לחץ אינטנסיבי על 3 חברי ועדת גרמן לטובת השר"פ

"גלובס" חושף את ההמלצות הצפויות של הוועדה: מהגדלת סל הבריאות, דרך הניסיון לשנות את שוק ביטוחי הבריאות ועד להיקף הרצוי של תיירות המרפא

ועדת גרמן לחיזוק הרפואה הציבורית צפויה להתכנס ביום רביעי הקרוב כדי להכריע בסוגיות הקריטיות ביותר שנותרו פתוחות עד עתה, ולהודיע עוד באותו יום במסגרת מסיבת עיתונאים על עיקרי המלצותיה ללא הגשת דוח מלא ופורמאלי.

ל"גלובס" הגיעו עדויות ולפיהן עד הרגע האחרון מופעל לחץ כבד על שלושה חברי ועדה בניסיון לאשר את המודל השנוי במחלוקת של שר"פ בבתי חולים ציבוריים - שירותי רפואה פרטיים שיינתנו באמצעות ביטוחי הבריאות או באמצעות תשלום ישיר. חברי הוועדה שמופעל עליהם לחץ לכאורה הם מנהל חדר המיון בביה"ח הדסה, ד"ר עזיז דראושה; החוקרת ממכון ברוקדייל, ד"ר שולי ברמלי; ונציג הציבור, עו"ד עדי ניב-יגודה, מומחה למשפט רפואי.

השלושה נמנים עם מתנגדי השר"פ, אולם כדי להטות את הכף שעומדת כעת כנגד המודל המדובר הם "זוכים" לשיחות שכנוע רבות מצד חברים אחרים בוועדה וכן מצד גורמים חיצוניים בעלי אינטרס. גם שרת הבריאות ויו"ר הוועדה, יעל גרמן, פועלת בעניין, אולם לפי אותן עדויות פעילותה נחשבת "עדינה יותר".

בשונה מניב-יגודה, שנחשב לנציג ציבור עצמאי ובלתי תלוי, ד"ר ברמלי מועסקת במכון המספק שירותים שונים למדינה ולמשרד הבריאות בפרט. ד"ר דראושה מועסק אמנם בבי"ח שכבר יש בו שר"פ והוא עצמו כמנהל המיון אינו בעל אינטרס בעניין, אולם העובדה שהמדינה הסכימה להזרים לאחרונה 1.3 מיליארד שקל להדסה תוך התערבות מובנית בניהול ביה"ח, עשויה לשמש כמנוף של לחץ עקיף על דראושה.

סוגיית השר"פ הייתה ונותרה לסלע המחלוקת בוועדה, וההכרעה בעניין הושארה עד לשלב הסיום בבחינת "ירושלים בסוף". הבעיה היא שרק הכרעה בעניין השר"פ תגזור את המשמעויות בנוגע למספר צעדים אחרים, שכן שאלת השר"פ היא גם שאלת המימון. אם יאפשרו שר"פ, הרי שחלק גדול מהמימון לבתי החולים הציבוריים יגיע באמצעות ההכנסות מפעילות פרטית. אם הוועדה תכריע כנגד השר"פ, הרי שמשרד האוצר יצטרך להגדיל את מקורות המימון שלו למערכת בין היתר כדי ליישם את מודל ה"פול טיימר" עליו ממליצה הוועדה - העסקת שורה של רופאים בכירים בשכר גבוה מאוד (60-100 אלף שקל בחודש), בתמורה לוויתור מצדם על פרקטיקה פרטית באופן מלא או חלקי וביצוע שעות נוספות במערכת הציבורית.

על פי ההמלצות, הציבור יורשה לבחור באחד הרופאים שנכללים במסגרת המודל הזה כמנתחים, וזאת ללא הפעלת ביטוח פרטי, משלים או אמצעי אחר. משרד האוצר נחשב לאחד המתנגדים הגדולים לשר"פ מתוך חשש לגידול בהוצאה הלאומית לבריאות, כמו גם חשש להגברת הלחץ מצד סקטורים אחרים במערכת הבריאות להגדלת שכרם, כך שבאופן אירוני התנגדותו לשר"פ לא מותירה למשרד הרבה ברירות אלא להוסיף תקציבים משמעותיים למערכת. גורמים בוועדת גרמן תוהים גם היום האם השרה באמת תומכת בשר"פ, או שמא היא "משחקת פוקר עד הרגע האחרון" ונוקטת בקו הזה רק כדי לחלץ יותר תקציבים מהאוצר.

מלבד סוגיית מודל הפול טיימר, "גלובס" חושף היום את מכלול ההמלצות הצפויות של ועדת גרמן. כך, למשל, הוועדה תמליץ כי קופות החולים וחברות הביטוח הפרטיות יחויבו לשווק פוליסת ביטוח בסיסית הכוללת רק את המרכיבים המשמעותיים ביותר: בחירת רופא מנתח וחוות דעת נוספת. הקופות והחברות לא יורשו לכלול את המרכיבים האלה בפוליסות ובביטוחים המשלימים האחרים, כך שיתבטל הכפל הביטוחי שקיים כיום.

