"יצאנו למבצע הזה עם המודיעין הכי טוב בשנים האחרונות"

אחרי שבוע של תקיפות בעזה, בצה"ל מעריכים כי חמאס נשאר עם מלאי של 5,000 רקטות, אך אפקטיביות האש שלו ירדה

צוק איתן / צילום: דובר צהל
צוק איתן / צילום: דובר צהל

אמש (ב'), כשהסיכומים העקרוניים על הפסקת האש בין ישראל לחמאס בתיווך מצרי היו לעובדה מוגמרת, קצין בכיר העריך כי החמאס כבר בשל לרגיעה וציין חלק מהסימנים שמעידים על כך.

הקצין דיבר על בכירי ארגון הטרור שערים לנזק העצום שנגרם לתשתיות החמאס בעזה בשבעת ימי הלחימה במבצע "צוק איתן", ובעיקר על התסכול שחשים שם מחמת היעדר הישגים מצדו - זה התחיל בסיכול של פיגוע אסטרטגי באמצעות מנהרת התופת ליד כרם שלום ונמשך בין היתר בשני ניסיונות כושלים לחדירה לקיבוץ זיקים דרך הים ובניסיונות שיגור מזל"טים לעבר ישראל. גם ירי רקטות נרחב לריכוזי האוכלוסייה הגדולים בישראל לא סיפק לחמאס את תמונת הניצחון שלה ייחל, הודות לאחוזי יירוט גבוהים של מערכת כיפת ברזל. בשבעה ימי לחימה שוגרו לעבר ישראל כ-1,000 רקטות מעזה. 193 מהן, שהיו עשויות לפגוע באזורים מאוכלסים, יורטו בהצלחה.

כשברקע אפשרות שברירית להפסקת אש, הנחת העבודה בצה"ל דיברה על ניסיונות צפויים של חמאס "למתוח את המעטפת" ולהשיג בכל זאת הישג כלשהו.

רק שעות או ימים יגידו אם הירי בצהריים לעבר אשדוד, ערי השפלה וחיפה מתיישב עם ההנחה שמדובר בניסיון אחרון לקצור הישג טרם חמאס ינצור את האש.

חמאס לא הצליח להפתיע

מבחינת צה"ל, ובהתבסס על סיכומים וניתוחים ראשוניים, המבצע הוא סיפור הצלחה עד כה: במשך שנים חמאס והג'יהאד האסלאמי השליכו את יהבם על מערך רקטות מפותח שיאיים על העורף הישראלי וינחיל לו פגיעות כואבות בנפש וברכוש.

בצבא מרוצים מעמידה ביעד שמפקדיו הציבו לימי המבצע: נטרול אפקטיביות האש של הארגונים בעזה. אז כן, יכולת האש של חמאס ושל הג'יהאד האסלאמי לא הושמדה, אך נותרה במהלך ימי הלחימה חסרת אפקטיביות. ערב המבצע, הארסנל של חמאס כלל כ-9,000 רקטות לטווחים שונים. כ-3,000 רקטות הושמדו בתקיפות של חיל האוויר, בין אם במחסנים ובין אם בבורות שיגור שהוכנו מראש לקראת ירי לעבר ישראל. כ-850 עד 1,000 רקטות שוגרו לעבר ישראל ולא הנחילו הרוגים בעורף. אם הפסקת האש תיכנס בסופו של דבר לתוקף בקרוב, חמאס מסיים את סבב הלחימה הנוכחי עם מלאי של 5,000 רקטות, לפחות.

צה"ל יכול היה להשמיד הרבה יותר רקטות בסבב הזה, לפי קצין בכיר. מעל 100 מטרות איכות שהופיעו בבנק המטרות שלו לא הותקפו מחשש ל"נזק אגבי", כלומר פגיעה בבלתי מעורבים.

חרף ניסיונותיו, חמאס לא הצליח להפתיע את ישראל, קיבל במהלך מבצע "צוק איתן" כתף קרה מהעולם הערבי, התקשה להכניס את יהודה ושומרון ללחימה והקהילה הבינלאומית מצדה לא הפעילה על ישראל מכבש לחצים בניסיון לחתור להפסקת אש מהירה.

בצה"ל מתגאים בתמונת מודיעין "יוצאת דופן", כפי שאומר קצין בכיר: "במבצע הזה היינו עם המודיעין הכי טוב שהיה לצה"ל בשנים האחרונות. יש ברשותנו מאות מטרות שלא נתקפו. אנחנו מייצרים עשרות מטרות חדשות ביום". בצה"ל מתרשמים שחמאס לא העריך את עוצמת התגובה הישראלית ואת הכתישה האווירית שחווה בשבוע האחרון.

אם במבצע "עופרת יצוקה" תקף חיל האוויר בממוצע כ-70 מטרות ביום וב"עמוד ענן" תקף בממוצע כ-150 מטרות ביום, הרי שמבצע "צוק איתן" הותקפו מדי יום בממוצע כ-250 מטרות.

בתקיפות נהרגו כ-180 איש, להערכת צה"ל כמחצית מהם מחבלים, ונפצעו עוד כ-1,200 איש.

כשקצינים בצה"ל מדברים על המכה הקשה שחמאס ספג בימי הלחימה האחרונים, הם מציינים את הרושם שעולה מהרחוב העזתי: אם בעבר תושבי עזה הביעו תמיכה נלהבת בחמאס, היום הם כבר רואים את עיי החורבות ברחבי הרצועה, את החנויות הסגורות ואת הרחובות השוממים ואפופי העשן ומבינים שלא המערכה הזאת תוביל לשיפור משמעותי המיוחל באיכות חייהם.

מדינה במלחמה
 מדינה במלחמה