גורמים פלסטיניים: עד מחר - הסכם להפסקת אש ארוכה

נמשך המו"מ בקהיר להשגת הסכם להפסקת אש בין חמאס לישראל: "הפערים בין הצדדים גדולים"

צוק איתן / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

נציגי ישראל, חמאס והרשות הפלסטינית המשיכו לדון גם היום (ג') בקהיר על מתווה להפסקת אש ארוכה שתביא לסיום הלחימה בדרום. השיחות הלא ישירות מתנהלות בחדרים נפרדים ובתיווך של מצרים וזאת כשההפוגה בת 72 שעות צפויה לפקוע ביום חמישי, בשעה 1 אחר חצות.

מדיווחים שהגיעו היום מקהיר ניכר כי מתווה מוסכם שיוביל את הצדדים לנצור את האש עדיין לא נראה באופק והפערים בין הצדדים גדולים. עם זאת, חלק מהגורמים הפלסטיניים שמעורבים בשיחות דיווחו כי חרף הקשיים במשא ומתן, נראה כי עד מחר בלילה יושג הסכם שיאפשר הפסקת אש ארוכה.

זאת, בין השאר עם רקע הסכמת מצרים לפתוח את מעבר רפיח; הסכמת ישראל להקלות בסגר על הרצועה והעברת משכורות לעובדי ממשל ולאנשי חמאס ולהרחיב את מרחב הדיג בעזה.

בזמן שבקהיר נמשכים הדיונים, בצה"ל נערכים למצב שבו השיחות ייקלעו למבוי סתום והפסקת האש תקרוס באופן שחמאס גם יחדש את הירי לעבר ישראל.

לדברי גורם צבאי בכיר, "הכוחות שלנו נמצאים במוכנות ובהכנות לקראת השלב הבא ויש לנו כמה תוכניות". בינתיים, הפסקת האש בשטח נשמרת באופן מוחלט אולם כוחות גדולים של צה"ל שעדיין פרוסים לאורך גבול רצועת עזה הונחו לשמור על ערנות גבוהה. בתוך כך, בצהריים ביצעה אונייה של חיל הים ירי אזהרה לעבר סירת מנוע פלסטינית שעמדה לחרוג מאזור השיט המותר ברצועה.

במערכת הביטחון ניכרת בימים האחרונים דריכות לקראת מה שהוגדר "ניסוי קריטי" שעתיד להיעשות בשבועות הקרובים במערכת חדשה שעתידה לספק התרעה לחפירה ולהימצאות של מנהרות המובילות מעזה לשטח ישראל. אם הניסוי יצליח - ניתן יהיה לפרוס את המערכת לאורך הגבול שבין ישראל לעזה.

מדובר על מערכת שמבוססת על חיישנים, שאמורים לספק התרעה על חללים בבטן האדמה ועל פעולות חפירה, כך שהיא יכולה לספק מידע על מנהרות קיימות ועל כאלה שנמצאות בשלבי כרייה.

בצה"ל ובמערכת הביטחון תולים תקוות רבות במערכת, שעמדה בהצלחה במבחני מעבדה אך עדיין צריכה להוכיח את עצמה במבחן השטח. לדברי גורם צבאי בכיר, המערכת מתבססת על שתי הצעות טכנולוגיות שהוצעו בשנים 2005-2006. מערכות אלה נבדקו, אך בסופו של דבר לא עבדו. מערכות אלה עברו שורה של תיקונים, ובאחרונה פעלו בהצלחה במסגרת ניסוי שנעשה בתנאי מעבדה.

"האויב הפסיק לחדור בגדרות. בעבר עשרות מחבלים או מבקשי עבודה באו כל לילה לגדר בעזה וחלקם הצליחו לחדור. הגדר הפסיקה את זה והיום כמעט שאין ניסיונות כאלה. אני מקווה שמהלך כזה יפסיק את המוטיבציה לחפור מנהרות, בגלל שזה לא יהיה אפקטיבי", אמר הקצין.

בצה"ל אמרו כי אם המערכת תעבור את הניסוי בהצלחה, ניתן יהיה לפרוס אותה בשטח בתוך כשנה מיום קבלת ההחלטה וזאת בעלות שהוערכה ב-1.5-2.5 מיליארד שקל. לדברי הקצין הבכיר, לא ידוע על מנהרות תקיפה שנחפרו מכיוון לבנון לשטח ישראל.