התיקים המנוהלים: תשואות טובות במחצית כנגד כל הסיכונים

יוני שלילי במרבית המסלולים בתיקים המנוהלים, לא מנע בסיכום המחצית עלייה בשיעור של יותר מ-3% בכל מסלול שהכיל גם מניות

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

לראשונה מתחילת השנה תיקי ההשקעות של הציבור רשמו חודש של ירידות במרבית המסלולים. הירידות ביוני מהוות מן הסתם תזכורת לכך שתיקי השקעות בשוק ההון יכולים גם לרדת.

החידוש העיקרי בחודש החולף הוא החולשה במרבית אפיקי האג"ח לראשונה מתחילת השנה. כתוצאה מכך, תיקי האג"ח רשמו ירידה של כ-0.48% ביוני, ואילו תיקי המניות בהרכבם בתיקי הציבור, רשמו דווקא עלייה קלה של כ-0.18% בזכות מרכיב של מניות בחו"ל. גם התיק הנפוץ, המורכב מ-20% מניות, תיקן וירד ביוני בשיעור של כ-0.37%; ואילו התיק בעל 30% המניות ירד בכ-0.27%.

התיקון בתיקים נבע מחולשה ברוב אפיקי ההשקעה בשוק המקומי - מניות, איגרות חוב קונצרניות ואג"ח ממשלתיות לטווחים קצרים ובינוניים. ניכר, כי הירידות נבעו מצעד קטן לאחור שביצעו חוסכים בתיקים מקרב הציבור הרחב. חלק מההסבר התומך בהנחה זו, הוא עליות השערים שנרשמו באג"ח הארוכות גם החודש - אפיק שבו שוכנים בדרך כלל המשקיעים המוסדיים ולא הציבור הרחב.

בניתוח תשואות המדדים ביוני נזכיר שתי עובדות עיקריות: הראשונה היא התשואה במרכיבי המניות בחו"ל, אשר הייתה עדיפה על התשואה במרכיבי המניות בישראל. בעוד מדדי המניות בארץ ירדו ביוני בהרכבם בתיקים בכ-0.33%, המדדים המובילים בהרכבם בתיקים עלו בכ-0.86%, למרות השחיקה שנוצרה בהם עקב התחזקות השקל בחודש זה.

התופעה השנייה, היא כאמור העלייה המשמעותית במרכיבי האג"ח הארוכות בתיקים, למרות החולשה בשאר אפיקי האג"ח. הדבר יצר עדיפות ברורה לתיקים הארוכים יותר, שלקחו את סיכון הריבית. מכאן גם נגזר, כי מנהלים, שהתרחקו מהאפיקים המקובלים בתיקים ודווקא התפזרו לאפיקים רבים יותר, בהם אג"ח ארוכות ושווקים בחו"ל, נהנו ביוני מיתרון בתשואה.

מגמות ארוכות טווח

מדד אג'יו, נזכיר, מרכז נתונים והרכבים שונים מהגופים הגדולים בתעשיית ניהול התיקים, בהם פסגות, מגדל, אקסלנס, אי.בי.אי, מיטב-דש, אלטשולר-שחם, תמיר-פישמן, תפנית, הדס-ארזים, פעילים, אנליסט והראל. גופים אלו מנהלים היקף נכסים מצרפי, המייצג את חלק הארי של הכספים המנוהלים בתיקים - מעל 90%. כלומר, המדד משקף את "תיק ההשקעות המצרפי" של הציבור.

בסיכום מחצית השנה הראשונה של המדדים ניכרת עלייה בשיעור של יותר מ-3% בכל מסלול שהכיל גם מניות. זהו שיעור מרשים, ויש האומרים אף מפתיע - לאור הריבית הנמוכה והתשואות הנמוכות הגלומות באיגרות החוב.

תרמו לכך מגמות ארוכות טווח: ראשית, החשש מפני התמתנות הפעילות במשק, שהובילה להורדה בריבית בנק ישראל, אשר יצרה בתורה רווחי הון נאים באיגרות החוב הממשלתיות. לכך מצטרפת תחושת המחסור באג"ח ארוכות, עקב מיעוט הנפקות על ידי הממשלה.

הריבית הנמוכה גם מורידה את מידת השמרנות, ומובילה את המשקיעים אל שוקי המניות וגם אל שוק האג"ח הקונצרניות, שאותו הציבור מעריך כמסוכן פחות לאחר השלמת הסדרי החוב הגדולים. כל אלו ניכרים בהתפלגות התשואות לפי הרכב תיקים.

לסיכום המחצית ניתן בהחלט לומר, כי מנהלים ומשקיעים שנהגו בליברליות כלפי הסיכונים, והגדילו אותם, דווקא נהנו מכך ורשמו תשואות עדיפות, כך שהתעוזה השתלמה. בסיכומה של המחצית ניכר, כי עד כה בחירת הציבור בשוק ההון על חשבון פיקדונות בריבית נמוכה אכן הצדיקה את עצמה, ויש הגורסים כי היא הובילה לתוצאות מפתיעות כנגד כל הסיכויים; נוסיף ונאמר - כנגד כל הסיכונים.

הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

סיכום מחצית בתיקים
 סיכום מחצית בתיקים