ראש מועצת אשכול: "אני מכין התושבים לסבב הלחימה הבא"

חיים ילין: "אנחנו חוזרים בדיוק לאותו המקום שבו היינו לפני המבצע, רק עם 64 חיילים הרוגים ומאות פצועים. אם אין הסכם שכולל את פירוז הרצועה ופירוק חמאס מנשקו, לא עשינו כלום"

נהגי משאית מסתתרים מפני ההפצצות במעבר כרם שלום / צילום: רויטרס
נהגי משאית מסתתרים מפני ההפצצות במעבר כרם שלום / צילום: רויטרס

הפסקת האש ל-72 שעות שהוכרזה בין ישראל לחמאס תסתיים הלילה בשעה בחצות, וביישובי עוטף עזה ניכרה היום (ד') דריכות, מחשש לחידוש הירי לעבר היישובים. זאת, בזמן שבקהיר נמשכו גם היום השיחות בין נציגי חמאס, ישראל והרשות הפלסטינית, בתיווך מצרים, בניסיון להשיג הסכם שיבטיח הפסקת אש ארוכה.

עוד הדיונים בקהיר נמשכים, חלק מראשי הרשויות המקומיות בעוטף עזה נשמעו ספקנים. "בצד השני יושב ארגון טרור שמחזיק ב-1.8 מיליון תושבי עזה כבני ערובה. הוא יקבל המון כסף ומשאבים ממדינות ערב אך במקום לשקם את עזה, הוא יתחמש ויבנה מנהרות תקיפה, ולנו אין כאן בשורה. אם הרצועה לא תפורז, הספירה לקראת סבב לחימה נוסף תתחיל ברגע שבו ייחתם בקהיר ההסכם להפסקת אש", כך אמר היום ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, יאיר פרג'ון. "בלתי אפשרי שמדינה כמו ישראל תהיה נתונה לטרור מהסוג הזה, לגביית פרוטקשן מחמאס".

גם ראש המועצה האזורית אשכול, חיים ילין, הביע היום מורת רוח מהיעדר הכרעה ברורה בלחימה של החודש האחרון בעזה: "אני חושש שאנחנו חוזרים בדיוק לאותו המקום שבו היינו לפני המבצע, רק שהפעם אנחנו עם 64 חיילים הרוגים ומאות פצועים. אם אין הסכם שכולל את פירוז הרצועה ופירוק חמאס מנשקו, לא עשינו כלום. לחמאס אין מה להפסיד והוא מוכן להקריב את כל הרצועה במסגרת המלחמה שלו בישראל. בינתיים אנו ממשיכים לשחק לידיים שלו. אחרי הלחימה היינו צריכים להגיע למצב של ניצחון מדיני ובינתיים זה לא קורה. אין לי ספק שבעוד שנה נגיע לאותו סבב. אני כבר מכין את התושבים שלי לסבב הלחימה הבא".

הפסקת האש שהוכרזה השבוע, ונשמרה עד כה על ידי הצדדים, אפשרה את חזרתם של מאות מתושבי עוטף עזה לבתיהם. "בכיסופים ובכרם שלום נקלטו היום שתי משפחות חדשות. כל התושבים שלי כבר נמצאים בבתים, בתקווה שהשקט יישמר באופן מוחלט ולזמן רב. אבל למרות התקוות הגדולות, אנחנו מוטרדים. אני לא ישן טוב בלילה, לא יודע כמה השקט הזה יציב ואמיתי", אמר ילין. לדברי פרג'ון, "לקראת השעה אחת אחר חצות, עת תסתיים הפסקת האש, הבטן שלי מקרקרת. אין לי דרך אחרת לתאר את התחושות. אני לא רגוע. התושבים בכל היישובים שלי שבו לבתיהם, אבל אני לא מוציא מכלל אפשרות שבמקרה שהירי לעבר ישראל יתחדש, הם ייאלצו לצאת מכאן שוב למקומות שקטים יותר".

בינתיים, הפוליטיקאים מגיעים בהמוניהם ואיתם ההבטחות לחלוקת תקציבים שיאפשרו לשקם את יישובי העוטף. "אני מצפה שהמדינה לא תדבר אלינו בסיסמאות ושתעמוד בהבטחותיה גם ביום שאחרי החזרה לשגרה מלאה", אמר היום ילין, "אם אני לוקח את כל ההבטחות וההחלטות שהתקבלו בחודש האחרון במשרדי הממשלה ומכמת אותן בכסף, הרי שתקציב המדינה שהיקפו כ-350 מיליארד שקל צריך לתפוח לטריליון, כדי לקיים את מה שהובטח לנו. אנחנו נחושים ולא נרפה בעניין הזה: אנחנו צריכים להצטייד, לסגור פערים ולדאוג לצוותי החירום היישוביים שלנו, שפעלו במהלך כל הלחימה האחרונה בהתנדבות. מדובר בקבוצות של 4-6 אנשים בכ-130 יישובים שעבדו מסביב לשעון במשך 40 יום, ואף אחד לא משפה אותם על כך. אנשים נקלעו למינוסים בבנק כי לא יצאו לעבודה בגלל הפעילות ביישובים. אנחנו דורשים שהם ישופו באופן שבו משפים את חיילי מערך המילואים".

בתוך כך, ביישובי עוטף משלימים בימים אלה תוכנית לקבלת סיוע ממשרדי הממשלה בהיקף של מיליוני שקלים. "מדובר בתוכנית לשיקום תשתיות שנהרסו בחלק מהיישובים בעקבות הפעילות של צה"ל ופריסת הכוחות בשטח; הקמת מרכזי חוסן ביישובי עוטף עזה ועיגון התקציב של מרכזים אלה בבסיס תקציב המדינה; מיגון של מוסדות חינוך כמו גני ילדים בטווח שמעבר ל-7 קילומטרים מהרצועה ועוד. אני מעריך שרק במועצת חוף אשקלון נתכנס לסכומים של כמה עשרות מיליוני שקלים. מנכ"ל משרד ראש הממשלה, כמו מנכ"לי משרדי ממשלה נוספים, שוקדים על התוכניות האלה ופועלים למען קידומן", אמר פרג'ון.

בזמן שעדיין לא ברור כיצד יסתיימו השיחות בקהיר, ביישובי עוטף עזה כבר נערכים לעצרת הזדהות המונית שתיערך מחר בערב בכיכר רבין בתל אביב, תחת הכותרת "דין עוטף עזה כדין תל אביב". התושבים יקראו לממשלה לפעול למען עצירת ירי הרקטות לעבר יישוביהם. במועצות האזוריות ביישובי העוטף אמרו היום כי פוליטיקאים לא יורשו לשאת דברים במהלך העצרת וציינו כי במסגרתה יופיעו שתי הלהקות שהוקמו בשדרות, כנסיית השכל וטיפקס. עשרות אוטובוסים צפויים להוביל מחר אלפים מתושבי עוטף עזה למרכז תל אביב ולדברי ילין, "אני מצפה שעם ישראל יבוא לעצרת בהמוניו, יזדהה עם המצוקות שלנו מחיים של 14 שנה בצל איום הרקטות ופצצות המרגמה וייתן לנו את האנרגיות שאנחנו כל כך זקוקים להן בימים כאלה".