הדולר בשיא של חצי שנה: "פתאום הזרים גילו שהכלכלה פה לא כזו חזקה - אז כולם ממהרים לצאת"

הדולר ממשיך לטפס והיציג נקבע על 3.523 שקלים ■ סוחר מט"ח ל"גלובס": "יושב לו ג'ון בקרן בניו יורק, מקבל פתאום סקירות של בנקים זרים שבכולן כתוב למכור שקלים - אז הוא מוכר. הם עובדים כמו עדר"

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר thinkstock

הדולר והאירו המשיכו להתחזק היום (ג') מול השקל בזירת המט"ח המקומית בעוד משקיעים זרים מוכרים שקלים. הדולר עלה ב-0.57% ושערו היציג נקבע ב-3.523 שקלים - שיא של חצי שנה. האירו היציג עלה ב-0.24% ל-4.701 שקלים.

"כל מספר תופס כרגע לגבי הדולר-שקל", אומר ל"גלובס" פעיל בשוק המט"ח.

- האם מדובר פה בשינוי מגמה?

"מה שאמור להשפיע על המטבע זה תנועות ההון. כל זמן שהחשבון השוטף שלנו בעודף, התנועה אמורה להיות של כסף פנימה. עכשיו ספציפית יש המלצות של כל הבנקים הזרים לקנות דולר ולמכור שקל כי הם פתאום גילו שהכלכלה פה לא כזו חזקה כמו שהם חשבו - אז כולם יוצאים. בבת אחת יש הרבה כסף שרוצה לצאת ובאוגוסט קשה לצאת בבת אחת כי המחזורים דלילים".

- אז אנחנו יכולים להגיע גם ל-3.6 שקלים או 3.7 ש'?

"ברור, כל מספר לוקח. מבחינה טכנית יש התנגדות ב-3.54 ש' ואז התנגדות רחוקה ב-3.64 ש'. התמיכה היא באזור 3.49 שקלים".

- כמה כסף יצא מפה בשבועיים האחרונים?

"יצאו כמה מיליארדים, 2-3 מיליארד דולר... סוחרים בבנקים הזרים שלפני חודש דיברו על חוזקו של המשק הישראלי ועל כך שאפילו עזה לא מפריעה לשקל החזק, פתאום אומרים 'כן כן ברור שהדולר הולך למעלה'. איפה הייתם לפני חודש? זה עובד כך: אם אני איזה ג'ון שיושב לו בקרן בניו יורק ולא מעורה לחלוטין במה שקורה, אני מקבל את הסקירות שאומרות לי למכור שקל - אז אני מוכר שקל. הם פועלים כמו עדר, הם לא כאלה חכמים כמו שנוטים פה לייחס להם בתקשורת, שהם מעין ספקולנטים שיושבים בחדר אפוף עשן וזוממים איך להרוס את הכלכלה הישראלית".

נתוני התמ"ג טרפו את הקלפים

אתמול הדולר היציג זינק בכ-1% ל-3.5 שקלים. האירו היציג התחזק מול השקל בכ-1.2% ל-4.69 שקלים. הרקע להיחלשות השקל היו בעיקר נתוני הצמיחה החלשים למשק הישראלי לפיהם התמ"ג הישראלי צמח ברבעון השני של השנה ב-1.7% בלבד - הקצב הרבעוני הנמוך ביותר שנרשם מאז המיתון בשנת 2009. ברבעון הראשון של השנה צמח התמ"ג ב-2.8%.

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס, אמר היום ל"גלובס", כי "הדולר נסחר ברמות שיא של 6 חודשים בגלל 3 סיבות: בראש ובראשונה נתוני התמ"ג והאינפלציה - זהו, כבר אי אפשר להתחבא מאחורי נתונים חלקיים: האינפלציה שלילית, הצמיחה לנפש שלילית ואולי סוף סוף מבינים את זה בירושלים. ובל נשכח שכל אלו הם נתוני טרום מבצע 'צוק איתן', שבהמשך רק יחריפו".

