נעילה שלילית בבורסות אירופה; הבורסה בפריז ירדה כ-1.9%

מדד ה-PMI של גוש האירו בשפל של 9 חודשים ■ בסין פורסם היום מדד מנהלי הרכש של HSBC ומארקיט (נתון ראשוני) לחודש ספטמבר, שעלה לרמה של 50.5 נק' לעומת 50.2 נק' באוגוסט ולעומת צפי כלכלנים לרמה של 50 נק'

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופהנחתם היום (ג') בירידות שערים של יותר מ-1% במרבית המדדים המובילים ביבשת. זאת לאחר פרסום מדד ה-PMI של גוש האירו וברקע לירידות שערים בוול סטריט.

בזירת המאקרו האירופאית פורסם היום מדד ה-PMI של גוש האירו (נתון ראשוני), שנפל בספטמבר לשפל של 9 חודשים - 52.3 נקודות. כלכלנים ציפו למדד של 53.5 נקודות.

במחלקת המחקר של בית ההשקעות יוטרייד התייחסו לירידה במחירי סחורות המזון שרשמו ירידה זה השבוע השלישי ברציפות למחירי שפל של 5 שנים לרמה שלא נראתה מאז חודש יולי 2009. הסיבה העיקרית להיחלשות שוק הסחורות הוא הירידה המתמשכת בקצב הצמיחה של כלכלת סין. בנוסף, שוק הסחורות שכולן במסחר העולמי נקובות בדולרים סובל מעלייה דרסטית של הדולר האמריקני מול כול סל המטבעות המובילים - הדולר סיים עכשיו מהלך עלייה של 10 שבועות ברציפות - שיא שלא היה כדוגמתו מאז שנת 1967.

הרקע להתחזקות הדולר היא נורמליזציה צפויה של מדיניות הריבית של ה'פד' לצד גמגום ארוך של הכלכלה היפנית והשפל המתמשך בגוש האירו שלא מצליח לחלץ עצמו מהבוץ בשל מדיניות שמרנית של הבנק המרכזי האירופי ה-ECB. סיבה נוספת לירידה במחיר הסחורות, במיוחד בתחום הסחורות החקלאיות, היא תפוקת יתר של רוב היצרנים בעולם שרובם ככולם נהנו מקיץ קריר יחסית שאיפשר להם למקסם את כמות התוצרת שהם מפיקים מהשדות שלהם.

יום המסחר בבורסות אסיה (ג') ננעל במגמה מעורבת, על רקע פרסום נתון מאקרו בסין ולאחר שהמסחר בוול סטריט הסתיים בירידות אתמול.

בסין פורסם היום מדד מנהלי הרכש של HSBC ומארקיט (נתון ראשוני) לחודש ספטמבר, שעלה לרמה של 50.5 נק' לעומת 50.2 נק' באוגוסט ולעומת צפי כלכלנים לרמה של 50 נק'.

המערכה נגד דאע"ש נכנסה לפנות בוקר להילוך גבוה: דובר של הפנטגון הודיע, כי מטוסים, מל"טים וטילי שיוט של ארה"ב ו"בעלות בריתה" תוקפים מטרות של ארגון הטרור בסוריה, בפעם הראשונה למן תחילת המערכה נגד הארגון. עד עתה התמקדו ההתקפות על דאע"ש בעיראק בלבד. הדובר לא נקב בשמות המדינות בעלות הברית שמשתתפות בהתקפות, אך פקידים אמריקאיים , שמצוטטים ב"וושינגטון פוסט" ובאמצעי תקשורת אחרים, אומרים שמדובר בסעודיה, ירדן, באחריין והאמירויות הערביות המאוחדות. אחד המקורות אמר, שמדינות אלה הן "שותפות מלאות" בהפצצות בסוריה, אך נמנע מפירוט בטענה שכל מדינה צריכה לדווח על חלקה שלה בפעולה.

שר האוצר הסיני לו ג'יווי, אמר אתמול שהצמיחה בכלכלה הגדולה באסיה מתמודדת עם לחצים שונים אך חזר על הטענה כי למרות זאת המדינה אינה מתכננת שינויים מהותיים במדיניות שלה. כלומר, המדינה מוכנה להשלים עם שיעור צמיחה נמוך יותר.

נשיא ה-ECB מאריו דרגי הסביר והגן אתמול על מדיניותו בעדות שלו בפני הוועדה למדיניות מוניטארית וכלכלית של גוש האירו. "הנתונים האחרונים חלשים וההתאוששות הכלכלית מאבדת מומנטום". דראגי גם הגן על תוכנית ההלוואות הזולות שלו (TLTRO) ואמר שהיא בתחום המנדט של ה-ECB. דראגי חזר על הערכתו שהאינפלציה בגוש האירו צפויה להישאר נמוכה מאוד עד סוף 2014 ותעלה בהדרגה במהלך 2015 ו-2016.

בסיאול נרשמו ירידות בהובלת המניות הכבדות. נציין את סמסונג אלקטרוניקס שירדה בכ-1%. יונדאי מוטור וקיה מוטור איבדו יותר מ-2% כל אחת.