"כיפת ברזל" יירטה שתי רקטות מעל אופקים ונתיבות

(עדכון) - הירי מהרצועה נמשך למרות המגעים להפסקת אש: 4 רקטות נורו מרצועת עזה, שתיים מהן שכוונו לעבר אופקים ונתיבות יורטו על ידי "כיפת ברזל" ■ אין נפגעים ולא נגרם נזק.

עמוד ענן / צילום: רויטרס
עמוד ענן / צילום: רויטרס

בצל הדיווחים על הפסקת אש מתקרבת, הירי מעזה נמשך: שתי רקטות שנורו אחר הצהריים (ו') מרצועת עזה לעבר נתיבות ואופקים יורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל". נער בן 17 נפצע קל באופקים לאחר שנפל בזמן הריצה למרחב המוגן. במערכת הביטחון מדגישים כי מדובר בירי לטווח הארוך ביותר במערכה זו: כ-22 קילומטרים.

זמן קצר קודם לכן התפוצצו שתי רקטות בשטחים פתוחים - אחת מהן מחוץ ליישוב במועצה אזורית אשכול והשנייה בצמוד לשער אחורי של אחד היישובים. גם בתקריות אלו לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. עד כה נורו לפחות 14 רקטות מהרצועה החל משעות הבוקר, ולפחות שלוש מהן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. היתר התפוצצו בשטחים פתוחים. בכל המקרים לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ראש המועצה האזורית מרחבים, שי חג'ג', הורה לצוותי החירום ביישובים להיערך להסלמה נוספת. כמו כן הורה חג'ג' על ביטול אירועים רבי משתתפים במועצה והקמת מוקד רווחה נפשית לתושבים. "אנחנו סומכים על מערכת הביטחון שתעשה את הנדרש כדי להפסיק את ירי הרקטות והטילים מעזה וכדי להחזיר את השקט לאזור", אמר חג'ג. "עלינו, האזרחים, מוטל להמשיך בשגרת חיינו ככל האפשר ולנקוט את אמצעי הזהירות הנדרשים".

ליברמן: הפסקת אש היא "טעות קשה"

היום ביקר שר החוץ ליברמן בשדרות והבהיר כי הסכם להפסקת אש יהיה "טעות קשה"."הגישה ששקט ייענה בשקט היא טעות חמורה ואנחנו ב'ישראל ביתנו' דוחים מכל וכל את הגישה הזו. לא יכול להיות שלאחר שחטפו ורצחו לנו שלושה נערים ולאחר שבועיים רצופים של נפילת טילים, הגישה של ישראל תהיה ששקט ייענה בשקט", הדגיש השר.

לטענת ליברמן, במקום להתמודד עם הבעיה ישראל דוחה אותה פעם אחר פעם. "אם היא לא תתפוצץ יותר מוקדם היא תתפוצץ יותר מאוחר אבל אז זה יהיה ברעש יותר גדול. זו לא התשובה שאנו צריכים לתת לחמאס. חייבים קודם כל להשמיד את תשתיות הטרור ואת מפעלי הייצור של הטילים המגיעים היום כבר עד לנתניה", הוא הוסיף.

עוד טען ליברמן כי "אנו מתנגדים להפסקת אש כי לא יכול להיות הסדר עם החמאס. אם נדחה את הבעיה מפחד להתמודד איתה נגיע למצב שיהיו פה אלפי טילים ולא מאות. אסור לקבל מצב שהחמאס שולט בקצב האירועים ומכתיב מתי הוא מחמם את הגזרה ומתי מקרר, שולט בגובה הלהבות והם יוזמים ואנו רק עונים".

רשת BBC הבריטית דיווחה הבוקר מפי גורמים פלסטינים כי חמאס מתכוון להיענות לדרישה הישראלית ולפתוח בהפסקת אש. לפרסום אין בשלב זה אישור מכל מקור ישראלי.

על פי הדיווח, בכך נענה ארגון הטרור העזתי לאולטימטום שהציבה ישראל, לפיו על הארגון לחדול מהירי ליישובי הדרום בתוך 48 שעות. על פי הפרסום, ההסכמה על הפסקת האש הושגה באמצעות תיווך מצרי.

