בעקבות ביטולי הטיסות: קריאה לבלום הפרטת שירותים חיוניים

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן: "השמיים פתוחים רק בזכות החברות הישראליות" ■ פרופ' דני גוטוויין: "יש כאן מחשבה כלכלית סכיזופרנית. סוגדים להפרטה, אבל בזמן חירום מגלים שהעסק לא עובד"

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

מאז מבול ההודעות שמסרו ביממה האחרונה חברות התעופה הזרות בדבר ביטול הטיסות לישראל וממנה, גוברים הקולות הקוראים לממשלה לבחון מחדש את מדיניות ההפרטה של שירותים חיוניים ונכסים אסטרטגיים.

"השמיים פתוחים רק בזכות חברות התעופה הישראליות", אמר היום (ד') יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. "בעת חירום ובזמן שחברות התעופה הזרות בחרו שלא להכניס את מטוסיהן לשמי ישראל, החברות הישראליות הן אלו עליהן ניתן לסמוך. החברות הישראליות והעובדים בחברות אלו, הם אלו העומדים לרשות הציבור בימים אלו ומשאירים את שמי המדינה פתוחים", הוא הוסיף.

ניסנקורן ניצל את ההזדמנות לפנות גם אל מי שהתעמת בעבר חזיתית עם ההסתדרות בעניין הרפורמות בתעופה, ברכבת ובנמלי הים: "על שר התחבורה (ישראל כ"ץ) מוטלת החובה לדאוג לחזק את החברות הישראליות, לא רק בימים קשים אלו, אלא גם בימי השגרה, תוך הפגנת ציונות וסולידריות, וגיבוי בכל ההיבטים".

גורמים בהסתדרות גינו היום את המחירים הגבוהים שדרשה לכאורה אל על מנוסעים מאזרחים שביקשו לטוס עם החברה בעקבות ביטולי הטיסות של החברות הזרות, והבהירו כי מדובר ב"גול עצמי" שנובע מהתנהלות ההנהלה, ולא ממה שהגדירו "עבודתם המסורה של העובדים". גורמים אחרים בשוק העבודה טענו כי לולא הפרטת החברה, אל על לא הייתה מרשה לעצמה לגבות מחירים מופקעים בעת הזו.

"יש כאן מחשבה כלכלית סכיזופרנית", טוען בשיחה עם "גלובס" פרופ' דני גוטווין מאוניברסיטת חיפה. "אתה רואה מדיניות שסוגדת להפרטה ולצמצום אחריות הממשלה, אבל את הכשלים של המדיניות הזו נזכרים לגלות רק במצב חירום, רק כשאניות לא מגיעות או שטיסות מתבטלות. פתאום מבינים שהעסק לא באמת עובד", הוא מוסיף.

לדברי גוטוויין, במדינה כמו ישראל אסור להיזכר בכך רק בעת מלחמה של ממש, שכן "ישראל נמצאת בתחום של מצב חירום תמידי". מה שקורה היום בנתב"ג, לדבריו, מספק עוד הוכחה לטענה כי אסור לוותר על מניית הזהב בחברת הספנות צים: "עד להסלמה הנוכחית דיברו על המצב של עידן עופר ושל החברה שלו, וכל הדיבורים על אניות שפשוט לא יגיעו לכאן נראו תיאורטיים".

המילה "סכיזופרניה" חוזרת על עצמה בדברים של גוטוויין כשהוא מתאר את ה"הפתעה" כדבריו בציבור הישראלי ובתקשורת, מהמחירים הגבוהים שדרשה לכאורה אל על לאחר ביטולי הטיסות של החברות הזרות: "אני לא רואה שאנשים מופתעים כל כך כשהמלונות באילת מעלים מחירים דווקא באוגוסט. חברה פרטית מתנהגת כמו חברה פרטית. אין לי ספק שחברה ממשלתית לא הייתה מעיזה להעלות עכשיו מחירים".

על פי גוטוויין, אפילו הפרטת בתי הסוהר בישראל נעצה למעשה רק לאחר ששופטי בג"ץ הבינו שהם יכולים להיות הבאים בתור: "שאל אותם התובע אם הם מבינים שהפרטת סמכויות הכליאה לא שונה מהפרטת סמכויות השיפוט, וזה מה שהביא את בית המשפט לבקש מהמדינה תצהיר מפורט על גבולות ההפרטה".

גוטוויין מבכה על כך שמובן לכל שאין להפריט את הצבא, אך באותה נשימה מפריטים את מערך שירותי בריאות התלמיד או מעסיקים מורים כעובדי קבלן. "תפיסת העולם הזו שלפיה לממשלה יש אחריות רק בעת חירום, מנציחה כאן שגרה שבה החברה הישראלית מפוררת ומפורקת. אני רואה מתאם בין מדיניות ההפרטה לבין התהליך שעובר על החברה הישראלית לרבות גילויי האלימות המילולית בין שמאל לימין או בין יהודים לערבים", הוא אומר.