קרי: "חובה" לפתוח את את הר הבית למתפללים מוסלמים

שר-החוץ האמריקאי מגנה את נסיון ההתנקשות בחיי "האזרח האמריקאי" יהודה גליק ■ "מודאג ביותר מהמתיחות הגואה בירושלים" ■ מקיים מגעים הדוקים עם בכירים ישראלים, ירדנים ופלסטיניים

ג'ון קרי / צילום: רויטרס
ג'ון קרי / צילום: רויטרס

שר-החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, קרא אמש (ה') לפתוח את הר הבית למתפללים מוסלמים. בכך התייצב קרי לצד ירדן והרשות הפלסטינית שדרשו לפתוח את האתר.
השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ, הודיע אור ליום ו', שעון ישראל, על המשך סגירה מוחלטת של הר הבית ליהודים ומוסלמים, בעקבות ניסיון ההתנקשות בחייו של פעיל הימין יהודה גליק, אך מאוחר יותר הודיע מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב משנה משה אדרי, שהאתר ייפתח היום (ו') לתפילות של גברים מוסלמים בני 50 ומעלה ולנשים בנות כל הגילים. לא ברור האם ההחלטה לפתוח את האתר התקבלה בעקבות לחץ של קרי, שמקיים, לדבריו, מגעים שוטפים עם בכירים ישראלים.

בהודעה אומר קרי: "חאראם אל שריף / הר הבית חייב להיפתח מחדש למפללים מוסלמים ואני תומך בנהלים הקיימים מזה זמן רב לגבי מבקרים לא מוסלמים באתר".
עוד אמר השר האמריקאי: "אני מודאג ביותר מהסלמת המתיחויות ברחבי ירושלים ובמיוחד ההסלמה שקשורה בחאראם אל שריף / הר הבית. יש צורך קריטי ומוחלט שכל הצדדים ינהגו באיפוק, יימנעו מפעולות והתבטאויות פרובוקטיביות וישמרו על הססטוס-קוו באתר, במילים ובמעשים...כל החלטה או פעולה לשינוי תהיה פרובוקטיבית ומסכנת".

קרי אמר, שהוא מגנה בתקיפות את ההתנקשות בחייו של "האזרח האמריקאי" במרכז למורשת בגין בירושלים. הוא לא נקב בשם, אך נראה שהתכוון ליהודה גליק, יליד ארה"ב, שנפצע קשה מירי של פלסטיני שחוסל מאוחר יותר על-ידי כוחות ישראלים.

השר הוסיף כי הוא מקיים מגעים הדוקים עם מנהיגים מישראל, ירדן והרשות הפלסטינית במאמץ להפיג את המתיחות: "אני קורא למנהיגי שלושת הצדדים להפגין מנהיגות החלטית ולפעול יחדיו להפגת המתיחות, למניעת אלימות ולצמצום ההגבלות על מתפללים מוסלמיים".