הערכות: צה"ל לקראת כניסה קרקעית לרצועת עזה; עשרות רקטות נורו לבאר שבע, אשדוד ומרכז הארץ

(עדכונים שוטפים) - שני חיילים נפצעו קל מנפילת פצמ"ר באשכול ■ הערב: 4 רקטות שוגרו לירושלים ■ עד כה 81 הרוגים ברצועה, בהם 22 ילדים

מבצע "צוק איתן" / צילום: טירן קהא ויעל אוחיון

מבצע "צוק איתן" - היום השלישי: למעלה מ-150 רקטות נורו היום (ה') לעבר ישראל ועשרות יעדים הופצצו ברצועת עזה, כאשר ישובי עוטף עזה סובלים לאורך כל היום ממטחי רקטות. שני חיילי צה"ל נפצעו קל כתוצאה מנפילת פצמ"ר באשכול. ברצועת עזה נהרגו עד כה מעל ל-80 בני אדם, כמחציתם אזרחים וילדים.

משרד הבריאות הנחה הערב את כל בתי החולים בארץ להיערך למתכונת חירום. על פי ההערכות צה"ל מתכונן להכנס קרקעית לרצועת עזה.

כאמור, לאורך כל היום ירו ארגוני הטרור מעזה ובראשם חמאס רקטות לעבר ישראל. בשעות הלילה התפוצצו רקטות בשטחים פתוחים במועצות שער הנגב ושדות נגב. בשעות הערב יירטה כיפת ברזל 4 רקטות בשמי אשדוד, ושתי רקטות נפלו בשטח העיר, אחת מהן פגעה ברכב. דיווח על פצוע אנוש כתוצאה מהפגיעה התברר כשגוי.

לפני כן נורו עשרות רקטות לעבר העיר באר שבע, ואזעקות ממושכות נשמעו בבאר שבע, דימונה, מצפה רמון, עומר, להבים וערד. בית בעיר ואולם ספורט נפגעו ישירות, וישנם נפגעי חרדה. בנוסף היו נפילות בישובים ערוער ולקיה, ללא נפגעים.

בנוסף נשמעו אזעקות בכל רחבי השפלה וגוש דן: נס ציונה, יבנה, רמלה, ראשון לציון, אור יהודה, פתח תקווה, בת ים וחולון וכ-6 רקטות יורטו בשמי גוש דן.

מוקדם יותר הערב נורו 4 רקטות לירושלים, שתיים מהן יורטו על ידי כיפת ברזל ושתיים נפלו בשטחים פתוחים. בנוסף, נרשמו מאוחר יותר נפילות באזור ירושלים וישובי הר חברון.

הקבינט התכנס הערב ודן באפשרויות להמשך המבצע, כאשר ישנן הערכות כי ישנה היערכות לכניסה קרקעית. בשעות הצהריים הורו כוחות צה"ל לתושבים הפלסטינים ביישובים הקרובים לגבול רצועת עזה להתפנות מבתיהם. מדובר בסך הכל בכ-100 אלף בני אדם שנדרשים לעזוב מיידית את האזור.

בסיום ישיבת הקבינט אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "עד כה המערכה מתקדמת כמתוכנן, אבל מצפים לנו עוד שלבים בהמשך. עד כה היכינו בחמאס ובבני הטרור באופן קשה וככל שתימשך המערכה אנחנו נעמיק את הפגיעה בהם".

אלוף פיקוד דרום, סמי תורג'מן, אמר הערב כי "תקפנו מאות רבות של מטרות. העניין אינו רק מספר המטרות - כל פצצה שלנו הרסה תשתית מבצעית של חמאס ושאר ארגוני הטרור. אנחנו ערוכים להרחבת הפעולה. התוכניות הוכנו, הכוחות ערוכים ומוכנים. אנחנו מכינים את כל היכולות שלנו ונפעיל את היכולות בהתאם לצורך.

"יש לנו מספיק מטרות להמשך והחמאס יודע זאת. את שאר המטרות הוא יכיר בימים הקרובים. תוך כדי המערכה אנו מוסיפים מטרות. לאויב יש רקטות נוספות, בחלקן פגענו וגם בהמשך נפגע ברקטות ותשתיות נוספות".

מוקדם יותר היום נורו רקטות לעבר ישובי המועצה האזורית שער הנגב, שם נפגע בית ישירות אולם לא היו נפגעים, חבל אשכול ואשקלון. בצהריים שוגר מטח רקטות כבד לעבר גוש דן, אשדוד ואשקלון. בסביבות השעה 13:00 נשמעו קולות פיצוצים של יירוטי כיפת ברזל באזור רחובות, נס ציונה וראשל"צ, ואזעקות נשמעו באזור יבנה, אשדוד, הוד השרון, רעננה, נס ציונה והסביבה.

בבוקר הצליחה כיפת ברזל ליירט מטח של 5 רקטות שנורה לאזור ת"א ובסביבות השעה 11:25 נשמעו שוב אזעקות וקולות פיצוצים. חלקים של רקטה אחת נחתו הבוקר סמוך לתחנת דלק בשכונת פלורנטין דרום ת"א. במטח השני יירטה כיפת ברזל את הרקטות אך חלקי רקטה נפלו בשטחים פתוחים בגוש דן.

בהמשך שוגר מטח לעבר אזור מצפה רמון ודימונה. מערכת "כיפת ברזל" יירטה כמה מהרקטות, והשאר התפוצצו בשטחים פתוחים במצפה רמון, בדימונה ובירוחם. לא דווח עם נפגעים או על נזק מהנפילות. גם לשיגור זה קיבלו גדודי עז א-דין אל-קסאם אחריות. לטענתם, הירי היה מכוון לבסיס חיל האוויר במצפה רמון.

81 הרוגים בעזה, בהם 22 ילדים

על פי נתוני משרד הבריאות הפלסטיני, עד כה נהרגו 81 בני אדם ברצועת עזה, בהם 22 ילדים, 15 נשים ו-12 קשישים. במניין הפצועים כ-540 בני אדם.

בשעות הצהריים דווח בישראל כי חיל האוויר חיסל את איימן סיאם, ראש המערך הרקטי של חמאס ברצועה. חמאס דיווח כי ישראל משקרת ולאחר מכן נודע כי חיסולו של סיאם נכשל - 2 אנשים נהרגו בתקיפה ושלושה נוספים נפצעו, אך סיאם לא נפגע.

דובר צה"ל מסר כי במסגרת מבצע "צוק איתן" צה"ל תקף משעות הבוקר כ-60 יעדי טרור ברחבי רצועת עזה. עד כה מתחילת המבצע נתקפו כ-800 יעדי טרור. בין היעדים שהותקפו: משרדי הנהגה, בתי בכירים, מנהרות, משגרים מוטמנים, תשתיות תקשורת, מוצבים צבאיים ומחסני אמצעי לחימה. מספר תקיפות מטרות חוף בוצעו על-ידי חיל הים ביניהן נורו עשרות פגזים על-ידי שייטת ספינות הטילים לעבר מחסני אמצעי לחימה ומוצבים צבאיים של החמאס. בנוסף, צה"ל תקף בשיתוף עם שירות הביטחון הכללי את בתיהם של פעילי טרור בכירים אשר שימשו כתשתיות פיקוד ושליטה של הארגון.

כמו כן, חיל האוויר הפגיז היום את בתיהם של 5 פעילי חמאס בולטים: עובל ג'נדיה, ערפאת אבו עבדאללה, מהדי כוארע, ניסים אבו עג'ינה ושאדי צאלח רג'ב.