משרד הביטחון הקפיא מכרז לרכישת ספינות קרב

הסיבה: הצעה חדשה מגרמניה ■ מדובר בספינות קרב שאמורות להגן על אסדות הגז בים

חיילי צהל חיל הים בחופי עזה משתלט על מפגינים / צלם: רויטרס
חיילי צהל חיל הים בחופי עזה משתלט על מפגינים / צלם: רויטרס

משרד הביטחון הודיע היום (ד') על החלטתו להקפיא מכרז בין לאומי שפרסם באחרונה לקבלת הצעות לרכש של ספינות קרב ששימשו להגנה על המים הכלכליים ועל אסדות הגז הטבעי בים התיכון. ההחלטה על עצירת המכרז, הועברה גם לכ-7 חברות ברחבי העולם, שגילו בשבועות האחרונים עניין רב בתכנית ההצטיידות של חיל הים, שהיקפה הכספי מוערך בכ-2 מיליארד שקל.

ההחלטה המפתיעה של משרד הביטחון התקבלה על רקע פניה מצד ממשלת גרמניה למערכת הביטחון ובה הצעה למתן סיוע כספי לישראל במקרה שתחליט לרכוש את האניות ממספנה גרמנית. מדובר בסיוע שיתבטא במימון של חלק מהאניות, במתווה שדומה לעסקת ההצטיידות של חיל הים בצוללות דולפין המיוצרות במספנות קיל שבגרמניה. בחיל הים מעוניינים ב-4 ספינות חדשות, כדי לספק מענה הולם לצרכי הביטחוניים במרחב הימי.

במערכת הביטחון מתכוונים לבחון את ההצעה הגרמנית במהלך החודשים הקרובים ואם זו לא תבשיל לעסקה, יש בכוונתה לחדש את המכרז הבין לאומי שהליכיו ממילא תוכננו להסתיים רק בסוף 2015. במשרד הביטחון הבהירו כי "עם גמר הבדיקה, יוחלט אם לבצע את הרכש בגרמניה או להמשיך בהליך המכרז הבין לאומי".

יצוין כי ההחלטה של משרד הביטחון לפרסם מכרז בין לאומי לקראת רכש של ספינות קרב חדשות להגנה על המים הכלכליים התקבלה בעקבות כישלון של מגעים שהתנהלו בשנה האחרונה מול ממשלת גרמניה בעניין מימון העסקה. בעבר מערכת הביטחון בחנה גם אפשרות שהספינות האמורות ייבנו במספנות ישראל. בהמשך נבחנה אפשרות לרכוש את הספינות מדרום קוריאה או מארה"ב.

מדובר בספינות שאמורות לשאת מערכות טילים ומכ"ם מתקדמות שיבטיחו הגנה על אינטרסים כלכליים של ישראל בלב ים וזאת בייחוד על רקע הצטיידות חיזבאללה בטילים שבכוחם לפגוע במתקני הגז.