חוסכים בהוצאות על נשק? החברות הביטחוניות פורחות

פרוסט אנד סאליבן: פעילות השוק הביטחוני צמחה ב-2013 ב-100 מיליארד דולר ל-1.7 טריליון דולר

היקף הפעילות של השוק הביטחוני בעולם הסתכם ב-2013 ב-1.7 טריליון דולר, צמיחה של 100 מיליארד דולר ביחס ל-2012 - כך עולה מדוח חדש של חברת הייעוץ הבינלאומית פרוסט אנד סאליבן. לפי הנתונים, לוקהיד מרטין האמריקאית הייתה אשתקד הספק הביטחוני הגדול ביותר בעולם במונחי הכנסות, שהסתכמו בכ-35.5 מיליארד דולר.

הצמיחה שמדווחת בשוק הביטחוני מגיעה למרות מגמות הקיצוצים מצד מדינות במערב בהיקף הרכש הביטחוני שנרשמו מאז המשבר הכלכלי בעולם ב-2008. אלא, שאיומים שנשקפים על חלק ממדינות אלה ממרוצי החימוש של מדינות כמו איראן, צפון קוריאה, סין ורוסיה - עתידים להרחיב את הפעילות בשוק זה גם במהלך השנים הקרובות. אם בשנת 2013 הופנו כ-600 מיליארד דולר לרכש ביטחוני מובהק, הרי שהשקעה זו תגדל בשיעור של כמעט 2% מדי שנה, ותסתכם ב-2018 בכ-660 מיליארד דולר.

בחברת הייעוץ הבינלאומית מציינים כי בפועל ייתכן שבשנים הקרובות ההוצאות על רכש ביטחוני יהיו גבוהות יותר מהערכה שנקובה בדוח, וזאת על בסיס ההנחה כי חלק מהרכש הביטחוני יהיה של מערכות ואמצעים המסווגים כסודיים ועסקאות אלה אינן חשופות לציבור. בתוך כך, בחברה מעריכים כי אחד התחומים הצומחים בתחום הביטחוני בשנים הבאות יהיה של מוצרים הקשורים לטכנולוגיות כימיות, ביולוגיות, אטומיות וחומרי נפץ. תחום זה צפוי להתרחב עד 2018 בשיעור של 4.6%.

ירחיבו את הרכש

המדינות שצפויות להמשיך ולהרחיב את הרכש הביטחוני שלהן, כך לפי פרוסט אנד סאליבן, הן ישראל, פולין, שוודיה, נורבגיה, כווית, ערב הסעודית, אוסטרליה, דרום קוריאה ויפן. בחלק מהמדינות מדובר בהצטיידות במערכות של הגנה מפני טילים ומערכות להגנה על גבולות.

שלוש החברות הביטחוניות הגדולות בישראל - אלביט מערכות, התעשייה האווירית ורפאל מערכות לחימה מתקדמות - זכו ב-2013 לעדנה, כפי שעולה מהדוח של פרוסט אנד סאליבן, ומכירותיהן משקפות את ההתרחבות בשוק הביטחוני בעולם. אשתקד הסתכמו המכירות של אלביט מערכות בכ-2.9 מיליארד דולר; התע"א עם מכירות של 2.65 מיליארד דולר; והמכירות של רפאל הסתכמו אשתקד בכ-2 מיליארד דולר, לאחר שרשמה צמיחה בשיעור של 15%.

"החברות הביטחוניות הישראליות הציגו בשנת 2013 עלילה בנתוני המכירות, למרות השחיקה בתקציבי הביטחון בשווקים המסורתיים ובראשם השוק האמריקאי", אמר בהתייחס לנתונים ירי ברנס, יועץ בחטיבה הביטחונית הגלובלית של פרוסט אנד סאליבן.

מכירות החברות הביטחוניות
 מכירות החברות הביטחוניות