גורם בחמאס אמר ל-BBC כי ביממה האחרונה התקיימו "מגעים אינטנסיביים" בין הארגון לבין בכירים במצרים. "הצלחנו להגיע להבנות על הפסקת אש, ההסכם צפוי לצאת לפועל בתוך שעות ספורות", אמר הגורם. הוא הוסיף כי החמאס מוכן לשים סוף לירי הרקטות בתמורה להבטחה ישראלית לחדול מהתקפות מהאוויר.

במקרים קודמים, נהג ארגון הטרור העזתי לנצל את השעות האחרונות שעד לתחילת הפסקת האש לירי מאסיבי, ולכן ההודעה אינה מבטיחה כי השקט יישמר. בשעות הבוקר המוקדמות מטח רקטות נוסף שוגר לעבר יישובי הדרום. רקטה אחת יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל, שלוש נוספות התפוצצו בשטחים פתוחים. אין נזק או נפגעים בעקבות הירי.

אתמול נורו עשרות רקטות לעבר יישובי הדרום, שתיים מהן פגעו ישירות בבתי מגורים, אך למרבה המזל לא היו נפגעים. בעקבות הירי העבירה ישראל לחמאס אולטימטום לפיו עליו לאכוף את השקט ברצועה בתוך 48 שעות. "שקט ייענה בשקט", הבהירו בכירים במערכת הביטחון, כשבמקביל נערכו תגבורי כוחות מסביב לרצועה.

אתמול נשמעו בחמאס קולות אחרים: דובר הזרוע הצבאית של הארגון, אבו עוביידה, כינס מסיבת עיתונאים שבה טען כי בכוונת חמאס "להפתיע את ישראל בירי". לדבריו, הסבבים הקודמים של הלחימה ברצועת עזה "יהיו טיול" בהשוואה למה שיקרה אם ישראל תפתח במבצע צבאי רחב. "אנחנו מבטיחים לכם שצעד טיפשי אחד שינקטו מנהיגיכם יהווה עילה מספקת לכך שנהפוך את כל יישוביכם, גם אלה שלא תצפו להם, למטרות ולגחלים בוערות", הוא ציין.

יממה של רקטות לעבר יישובי הדרום

היום היה בוקר מתוח ביישובי הדרום: אזעקת צבע אדום נשמעה במהלך הלילה ובשעות הבוקר המוקדמות (ו') ביישובי הדרום, לאחר ששוגרו רקטות מרצועת עזה לעבר שטח ישראל.

מדובר צה"ל נמסר כי רקטה אחת ששוגרה מרצועת עזה יורטה מעל לשדרות. שלוש רקטות נוספות ששוגרו לעבר ישראל התפוצצו בשטחים פתוחים. לא דווח על נפגעים או על נזק שנגרם בעקבות הירי.

אמש נורו יותר מ-10 רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הדרום. חייל נפצע קל מרסיסים באשכול. בעקבות התמשכות הירי מעזה והחשש מירי נוסף, קיבלו התושבים המתגוררים במרחק של כארבעה קילומטרים מהרצועה הודעה להישאר במרחק שמאפשר כניסה למרחבים המוגנים בתוך 15 שניות. את ההוראה הזו מקבלים התושבים שם לראשונה מאז מבצע "עמוד ענן".

מוקדם יותר נפגש מפקד פיקוד הדרום עם ראשי היישובים בדרום הארץ ועדכן אותם בהתפתחויות האחרונות. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול למצב בדרום בנאומו בבית שגריר ארצות בישראל דן שפירו, שם מציינים את יום העצמאות של ארה"ב.

"אנו ערוכים לשתי אפשרויות בדרום", הבהיר נתניהו. "האחת - שהירי לעבר יישובינו ייפסק, ואז ייפסקו גם הפעולות שלנו והשקט ששרר בדרום אחרי מבצע 'עמוד ענן' יימשך. האפשרות השנייה - שהירי לעבר תושבינו בדרום יימשך - ואז הכוחות המתוגברים שנמצאים במקום יפעלו בעוצמה".

בסך הכל נורו אתמול יותר מ-30 רקטות לעבר יישובי הדרום. כ-100 מתושבי שדרות יצאו אחר הצהריים למחות על המצב הביטחוני הרעוע וההסלמה האחרונה בדרום הארץ. הם הניפו שלטים שעל כמה מהם נכתב - "תנו לצה"ל לנצח", "צבע אדום בעזה" ו"הבא להרגך השכם להרגו" - וקראו לתגובה חריפה בדמות מבצע צבאי קרקעי ברצועת עזה.