אובמה: "האבולה היא איום מרכזי על ביטחוננו"

נשיא ארה"ב אומר כי הוא רואה במגפת האבולה איום מרכזי על ביטחונה של ארה"ב ■ אמריקאי ראשון מת בטקסס כתוצאה מהנגיף הקטלני לאחר שביקר קרובים בליבריה

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב מציב את המלחמה בנגיף הקטלני בראש סדר העדיפויות: לאחרשחולה אמריקאי ראשון מת אמש (ד') מנגיף האבולה, התייחס הנשיא אובמה למלחמה באבולה, ואמר כי מבחינת ארצו, מדובר במאבק עיקש בהתפשטות הנגיף, שניצב במקום הראשון בסדר העדיפויות הלאומי.

לדברי אובמה, ששוחח עם קציני צבא בכירים, קיימים שני איומים מרכזיים על ארה"ב: מגפת האבולה, ודעא"ש. "הטיפול במגפת האבולה נמצא בעדיפות ביטחונית עליונה" אמר נשיא ארה"ב, שהוסיף כי הוא רואה במגפה יותר מאשר עניין הומניטרי.

אובמה הסביר כי קיימת חשיבות עליונה ליישום נהלי הבדיקות החדשים בשדות התעופה ברחבי ארה"ב, כצעד מניעה להתפשטות המגפה. בהתייחסו למקרה המוות הראשון של אזרח אמריקאי כתוצאה מהמגפה אמר הנשיא: "אין מרווח לטעויות. אם לא נדקדק ביישום הנהלים נעמיד בסכנה את אזרחינו".

חולה אמריקאי ראשון מת מהמחלה

תומאס אריק דאנקן, אזרח אמריקאי שאובחן כחולה באבולה, מת אמש (ד') בבית החולים בדאלאס, טקסס והפך לאמריקאי הראשון שמת כתוצאה מהנגיף הקטלני. "בצער רב אנו מודיעים על מותו של דאנקן הבוקר" נמסר מבית החולים.

דאנקן נחשף למחלה לאחר שביקר את משפחתו בליבריה במערב אפריקה וחזר לארה"ב בסוף החודש שעבר. ליבריה היא אחת המדינות בהן הכתה האבולה באופן הקשה ביותר. הוא נכנס לתחומי ארה"ב לאחר שהצהיר בשאלון בשדה התעופה שלא בא במגע עם חולים במחלה, ולאחר שלא הראה תסמיני חום.

מאוחר יותר טענו בכירי ממשל בליבריה כי הוא שיקר, וכי בא במגע עם אישה בהריון, שמתה מאוחר יותר מאבולה. זמן קצר לאחר ששב לביתו ב-20 בספטמבר, החל דאנקן לחוש ברע. עם זאת, רק ב-28 בספטמבר אובחן כחולה באבולה. במקרים מסוימים, יכולים לעבור שלושה שבועות עד שהחולה מפתח תסמינים, ובשלב זה המחלה הופכת מידבקת. ההדבקה נעשית באמצעות מגע והחלפת נוזלי גוף כמו דם ורוק.

נוסעים נכנסים לארה"ב ממערב אפריקה ייבדקו

על רקע מותו של דאנקן, קרא שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי, להגביר את המאמצים העולמיים כדי למנוע את התפשטות הנגיף הקטלני, ממנו מתו עד כה 3,400 בני אדם בליבריה, סיירה לאון וגינאה, על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי. "מדינות נוספות יכולות וצריכות לנקוט בצעדים" אמר קרי.

בעקבות המקרה, תחל ארה"ב בבדיקת נוסעים ממערב אפריקה שמגיעים לנמלי התעופה ברחבי המדינה. במסגרת הליך הבדיקה, נציגי הרשויות האמריקאים יסרקו את הנוסעים במכשירים מיוחדים שימדדו את חום גופם. בנוסף, הם יתבקשו למלא שאלון של המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן, בו ימסרו מידע מפורט על פעילותם במערב אפריקה. עם זאת, יו"ר המרכז לבקרת מחלות בארה"ב, דוקטור תומאס פרידן, העריך כי המחלה לא תתפשט בתחומי המדינה.