הכנסות מפעל הפיס בחצי הראשון של 2014: כ-3.1 מיליארד ש'

481 מיליון שקל הועברו לרשויות המקומיות ■ חיש-גד - הנמכר ביותר

דוכן מפעל הפיס / צילום: תמר מצפי
דוכן מפעל הפיס / צילום: תמר מצפי

ההכנסות של מפעל הפיס במחצית הראשונה של 2014 הסתכמו בכ-3.1 מיליארד שקל, עלייה של 6.2% ביחס למחצית הראשונה של 2013 - כך עולה מסיכום הדוחות הכספיים לחציון הראשון של השנה של גוף ההגרלות החוקי. במפעל הפיס העריכו היום (ב') כי בדומה לשנת 2013, גם בסוף השנה הנוכחית המפעל יצליח לשבור שיא של מכירות של משחקי מזל. לפי הערכות, היקף המכירות בסוף השנה יסתכם בכ-6.2 מיליארד שקל. בסוף 2013 הסתכמו המכירות ב-5.8 מיליארד שקל - שיא של כל הזמנים.

מנכ"ל מפעל הפיס, אלי דדון, התייחס היום לנתונים ואמר כי במחצית הראשונה של השנה העביר אגף ההקצאות ובקרת מבנים של המפעל 481 מיליון שקל למיזמים ברשויות המקומיות, וזאת ביחס ל-467 מיליון שקל שהועברו לרשויות המקומיות בתקופה המקבילה אשתקד. לדברי דדון, מדובר בסכום החצי שנתי הגבוה ביותר שהעביר מפעל הפיס לרשויות המקומיות מאז הקמתו, והוא גבוה בכ-60% מהממוצע החצי-שנתי של העשור האחרון. הוא הוסיף, כי 42% מהתשלומים שהעביר הפיס לרשויות נועדו לבניית כיתות לימוד וגני ילדים ו-58% הוקצה לבניית מבני תרבות, מרכזי פיס קהילתיים ואולמות ספורט, רכישת מחשבים, שיפוץ מוסדות חינוך ועוד.

מהנתונים עולה עוד, כי במחצית הראשונה של השנה חלה ירידה של 12% במכירת טופסי הגרלת הלוטו, שבשנה שעברה נחשב למשחק הנמכר ביותר. בחציון הראשון של השנה הכניסו מכירות הלוטו 684 מיליון שקל, לעומת המשחק הנמכר ביותר, חיש-גד, שמכירותיו הכניסו 826 מיליון שקל. במכירות החיש-גד חל גידול של 13% ביחס לאשתקד. במקום השני ברשימת המשחקים המכניסים ביותר נמצא הצ'אנס, עם הכנסות של 808 מיליון שקל, לעומת 684 מיליון שקל בחציון הראשון של 2013.

מנתוני מפעל הפיס עולה עוד, כי 47% מהציבור משתתף בהגרלות המזל ו-52% מהמשתתפים הם נשים. בדיקה שנעשתה בניסיון לאפיין את משתתפי המשחק, העלתה כי לכ-70% מהם תעודת בגרות או השכלה על-תיכונית.

מפעל הפיס, שכפוף לרגולציה של משרד האוצר, לא הצליח להכניס בשנים האחרונות משחקי מזל חדשים. לדברי דדון, האוצר מסרב לאשר למפעל הפיס לקיים משחקי מזל באינטרנט או לשווק משחקים חדשים. "הצענו לרגולטור להכניס משחקים חדשים והוא דחה את הבקשות שלנו כי הוא חושב שדי במה שיש. עם זאת, אני מזהה באחרונה שינוי בגישה של הרשויות באופן שיתכן שיאפשר לנו בעתיד להציע מגוון רחב יותר של משחקים, וזאת בלי לשנות את תעריף ההשתתפות במשחקים הקיימים", אמר.