בנוסף, בניגוד לעמדה הראשונית, קופות החולים לא יחויבו לבטל את הביטוחים הקיימים ולשווק אותם מחדש, וכי במקום זה רק מבוטח שיודיע כי הוא מתנגד לשינויים יוכל לעזוב את התוכנית הביטוחית או לעבור לאחרת (לכל מבוטח יישלח הביתה מכתב בעניין). הצעד הזה נועד למנוע מרוץ שיווקי במסגרתו קופות החולים הגירעוניות ממילא צפויות היו להוציא עשרות מיליונים תוך נחיתות תקציבית מול חברות הביטוח. מנגד, וגם זו המלצה הנוגדת את העמדה הראשונית של הוועדה, לא ייאסר על חברות הביטוח לבצע חיתום רפואי (החרגה על בסיס מצב רפואי) בפוליסות פרט.

בוועדה סברו תחילה כי איסור החיתום יאפשר תחרות הוגנת יותר מול קופות החולים שאסור להן על פי חוק לבצע חיתום, אולם ככל הנראה הלחץ של חברות הביטוח עבד. עוד בעניין ביטוחי הבריאות, הוועדה תמליץ למנוע מחברות הביטוח לשווק פוליסות חדשות הכוללות "מסלול החזר" (החזר כספי בגין טיפול ללא קשר לזהות הרופא המטפל), אלא לשווק רק "מסלול הסדר" - בחירת רופאים מתוך רשימה סגורה. הצעד הזה נועד לרסן בעיקר את הוצאות השכר לרופאים. בנוסף, כחלק מצעדי הריסון של השוק הפרטי, תמליץ הוועדה לקבוע מנגנון תקרה לפעילות המתבצעת בבתי חולים פרטיים, בין א ם מדובר בפעילות ציבורית באמצעות טופס 17 ובין אם מדובר בפעילות פרטית מובהקת.

כפי הנראה, אם בתי החולים הפרטיים יעברו את התקרה הזו הם ייאלצו לשלם "מס" מיוחד שינותב לטובת הסל הממלכתי. במקביל, נשקלת עדיין האפשרות לחייב את קופות החולים להעביר 15% מהכנסות הביטוחים המשלימים לטובת הסל הממלכתי. כן נשקלת האפשרות להעלות את דמי ההשתתפות העצמית של המבוטחים בגין בחירת מנתח - צעד שנועד גם הוא לרסן את השוק הפרטי אך עשוי להיתפס ככזה הפוגע בציבור ובמעמד הביניים בפרט.

הפנים לתיירים

סוגיה מרתקת וטעונה לא פחות שעדיין לא הגיעה לכדי הכרעה סופית היא זו של תיירות המרפא. חברי הוועדה, כך נודע, כבר הסכימו על כך שהיקף הפעילות שיותר לבתי החולים בכל הקשור לתיירות רפואית ייקבע באופן דיפרנציאלי: מחלקות בעלות תפוסה גבוהה יוגבלו להיקף נמוך ואף אפסי בחלק מהמקרים אם הנתונים יצביעו על תפוסה גבוהה, ואילו מחלקות פחות צפופות יורשו לבצע פעילות ענפה יותר.

עדיין לא הוכרע האם היקף פעילות תיירות המרפא מסך הפעילות של בית החולים כולו יעמוד על 3% בדומה לקבוע בחוזר מנכ"ל משרד הבריאות, או שמא יותר. כיום אין הגבלה על היקף הפעילות פר מחלקה, כך שעל פי הטענות ישנן מחלקות שמגיעות להיקף גבוה מאוד עד כדי עשרות אחוזים לעתים. עוד תמליץ הוועדה, כי תיירות המרפא, בין אם מדובר בבדיקות או בניתוחים, תתבצע רק בשעות אחר הצהריים אלא במקרים חריגים בלבד - זאת בדומה להנחיה שקיימת ממילא כבר כיום אולם היא אינה מיושמת.

בכל הקשור למבנה המערכת, הוועדה תמליץ בהתאם להמלצות תת-הוועדה בראשות רונית קן, לנתק את בתי החולים הממשלתיים ממשרד הבריאות ולהעבירם לניהול של רשות עצמאית חדשה הכפופה לשרת הבריאות. במערכת הבריאות ישנה ביקורת על כך שוועדת גרמן לא עסקה בנושאים החשובים ביותר לכאורה: שינוי שיטת ההתחשבנות בין קופות החולים לבתי החולים, תקצוב ראוי לקופות החולים ורפורמה מקיפה באיכות השירות של בתי החולים.

דוברת ועדת גרמן העדיפה שלא להגיד לידיעה.

