מאיפה הכסף? נתניהו: "נגדיל תקציב הביטחון ונשלוט בגירעון"

נגידת בנק ישראל, בטקס להשקת השטר החדש של 50 שקל: "אני מאוד מקווה שיהיה תקציב אבל גם אם לא - נסתדר; נצטרך לחכות"

בנימין נתניהו וקרנית פלוג / צילום: חיים צח - לע"מ
בנימין נתניהו וקרנית פלוג / צילום: חיים צח - לע"מ

"מטבע הדברים ההחלטות לא פשוטות וברור שהדברים הולכים יותר לאט. אני מקווה שהתקציב יעבור ולא נצטרך לפעול לפי משטר של תקציב מעבר (הקצבה חודשית של 1/12 מתקציב השנה שעברה). למרות שגם עם זה יש לנו ניסיון ואפשר לעבוד. גם ראש הממשלה וגם שר האוצר מקשיבים לעצות שלי, ונצטרך לחכות" - כך אמרה היום (ד') נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג בטקס להשקת השטר החדש של 50 שקל.

"בנק ישראל ממשיך לעודד פיתוח אמצעי תשלום חדישים אשר אינם מבוססי נייר אבל זה אינו גורע מחשיבותם המרכזית של שטרות הנייר", הוסיפה פלוג. היא הודתה בין היתר לשופט בדימוס יעקב טירקל שעמד בראש הוועדה לבחירת השטרות החדשים.

השטר החדש הנושא את דיוקנו של שאול טשרניחובסקי הוא הראשון בסדרה החדשה (סדרה ג') של שטרות המכונה "סדרת המשוררים" שאושרה בממשלה באפריל 2013. השטר החדש ייכנס למחזור ב-16 בספטמבר ויופץ באמצעות הבנקים והדואר. השטרות הנוכחיים אמורים לצאת מהמחזור באופן טבעי עם התבלותם אך ימשיכו לשמש הילך חוקי לפחות בעשר השנים הקרובות, כך אמר ראש מחלקת המטבע בבנק אילן שטיינר.

בהמשך מתוכננת הוצאתם של שטר 200 שקל הנושא את דיוקנו של נתן אלתרמן, שטר של 20 שקל עם דיוקנה של רחל המשוררת ושטר של 100 שקל הנושא את דיוקנה של לאה גולדברג.

מנכ"ל בנק ישראל חזי כאלו ציין כי השטרות הופקו בהליך מהיר יחסית, ושבדרך כלל הוצאת שטרות חדשים אורכת בין 8 ל-10 שנים.

לפיד: "תתחדשו"

נתניהו אמר בפתח הפגישה: "כדי שהשטר הזה ישמור על ערכו, אנחנו צריכים לשמור גם על הביטחון וגם על הכלכלה, על שני הנדבכים. אני מאוד מעריך את הרצינות והמקצועיות שלך ושל אנשי בנק ישראל במטרה לשמור על יציבות כלכלת ישראל. זו אחת משתי המשימות שלנו. אחת - אנחנו נצטרך להעלות את תקציב הביטחון בגלל צוק העתים, ומנגד אנחנו חייבים לשמור על הכלכלה והדברים הללו נפגשים בגירעון שאנחנו יכולים לשלוט בו, ושהוא לא ימוטט אותנו. וזאת תהיה המדיניות שלנו וכך אנחנו ננהג, יחד".

שר האוצר לפיד אמר כי "פעילות תקינה של אמצעי התשלום בכלל והכסף המזומן בפרט היא תנאי הכרחי לכלכלה מודרנית משגשגת. השטר החדש שאתם משיקים היום משקף את קידמת הטכנולוגיה בעולם בתחום סימני הביטחון ומניעת הזיופים, וכמובן הוא גם הראשון בסדרה של משוררים עבריים. לאזרחי ישראל אני אומר - תתחדשו בשטר בטוח, איכותי, יפה ובעל משמעות".

בינתיים מתגברת ההערכה במשק כי תקציב המדינה לא יאושר במועד. על פי החוק, במידה ותקציב המדינה החדש לא מאושר על ידי הכנסת עד לתחילת השנה האזרחית תמשיך המדינה לפעול על פי תקציב המדינה הישן ללא שינויים. על אופן חלוקת התקציב אחראי החשב הכללי באוצר, שקובע מה תהיה ההוצאה החודשית כ-1/12 מתוך התקציב השנתי. מבדיקה שערך "גלובס" עולה כי הנוהל הזה הופעל בשנים האחרונות ארבע פעמים: ב-1999, 2006, 2010 ו-2013. במרבית המקרים הופעל הנוהל עקב פיזור הכנסת ועריכת בחירות חדשות - כפי שעשוי להיות המצב גם הפעם.

החוק המאפשר לממשלה לפעול על פי תקציב השנה הקודמת נחקק בסוף שנות ה-90 לאחר שההסדר הקודם קבע כי אי אישור תקציב בזמן יביא לפיזור הכנסת בדומה להצבעת אי אמון.

"בעינינו שטר ה-20 שקל ושטר ה-50 שקל החדש שונים"

ראשי בנק ישראל נשאלו במסיבת העיתונאים האם השטר הירוק, הדומה לשטר ה-20 שקל הקיים (הנושא את דיוקנו של משה שרת) לא ייצור בלבול בציבור. ראש פרויקט השטר החדש ליאור ליכטמן השיב: "בעינינו השטרות שונים, קודם כול בגלל סימני הביטחון השונים והערך הנקוב הכתוב באופן גדול ומאוד בולט".

לדברי ליכטמן, האפשרות להחליף את כל סדרת השטרות בבת אחת נשללה מחשש לגרום לבלבול בציבור. ליכטמן ציין כי במשק מסתובבים כיום יותר מ-450 מיליון שטרות בערכים שונים. "סדרת שטרות היא מהלך שצריך להסתגל אליו אנחנו מזמינים את הציבור ללמוד את השטר החדש באמצעות המידע שמפורסם בכל אמצעי המדיה. אנחנו מניחים שהציבור ילמד וזה יעבור בשלום".