המו"מ האינטנסיבי בתנובה נמשך; בכלל ביטוח מחכים לסלינגר

רוכשי כלל ביטוח מחכים לאינדיקציה ברורה מצד הפיקוח על הביטוח עוד לפני 29 במאי - מועד ההארכה לעסקה, שבו יידרשו לתת עוד 150 מיליון שקל

שתי העסקאות למכירת השליטה בחברות ענק ישראליות לידיים סיניות נמצאות ברגעי ההכרעה. הראשונה, מכירת השליטה בקונצרן החלב תנובה על-ידי קרן ההשקעות אייפקס לידי קונצרן המזון הסיני ברייט-פוד, נמצאת ככל הידוע בשלבים המכריעים של המו"מ, והצדדים מנסים להתגבר על קשיים שצפו בימים האחרונים.

אייפקס מחזיקה ב-56% ממניות תנובה, ועמה בגרעין השליטה נמצאת מבטח שמיר, בשליטת שמיר, המחזיקה 21% מהחברה. יתרת המניות נמצאת בידי הקיבוצים והמושבים. ככל הנראה המו"מ מול הסינים משקף לתנובה שווי חברה של כ-8.5-9 מיליארד שקל.

גורם בשוק אומר על העסקה, כי "עדיין אין חתימה, אך יש מגעים אינטנסיביים על בעיות מסחריות שעדיין נותרו על השולחן". בשוק מעריכים כי למרות שנראה ששני הצדדים מחויבים לעסקה, הרי שמוקדם עדיין להתחייב על מועד מדויק לחתימה, שכנראה לא תתבצע גם מחר, אלא רק בהמשך השבוע. במסגרת המגעים נמצאת עתה בארץ משלחת של הסינים, בראשות מנהל הכספים של קבוצת ברייט-פוד. משלחת קודמת שביקרה בארץ הייתה בראשות ראשי חברת החלב של הקונצרן הסיני.

כפי הנראה, אם וכאשר הסינים ירכשו את השליטה בתנובה הם יפעלו להפריד ממנה חברה שתרכז את הפעילות הבינלאומית של הקבוצה, שאת הנפקתה יקדמו בעתיד בבורסה זרה.

מסתמן כי הצדדים דנים על כך שהתשלום של הסינים עבור תנובה יכלול רכיב של תמורה במזומן, ורכיב של לקיחת החוב של אייפקס בגין תנובה. שותפה של אייפקס בגרעין השליטה בתנובה, מאיר שמיר, צפוי להישאר עם מניותיו בחברה, לצד הסינים והקיבוצים והמושבים שמחזיקים ביתרת המניות בתנובה. שמיר, ככל הידוע, דרש מהסינים אופציה למכור להם את החזקותיו בהתאם לתנאי העסקה עם אייפקס.

מחכים לאוצר

מנגד, השלמת מכירת השליטה בחברת כלל ביטוח על-ידי אי.די.בי לידי קבוצת משקיעים סינית, שהורכבה על-ידי JT קפיטל של לי הייפנג, ממתינה להכרעת המפקחת על הביטוח באוצר, דורית סלינגר.

הרוכשים הסינים ממתינים לאינדיקציה ברורה מצד הפיקוח על הביטוח, עוד קודם ל-29 במאי - מועד ההארכה לעסקה מול אי.די.בי, שבו הם יידרשו לתת עוד 150 מיליון שקל לאי.די.בי כדמי קדימה (כך שגם אם העסקה לא תתבצע בסופו של דבר, יקבל הקונצרן הישראלי מהסינים 300 מיליון שקל).

בסביבת הרוכשים מחד והפיקוח על הביטוח מאידך, משדרים כי החלטת הפיקוח תתקבל בקרוב. החלטת האוצר תתקבל על רקע הדיון הפומבי בשאלת מכירת שליטה בגוף פיננסי מרכזי במשק, המנהל כספי פנסיה, לידיים סיניות.

הליך אישור העברת אמצעי שליטה בכלל ביטוח מידי קונצרן אי.די.בי לידי קבוצת הרכישה הסינית מתמשך מאז סוף אוגוסט האחרון - מועד החתימה על הסכם המכירה. במסגרת הליכי הבדיקה שלח האוצר אנשים מטעמו לסין, וככל הידוע הסינים עשו מאמצים לעמוד בדרישות ההון הנוקשות של הרגולציה המקומית. בשוק יש המעריכים כי האוצר אינו שש לאשר את המכירה לסינים, כך שאם זה נכון הוא עלול למצוא עצמו בבעיה אם הרוכשים עומדים בדרישותיו המקצועיות. בסביבת האוצר לא מגיבים בנושא.

באוגוסט האחרון חתמה קבוצת הרכישה הסינית על הסכם עם אי.די.בי, עוד כשזו הייתה בשליטת נוחי דנקנר, שלפיו תרכוש 32% ממניות כלל ביטוח בתמורה לכ-1.5 מיליארד שקל, המשקפים לחברה שווי של כ-4.6 מיליארד שקל, עם אופציה לרכישת יתרת מניות אי.די.בי בכלל (23%).

לאחרונה עודכן ושונה ההסכם בשל חריגה מהזמנים. במסגרת זו נקבע כי אם העסקה תושלם עד סוף מאי, שווי כלל ביטוח במכירה יגדל לכ-4.8 מיליארד שקל. אם הסינים יממשו אופציה נוספת להארכת מועד השלמת העסקה עד 20 ביוני, שווי החברה אף יגדל לכ-4.85 מיליארד שקל.