דוש הודה כי נתן ללחיאני 200 א' ש' - והורשע בהפרת אמונים

הסדר הטיעון עם ראש עיריית בת-ים לשעבר, שלומי לחיאני, סלל את הדרך להסדרים נוספים בפרשה: עזרא דוש, בעלי רשת סופר דוש, חתם על הסדר טיעון שבמסגרתו נמחקה עבירת השוחד, והפרקליטות תדרוש עבודות שירות

עזרא דוש / צילום : תמר מצפי
עזרא דוש / צילום : תמר מצפי

‎‎בשבוע שעבר חגג עזרא דוש, הבעלים של רשת השיווק סופר דוש, את חתונת בתו דגנית, באירוע אליו הגיעו 1,200 מוזמנים ושנערך באולם האירועים "פארק אבניו"‏‏‎.‎‏

חתונת הבת אירעה לדוש בתקופה טובה. שבוע לאחר שחיתן את בתו, חתם דוש על הסדר טיעון עם פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), ששם קץ להליך הפלילי שבמסגרתו הוא עמד לדין בגין כספים שהעביר לראש העיר בת-ים לשעבר, שלומי לחיאני.

במסגרת ההסדר, שקיבל ביום שישי האחרון את הסכמת בית משפט השלום בתל-אביב, הורשעו דוש וחברת סופר דוש בע"מ בביצוע עבירה של הפרת אמונים.

דוש הודה והורשע כי נתן ללחיאני, באמצעות אחיו של ראש העיר לשעבר, אבי, הלוואה בסך 200 אלף שקל, כדי לסייע בכיסוי חובותיה של חברת הבנייה‏‎ ‎המשפחתית, וכי קיבל בחזרה עד מועד החקירה 125 אלף שקל בלבד. המדינה טענה כי בתמורה לכך סייע לחיאני לרשת המרכולים של דוש בתחומי הרישוי בבת-ים.

בדומה ללחיאני, הואשם דוש בתחילה בעבירת השוחד, אך לאחר שלחיאני חתם על הסדר טיעון, שבמסגרתו הומרו עבירות השוחד נגדו לעבירות של הפרת אמונים - נסללה הדרך להסדר דומה עבור דוש ועבור הנאשמים הנוספים בפרשה.

הפרקליטות ועורכת דינו של דוש, עו"ד איריס ניב-סבאג, לא הגיעו להסכמה במסגרת הסדר הטיעון באשר לעונש שייגזר על דוש בגין הרשעתו. הפרקליטות תבקש מהשופט שאול אבינור כי יטיל על דוש עונש של חצי שנת מאסר שתרוצה בעבודות שירות, ואילו עו"ד ניב-סבאג תבקש להסתפק בעונש קל של מאסר על-תנאי.

ב-20 בנובמבר יקבל בית המשפט את חוות-דעתו של הממונה על עבודות‏‎ ‎שירות, ובהמשך יפסוק את עונשו של דוש.

‎‎מערכת קשרים ואינטרסים

הנאשם המרכזי בפרשה, לחיאני, הודה והורשע לפני מספר חודשים בביצוע 3 עבירות של הפרת אמונים, בכך שבעת שכיהן כראש העיר בת-ים נטל הלוואות של מאות אלפי שקלים מאנשי עסקים שהיו להם אינטרסים עסקיים בעיר, ובהם דוש. כמו כן הודה לחיאני בנטילת הלוואת מעובדים שהיו כפופים למרותו בעירייה.

בית משפט השלום בתל-אביב גזר על לחיאני עונש של 6 חודשי עבודות שירות וקנס כספי, וקבע כי דבק קלון במעשיו. בכך הורחק לחיאני מהזירה הציבורית למשך 7 שנים.

כתב האישום נגד דוש הופרד מכתב האישום שהוגש נגד לחיאני ואחרים, על מנת שדוש יוכל להעיד במשפטו של ראש העיר לשעבר.‏‎

‎לפי כתב האישום נגד דוש, לחיאני פנה אליו בבקשה לקבל ממנו הלוואה בסך 200 אלף שקל. דוש נענה לבקשה ומסר ללחיאני, באמצעות אחיו, אבי לחיאני, צ'ק בסכום של 200 אלף שקל‏‎.‎‏ לפי כתב האישום, הכספים ניתנו ללחיאני מבלי שנחתם הסכם הלוואה, מבלי שסוכם על ריבית כלשהי וללא ערבים. כמו כן, הפרקליטות טענה כי הכספים לא הוחזרו במלואם.

‏בנוסף, בכתב האישום צוין כי התקיימה מערכת קשרים ואינטרסים בין הנאשמים לבין עיריית בת-ים ולחיאני באופן אישי, וכי במהלך השנים אישר לחיאני מספר בקשות שהגישה רשת סופר דוש לרשות הרישוי המקומית, שלחיאני כיהן בה כיו"ר‎.‎‏

"דוש והחברה מסרו את הצ'ק על-סך 200 אלף שקל, בתנאים בהם ניתן, כדי שישמש את לחיאני; ובהמשך נמנעו מעמידה על השבת הסכום במלואו, והכול בשל היותו ראש העיר בת-ים, בעד פעולה הקשורה בתפקידו, ובמטרה שייטה להם למשוא-פנים בדרך-כלל", נכתב בכתב האישום.‏

‏המדינה מיוצגת בידי עו"ד אלעד פנחס. ‏‎‎‏

עובדיו של דוש בטיעונים לעונש: "עזרא הציל אותנו"

‏‎‎ביום שישי האחרון, לאחר שעזרא דוש הודה בביצוע עבירה של הפרת אמונים בכך שהעביר כספים לשלומי לחיאני, החל להתקיים שלב הטיעונים לעונש במשפטו.

אחד האנשים שעלו לדוכן העדים בבית משפט השלום בתל-אביב היה צדוק דבורה, שעובד במחלקת הירקות בסופר דוש מאז 2003. צדוק סיפר כי דוש שכר את שירותיו בעת שהיה במצב נפשי וכלכלי קשה וסייע לו רבות.

"הגעתי לסופר כשאני עם מלא בעיות וצרות של הימורים וחובות הוצאה לפועל, ממש, ממש מלא, מלא צרות, ללא בית בלי כלום, עם 3 ילדים, ומה שקרה שבמשך 11 שנה שאני עובד בסופר, עזרא קידם אותי", אמר דבורה, שציין כי "יש לי אישה חולת דיכאון, 20 שנה מתחת למיטה, לא פסיכולוגים ולא פסיכיאטריים, אף אחד לא עזר, רק עזרא עזר לה לצאת ולהביא אותה אליו לעבודה. היא עובדת היום בסופר".

עוד העיד דבורה כי דוש מחזיק היום על כתפיו בית תמחוי בשכונת התקווה בתל-אביב. "יום אחד עשיתי סיבוב בשכונת התקווה וראיתי חנות וילדים אוכלים שם", תיאר דבורה. "שאלתי מה זה המקום, אמרו לי 'בית תמחוי', אמרתי לעזרא שיש מקום כזה. לפני 7 שנים פיני גרשון (מאמן הכדורסל, ח"מ) היה מחזיק את המקום, ועודד קטש (מאמן הכדורסל, ח"מ), ומי שמחזיק את המקום 7 שנים, מאכיל של 120 ילדים, קנה להם מחשבים, טלוויזיה, הכול בתיווך שלי, זה עזרא... אם לא הוא, המקום היה סגור. אף אחד לא תורם, רק הוא". ‏