צה"ל מציג עדות שנתפסה ל"פשעי מלחמה של חמאס"

במהלך המבצע בעזה נתפס מדריך שחיבר חמאס, ובו הדרכות ללוחמים ואזרחים כיצד להחביא חומרי נפץ בבתים אזרחיים ■ הארגון הנחה את פעיליו "להעביר את הלחימה לשטח מאוכלס כדי לחמוק ממטוסים"

צוק איתן / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

במהלך מבצע "צוק איתן" בעזה חיילים מצאו מדריך חמאס שממליץ לאזרחים להחביא חומרי נפץ בבתיהם, וקורא להעביר את זירת הקרב לתוך אזורים מיושבים. במדריך לחומרי הנפץ, שפורסם על ידי יחידת ההנדסה של גדודי עז א-דין אל קסאם, ממליץ חמאס לאזרחים ללמוד איך לבנות ולאחסן פצצות בבתיהם. בצה"ל מדגישים כי המסמך שנתפס הועבר לאגף המודיעין.

על פי המדריך, המטרה היא "להעביר את הקרב מאזורים פתוחים לשטחים בנויים ועירוניים, דבר שמשרת את ההתנגדות ואת לוחמי הג'יהאד האסלאמי. כמו כן נכתב במדריך כי "קל יותר ללוחמי ג'יהאד לפעול בתוך בניינים ולנצל את השטח כדי לחמוק ממטוסי התקיפה והריגול". כמו כן ציינו מנסחי המדריך כי הלחימה בשטח הבנוי "מחזקת את אלמנט ההפתעה".

אחד הקטעים המשמעותיים ביותר במדריך נקרא "גורמים להחבאה מוצלחת של כלי נשק בבתים". בחלק זה הסבירו הכותבים כי החבאת כלי הנשק "צריכה להתבצע בסודיות וללא אופי צבאי". כמו כן המליצו המחברים להחביא כלי נשק בתוך פריטים ביתיים כגון ריהוט, והוסיפו כי "עליכם להשתמש בתושבים של האזור כדי להחביא את הציוד בפנים".

לאחר מכן פירט המדריך כיצד להסוות חומרי נפץ בבתים: "המטרה היא להיטמע בתוך הסביבה, באזורים טבעיים או בשטחים מאוכלסים". עם זאת, הזהירו לוחמי חמאס מפני חומרי הסוואה שיפגעו בתפקוד הנשק, כגון חול, בטון או אספלט. "במידה וחובה עליכם להשתמש בחול או בטון, יש ליצור חציצה של 60 סנטימטרים באמצעות קצף או ספוג".

בצה"ל מדגישים כי המדריך חושף את השיטות "הרצחניות והלא-חוקיות של חמאס, שמשתמש באזרחים בזמן מלחמה". עוד הסבירו גורמים בצבא כי "מדובר בפשע מלחמה שחמאס אחראי לו".

גורם צבאי הסביר לחדשות 2 Online כי "המסמך הזה מוכיח שחמאס משתמש בבתים ובאזרחים כדי להסתיר את אמצעי הלחימה, ומשתמש בהם ומנסים למשוך אותנו לפגוע שם בחפים מפשע. זהו ניצול ציני וזה לא מפתיע אותנו, והמסמך הזה מראה את זה בפירוט. מצאו הרבה מסמכים במהלך הפעילות ברצועה וזה אחד מהם". ‎