פרשנות / שי ניב: שעון החול של גרמן

1. אחרי למעלה משנה של דיונים, חודשים ארוכים אחרי היעד המקורי שהוצב, צפויים להגיע ביום רביעי הקרוב חברי ועדת גרמן למסיבת עיתונאים חפוזה ומאולתרת ולהודיע על מסקנותיהם מבלי שכתבו אפילו דוח מסודר, בטח שלא מהודק. באותו בוקר הם אמורים להכריע בשאלה שאמורה הייתה להיות מוכרעת בתחילת עבודת הוועדה ולא בסופה: האם לאפשר הכנסת שר"פ (שירותי רפואה פרטיים) לבתי החולים הציבוריים, או להימנע מכך ולגייס "כסף חדש" לצורך מימון מודל הפול טיימר - מודל שיאפשר לציבור לפגוש בזיו פניהם של רופאים בכירים גם בשעות אחר הצהריים ולא רק בקליניקות הפרטיות.

אפשר רק לנחש איך תיראה הישיבה המכרעת הזו בלשכת הבריאות המחוזית ברחוב הארבעה בת"א. אף אחד כבר לא יתבדח שם על כך שפרופ' יוג'ין קנדל, חבר הוועדה ויו"ר המועצה לכלכלה וחברה במשרד רה"מ, מעולם לא שמע על "קופיקס". אפשר רק לתהות איך אפשר להצביע ולהכריע בשאלה המרכזית ביותר, בסוגיה השנויה ביותר במחלוקת, כששרת הבריאות יושבת שם ומזכירה לכולם שבעוד כמה שעות יש מסיבת עיתונאים.

איך תצביע ראש לשכתה לשעבר של גרמן בעיריית הרצליה (פנינה קורן) לא יהיה הימור גדול מדי, גם לא ההצבעה של מנכ"ל המשרד פרופ' ארנון אפק, שמונה על ידה רק בשבועות האחרונים. אבל רצוי לדמיין איך אמורה להצביע בסיטואציה כזו חברת הוועדה שכותבת למשרד הבריאות מחקרים שונים, או מנהל חדר המיון בהדסה שרק לאחרונה בית החולים שלו עמד בפני פירוק לולא 1.3 מיליארד השקלים שהעבירה המדינה.

ככה יישבו להם חברי הוועדה, עם שעון חול דמיוני (או לא) על השולחן, ויתבקשו להכריע באחת השאלות הקריטיות שנוגעות לכל אחד ואחת מכם. שאלה שכבר הוכרעה לפני עשור על ידי בג"ץ והיועץ המשפטי לממשלה, אבל בכיוון ההפוך מזה שמכוונת ולוחצת השרה. חברים בוועדה מודים היום שהדבר מביך, לא ראוי ולא לגיטימי, אבל הם אומרים את זה בשקט. הם לא קמים ולא מתקוממים. עברה יותר משנה, המיץ יצא, חייבים לגמור עם זה כבר.

2. הניסיון של גרמן, כמו של יתר חסידי השר"פ, לדבר על מודל "מנוהל ומפוקח", מתחמק מהעובדה שהמציאות הוכיחה עד היום שאי-אפשר לנהל וגם לא לפקח על שירות פרטי בתוך גוף ציבורי. הכללים שגרמן מבקשת להחיל על השר"פ ועל תיירות המרפא קיימים כבר היום, רק שפעם אחר פעם הדינאמיקה של הכסף הכתיבה כללים אחרים לגמרי. תיירים רפואיים מאושפזים במחלקות עם חולים במסדרון, מרפאות פרטיות כמו ה"קלאס קליניק" בתל השומר פורחות בשעות הבוקר במקום אחר הצהריים, ושרת הבריאות ממלאה את פיה מים בכל פעם שעוד תחקיר בעיתון חושף עד כמה בתי החולים הממשלתיים עושים כרצונם.

שר"פ, ואמרנו את זה כאן בעבר, משול לדוכן פלאפל עם שני מסלולים: אחד מציע "כדורי פרימיום" בעשרים שקל, והאחר מציע כדור "רגיל" בעשרה שקלים. לבעל הדוכן לעולם יהיה תמריץ להפנות אתכם אל המסלול היקר יותר, לא חשוב כמה כללים ונהלים תטילו עליו. הדבר נכון שבעתיים כאשר מי שמנהלים היום את מערכת הבריאות הם כולם רופאים. הם אלה שיוצרים תורים ארוכים במסלול הציבורי והם אלה שמרוויחים מהמסלול הקצר (והיקר) במסלול הפרטי. יו"ר ההסתדרות הרפואית ד"ר ליאוניד אידלמן סיפר פעם שהרופאים הם כמו דייגים: הם הולכים איפה שיש דגים, לא חשוב היכן. מנכ"ל שירותי בריאות כללית, אלי דפס, שכלל לאחרונה את הסיפור הזה: תארו לכם, הוא אמר, שאתם יושבים בקאנטרי וקבוצת רופאים מגיעה וזורקת ערימה של דגים לבריכה. כולם מריחים את הסירחון אבל רק הרופאים מרוצים. "ככה זה שר"פ", הוא קבע.