקומית קיבלה 27 בקשות כאלה בינואר-פברואר השנה.

דירה טיפוסית באחת הכתובות הנחשקות במרכז לונדון עולה כיום כ-2,500 ליש"ט לרגל רבועה (כ-145 אלף שקל למ"ר), אומר אוליבר הופר, מנהל סוכנות התיווך הנטלי הופר. להשוואה, דירות קונדו וקו-אופ במנהטן עולות כיום בממוצע 1,363 דולר לרגל רבועה (כ-47 אלף שקל למ"ר), לפי סקירה מהחודש של חברת השמאות מילר סמיואל.

כאשר דירות בלונדון מאוחדות, הן יכולות לעלות עד 4,000 ליש"ט לרגל רבועה (כ-230 אלף שקל למ"ר), לפי הופר. בניכוי הוצאות האיחוד והשיפוץ, הרווח הממוצע בערך הדירה המאוחדת הוא 30%.

דירה בטור של דירות טאונהאוז (דירות מרובות קומות, כמו קוטג'ים צמודים) ברחוב Vicarage Gate מספר 9 בקנסינגטון נמכרה באחרונה ב-1,276 ליש"ט לרגל רבועה (כ-74 אלף שקל למ"ר), לפי הופר. בינואר השנה זכה המיליארדר ג'ון קודוול, מייסד רשת חנויות הטלפונים הניידים Phones4U, באישור לחיבור שני קוטג'ים טוריים בקארזון סטריט, שכינויו הוא "סמטת קרנות הגידור", במייפר. הבית החדש ישתרע על פני 5,000 מ"ר - רק בכעשירית פחות משטחו הבנוי של הבית הלבן.

מחירי נכסי היוקרה בלונדון גאו בחמש השנים האחרונות, כאשר תהפוכות פוליטיות וכלליות בעולם הולידו גל חדש של עשירי-על שמחפשים מקלט מבטחים בלונדון. גל הרחבת הבתים מתרחש למרות סימנים לכך שהרבעים של לונדון מתחילים לנקוט נגדו קו קשוח יותר. המחסור בדיור בלונדון, שראש העיר בוריס ג'ונסון מתאר כבעיה הגדולה של העיר, מגביר את הלחץ לשקול הגבלות על המיוחסים המעטים שיוצרים לעצמם מגורי-על. מועצת קנסינגטון וצ'לסי תפרסם מדיניות דיור חדשה בשנה הבאה. דוברת המועצה מסרה שהסקירה "תכיר בצורך ליצור איזון הולם בין השוק לבתים גדולים והניסיון להשיג אופטימיזציה של היצע דיור לכל סוגיו".