המדינה עושה סדר באגודות הידידים של בתי החולים

חוזר מיוחד אוסר על האגודות לקבל זכויות במקרקעין, להעסיק עובדים עבור בתיה"ח ולעקוף את הצורך במכרזים ■ בין הסיבות למהלך: חשיפת "גלובס" בדבר הקמפיין שניהלו האגודות באיכילוב, ברמב"ם ובשיבא לטובת השר"פ

ורד גרינבוים, זאב רוטשטיין וגליה מאור / צילום: אביב חופי

לפני כחצי שנה חשף "גלובס" כי בתי החולים הממשלתיים איכילוב, רמב"ם ותל השומר התקשרו באמצעות "אגודות הידידים" שלהם עם משרד הפרסום "גיתם" באופן חשאי, לצורך ניהול קמפיין הקורא להכנסת שירותי רפואה פרטיים (שר"פ) בבתי החולים הציבוריים.

הפרסום הזה גרר חוות דעת חריפה מצד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שסבר כי מדובר ב"התחכמות" ובניסיון של גוף ממשלתי לפעול נגד מדיניות הממשלה, אבל כעת הביקורת הופכת לצעדים של ממש - בין היתר על רקע מקרים שונים שבהם אגודות ידידים העסיקו עובדים עבור בתי החולים, או אפילו קיבלו זכויות בקרקעות ונכסים השייכים למעשה למדינה.

חוזר מיוחד שהופץ לבתי החולים הממשלתיים על ידי חשב משרד הבריאות אבי ברף, הכפוף לחשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו, קובע כי החל מ-30 ביוני הקרוב ייאסר על האגודות לנהל קמפיינים תקשורתיים המיועדים להשפיע על קובעי המדיניות (כמו בסוגיית השר"פ); להעסיק עובדים עבור בית החולים או תאגיד הבריאות שלידו; לקבל זכויות במקרקעין או ברכוש אחר; או לתבוע את המדינה ומוסדותיה.

למה שאגודת ידידים בבית חולים ממשלתי השייך למדינה תגיש תביעה נגד המדינה? לפחות במקרה של בית החולים אסף הרופא, שהיו לו חילוקי דעות בענייני ארנונה מול הרשות המקומית, אגודת הידידים "לקחה על עצמה" את האתגר ופתחה בהליך משפטי שבית החולים לא יכול היה לנהל בעצמו. עוד נקבע בחוזר, כי אדם שיש לו קשר כספי עם בית החולים במישרין או בעקיפין לא יוכל לשמש כחבר באגודה.

על פי החוזר, בתוך חצי שנה יהיה על בתי החולים הממשלתיים לחתום על הסכמים מיוחדים מול אגודות הידידים שפועלות על ידם. ההסכמים האלו יסדירו לראשונה את פעילות אגודות הידידים, יקבעו את גובה התקורה המקסימלית בגין גיוס תרומות, ובאופן כללי יבהירו כי מטרת האגודות היא גיוס תרומות בלבד, כאשר במקרים מסוימים ותוך אישור של ועדה מיוחדת בביה"ח יתאפשר להן לעסוק ברכש ובגיוס ציוד כל זמן שהדבר אינו עוקף את החובה לניהול מכרזים.

עוד נקבע, כי האגודות יהיו כפופות לפעולות ביקורת מצד בתי החולים, כאשר ברקע דרישת הממונה על מערכת הבריאות בנציבות שירות המדינה, יוני דוקן, ולפיה עד חודש ספטמבר הקרוב ימנו לראשונה בתי החולים הממשלתיים מבקרי פנים.

באגף החשכ"לית באוצר רואים בחוזר הזה הישג חשוב וצעד משמעותי בהגברת הפיקוח על בתי החולים הממשלתיים. אנשי האגף מסבירים כי עד היום פעלו אגודות הידידים בסוג של ואקום משפטי, כאשר למדינה לא הייתה שום סמכות לכאורה לבקר ולפקח אחר הגופים האלה. החוזר הזה הופץ סופית לאחר מספר דיונים שהתקיימו מול נציגי אגודות הידידים ובשיתוף הלשכה המשפטית של משרד הבריאות.

ידידים ונהנים

אגודות הידידים משמשות כזרוע של בתי החולים לגיוס כספים בארץ ובחו"ל, אבל עם השנים הן הפכו גם לגוף שמקשר בין עולם העסקים, השלטון ואפילו הזוהר - לעיתים באמצעות ערבי גאלה נוצצים ולעיתים בחיכוך היומיומי שבין הכסף, ההשפעה והכוח, הן בצד הנותן והן בצד שמקבל.

באגודת הידידים של תל השומר חברים בין היתר המנכ"לית לשעבר של בנק לאומי גליה מאור (יו"ר האגודה), מושיק תאומים ומודי כידון (בעלי משרד "גיתם" שניהל כאמור את הקמפיין למען השר"פ), המפיק חיים סלוצקי, רוית נמרודי ואתי רוטר, בעלת "קסטרו".

באגודת הידידים של איכילוב חברים בין היתר מנכ"לית בנק לאומי רקפת רוסק עמינח, נוחי דנקנר, עו"ד דורי קלגסבלד, רו"ח גד סומך, רמי אונגר, יונתן קולבר (יו"ר) ודני בירן. ראשי בתי החולים הגדולים, פרופ' זאב רוטשטיין מתל השומר ופרופ' גבי ברבש מאיכילוב, לא הסתירו בעבר כי הם מעניקים שירותי VIP לבעלי הון, לאנשי ציבור ולידוענים אחרים.