בעל מניות בברק קפיטל: מכירת מניות דלק לבקשי רוקנה אותנו

בתביעה שהגיש יובל שלום נטען כי המהלך נעשה על חשבון שאר בעלי המניות, וכי "כתוצאה מחלוקת דיבידנד, ברק קפיטל רוקנה מכל ההון העצמי שלה"

יצחק תשובה ואייל בקשי / צילום: בן יוסטר
יצחק תשובה ואייל בקשי / צילום: בן יוסטר

קבוצת דלק ואייל בקשי רוקנו את קופתה של ברק קפיטל בניגוד לטובת החברה - כך נטען בתביעה שהגישו היום (ד') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב יובל שלום וחברת עמירדן השקעות שבשליטתו, בעלי מניות מיעוט (2.2%) בחברת המסחר בניירות ערך ברק קפיטל.

בסוף יוני הודיעה קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה כי היא מוכרת את חלקה בברק קפיטל למנכ"ל החברה ובעל השליטה בה, אייל בקשי, תמורת 237 מיליון שקל, כשמרבית הסכום (137 מיליון שקל) תועמד על-ידה לחברה כהלוואת מוכר.

באמצעות עו"ד גיא גיסין טוען יובל שלום כי העסקה גרמה ל"קיפוח חמור" של בעלי מניות המיעוט בברק קפיטל, עד כדי "עושק וכפייה", והוא מבקש כי זכויותיו לא ייפגעו.

כתב התביעה מתבסס על חלוקת דיבידנד בהיקף של 370 מיליון שקל עליו הכריזה ברק קפיטל בסמוך למועד חתימת העסקה. לטענת התובע, החלטתם של בקשי וקבוצת דלק, שהחזיקו אז בכ-46% ממניות החברה כל אחד, לחלק דיבידנד בגובה ההון העצמי של החברה נכון לסוף 2013, נועדה לשרת את מטרות העסקה ולא עולה בקנה אחד עם צרכיה וטובתה של החברה.

"כתוצאה מחלוקת הדיבידנד, רוקנה למעשה ברק קפיטל מכל ההון העצמי המוחשי שלה", נכתב בתביעה. "אחרי ההחלטה על חלוקת הדיבידנד והחזר הלוואות הבעלים, מכרה דלק את מניותיה בחברה לבקשי בתמורה אפסית".

למעשה, התובע טוען כי קבוצת דלק ובקשי הסכימו ביניהם על "עסקה סיבובית", מבלי לעדכן את בעלי המניות האחרים מה השיקולים שעמדו מאחוריה, ובאפשרות שמניותיהם וזכויותיהם יהפכו לכלי שרת לטובת בעלי השליטה בחברה.

לצד חלוקת הדיבידנד כאמור, נקבע במסגרת העסקה כי ברק קפיטל תחזיר את הלוואות הבעלים שהועמדו לה על-ידי דלק ובעלי מניות נוספים (סך הלוואות הבעלים שהעמידה דלק לברק קפיטל היה כ-65 מיליון שקל): "מאחר שהיקף העסקה הכולל מבחינת קבוצת דלק עומד על 237 מיליון שקל, וחלקה בדיבידנד אמור להסתכם בכ-172 מיליון שקל, הרי שהתמורה ששילם בקשי בגין המניות, מעבר לכספים שקיבלה דלק מהחברה כדיבידנד והחזר הלוואות בעלים, הייתה אפסית, אם בכלל", נטען.

"כתוצאה מהעסקה הסיבובית ומהנפקת הזכויות החברה צפויה להפוך מחברה בעלת הון עצמי אדיר של 400 מיליון שקל... לחברה ממונפת המבוססת על הלוואות מבעלי מניותיה, מהבנקים ומדלק כמעט באופן בלעדי. מאידך, החזקותיו של כל בעל מניות שיבחר שלא להשתתף בהנפקת הזכויות - צפויות להיות מדוללות כמעט לאפס".

על רקע זה טוענים התובעים כי בעלי השליטה בחברה "עשו שימוש במלוא ההון העצמי של החברה כדי לממן את מימוש החזקות דלק בה, והעברתן בתמורה זניחה לידי בקשי נעשתה על חשבון שאר בעלי מניות המיעוט".

מקבוצת דלק לא נמסרה תגובה.