"האפיפיור יפגין תמיכה חזקה במדינה פלסטינית ריבונית"

לקראת ביקורו של פרנסיסקוס הראשון בישראל וברשות הפלסטינית, מציין "ניו יורק טיימס", שהחלטתו לטוס ישירות לבית-לחם מירדן, בלי לעבור קודם לכן בישראל, תיתן חיזוק סמלי לעמדות הפלסטיניות

האפיפיור פרנסיסקוס הראשון מתכנן להפגין תמיכה חזקה במדינה פלסטינית ריבונית במהלך ביקורו הראשון בישראל וברשות הפלסטינית, שיחל בסוף השבוע. הוא יהיה האפיפיור הראשון שיטוס ישירות לגדה המערבית מרבת-עמון במקום להגיע תחילה לישראל, כמקובל. כך מוסר היום (ה') "ניו יורק טיימס".

החלטה של כל אפיפיור להגיע תחילה לבית-לחם בביקור בארץ הקודש היתה נותנת חיזוק סמלי לעמדות ולמוניטין של הפלסטינים. אבל כאשר מדובר באפיפיור פרנסיסקוס, התהודה של מחווה כזו תהיה גדולה כפל כפליים בגלל הפופולריות העצומה שלו, התמקדותו בסיוע לנדכאים וגם עיתוי הביקור: זמן קצר לאחר קריסת המו"מ בין ישראל לפלסטינים והפיוס בין פאתח לחמאס, מציין העיתון בכתבה מירושלים.

דובר הוותיקן, פדריקו למבארדי, אמר שהכס הקדוש משתמש במונח "מדינת פלסטין" בהקשר של הביקור המתוכנן. הוא הסביר, שההחלטה להשתמש במונח זה משקפת את החלטה 2012 של העצרת הכללית של או"ם, ששידרגה את מעמד הפלסטינים בארגון הבינלאומי.

האפיפיור אף מתוכנן להיפגש עם משפחות פלסטיניות, שנבחרו במיוחד כדי להדגיש את מצוקות הפלסטינים תחת הכיבוש הישראלי, וגם עם ילדים ממחונת פליטים סמוכים, אך הוא לא יבקר במחנות אלה, כפי שנהגו קודמיו.

עודד בן חור, לשעבר שגריר ישראל בוותיקן, אמר ל"טיימס", כי "אנו לא כל כך מרוצים (מההחלטה לטוס הישר לבית-לחם מירדן)". לדבריו, ישראל היתה מעוניינת שהוותיקן לא יבליט את הטיסה הישירה לבית-לחם.

עם זאת, האפיפיור שוקד להפגין איזון פוליטי, וכך, במהלך שהותו בישראל, ביום ב', הוא מתכנן להניח זר על קבר הרצל. הנחת זר על קברו של חוזה המדינה היא נוהל סטנדרטי בביקוריהם של מנהיגים זרים, אך המחווה הזו מעלה את חמת הפלסטינים.

משמעות המחול הדיפלומטי הזה היא, שבתום ביקורו בבית-לחם, האפיפיור לא יסע בשיירת מכוניות כמה קילומטרים לירושלים, אלא הוא יטוס במסוק לנתב"ג, ושם תיערך לו קבלת פנים מממלכתית, בראשות נשיא המדינה, שמעון פרס, כמתחייב מהפרוטקול.