הסיבה השנייה, לדברי פרנק, היא תוצר לוואי של הראשונה: "בשוק כבר מבינים שלבנק ישראל ולאוצר לא תהיה ברירה אלא לנקוט אמצעים חריפים. זה מתחיל ונגמר בשער חליפין לא ריאלי שפוגע אנושות במשק הישראלי וזה יחייב טיפול רציני יותר על מנת להביא לשער שווי משקל. הן באמצעות הריבית, הן באמצעות התערבויות לא שגרתיות בשוק המט"ח ובמידת הצורך גם בצעדים נוספים שיגרמו לפיחות משמעותי.

"הסיבה השלישית היא שבירה חלקה של מחסומים טכניים ופסיכולוגיים. חברות רבות ניצלו את הפיחות, המירו והגנו סביב 3.5 שקלים, כך שהמחסום הזה שכולם חשבו שיהיה קשה לשבור, נחתך אתמול כמו חמאה. כל אלו גורמים לכך שהשקל שהיה הלהיט של השנה האחרונה כבר אינו נחשב לכזה להיט ויש כבר מספיק גופים שהחליטו למכור אותו", אמר.

פרנק מעריך כי "המסחר היום יהיה ער והשחקנים יבחנו את המחסום הטכני של 3.515 שקלים לדולר. מה שיפה הוא שסוף סוף יש כאן התנהגות שוק - יש הרבה קונים והרבה מוכרים. תהיה כאן אתנחתא קטנה סביב הרמות הנוכחיות, אבל כל עוד השחקנים שהובילו את מהלכי התחזקות השקל יושבים על הגדר, היחלשותו תימשך. שינוי כיוון וחזרה להתחזקות השקל תהיה רק במידה והשוק ישתכנע כי בנק ישראל והאוצר לא ינקטו במהלכים נוספים. כרגע זה לא נראה סביר אבל כולנו למודי ניסיון".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל אומרים היום, כי "הדולר-שקל כבר בוחן את רמת ההתנגדות המשמעותית של 3.515 שקלים - הגבול התחתון של הטווח שבו נסחר הצמד במחצית השנייה של 2013. למעשה הצמד כבר תיקן כשליש מהירידה מאז השיא במאי 2013 של 3.72 ש'. ההיחלשות החדה של השקל גובלת בבהלת מכירות ומלמדת על שינוי קיצוני בסנטימנט כלפי השקל. אין ספק שהרמות שבהן נסחר השקל בשנה האחרונה היו בלתי ריאליות ביחס למצב הכלכלי וכעת ייתכן שאנו רואים סוף סוף התאזנות - זהו טבעיות של מחזור כלכלי. ואולם, המומנטום הנוכחי צפוי להתמתן בטווח הקרוב, וייתכן שלאור סדרת הפריצות של רמות מפתח אנחנו נראה בימים הקרובים עצירה ותיקון לאחור. כל עוד הצמד יחזיק מעמד מעל 3.5 ש', הנטייה תהיה מעלה".

דוד מסיקה, מנכ"ל חברת מט"ח 24, מעריך כי "השפעת הרגיעה הביטחונית על שוק המטח היא קצרת טווח וכדי למנוע ירידה חדה בערך השקל, על בנק ישראל להשתחרר מרזרבות דולריות". לדבריו, בטווח הארוך הדולר צפוי להתחזק מול השקל והוא מבסס את ההערכה על נתונים טכניים: "פריצת הרף של 3.51 שקלים מצביעה על שינוי מגמת בטווח הארוך לעליות, והיעדים 3.55 ו-3.57 שקלים הם ריאלים לתקופה הקרובה בכפוף להתייצבות שער החליפין מעל לרמת התמיכה 3.4655 שקלים".

ברקע למסחר במט"ח, מחרתיים בארה"ב תיפתח ועידת הבנקאים השנתית בג'קסון הול, ובה יישאו דברים יו"ר הפד ג'נט ילן ונשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי. המשקיעים ינסו לחפש רמזים באשר למדיניות המוניטרית שיינקטו הבנקים המרכזיים בעולם, במיוחד לרמזים באשר למועד העלאת ריבית בארה"ב וכן לתגובות הבנקים לקיפאון בכלכלת אירופה אחרי הנסיגה של הכלכלה הגרמנית.