"סין לא צומחת בכלל בשנה האחרונה, הנתונים משקרים"

ג'ף בלנינג, ראש תחום סחורות בענקית ההשקעות שרודרס: "הפד הפסיק למעשה להדפיס כסף ויש הידוק בנזילות. כשיש הידוק בנזילות העולמית, ועצם התחזקות הדולר גורמת להידוק נזילות, זה פוגע בכל הנכסים ובעיקר באלה שכבר נמצאים במגמת ירידה כמו סחורות"

שנחאי / צלם: Igor Iakovlev, Claudio Zaccherini / Shutterstock.com א.ס.א.פ קראייטיב
שנחאי / צלם: Igor Iakovlev, Claudio Zaccherini / Shutterstock.com א.ס.א.פ קראייטיב

"כלכלת סין לא צומחת ב-7% לשנה ולמעשה לא צומחת בכלל. יש נתונים רשמיים אבל אם מסתכלים על הרבה אינדיקטורים אחרים כלכלת סין נעצרה כמעט לגמרי בשנה האחרונה". כך אמר ג'ף בלנינג, ראש תחום סחורות בענקית ההשקעות שרודרס (Schroders), בהרצאה שנשא בכנס המדיה השנתית שקיימה החברה בלונדון בסוף השבוע. במסגרת ההרצאה ענה בלנינג על שאלות.

להערכתו של בלנינג עצירת הצמיחה בסין היא אחד משני הגורמים העיקריים שתרמו לצניחה במחירי מרבית הסחורות בשנה האחרונה. הגורם השני - התחזקות הדולר.

"הפד הפסיק למעשה להדפיס כסף ויש הידוק בנזילות. כשיש הידוק בנזילות העולמית, ועצם התחזקות הדולר גורמת להידוק נזילות, זה פוגע בכל הנכסים ובעיקר באלה שכבר נמצאים במגמת ירידה כמו סחורות. נוצר כדור שלג שמזין את עצמו".

- אז לאן הולכים מכאן?

"הידוק הנזילות והתחזקות הדולר צפויים להימשך בעתיד הנראה לעין כך שההשקעה בסחורות לא פשוטה כיום. כאמור, כשהדולר מתחזק זה גורם לירידה בנזילות הגלובלית. הסנטימנט משפיע מאוד על השווקים שנוטים להגיב בהגזמה ולכן המצב הזה יכול להימשך עוד הרבה זמן", הוא אומר.

אבל, "אם שוק המניות יצנח, למשל, בכ-20% ב-2015 והכלכלה תאט אז שוב יהיו דיבורים על הדפסת כסף וזה כמובן ישנה את התמונה. המערכת המוניטארית העולמית מוטה לטובת אינפלציה ולכן זה יגרום לכך שיהיו עליות חדות בסחורות, בטווח הארוך. כמות הכסף בעולם גדלה בכ-8.5% בממוצע בשנה ולכן מחירי הסחורות בהתאמה לזה מאוד מאוד זולים כיום. אבל כל עוד הדולר מתחזק זה צפוי להימשך".

- אז האם כדאי להחזיק היום סחורות?

"המערכת מתוכנתת כך שמחירי הסחורות יזנקו שוב, אבל ברור שמאוד קשה להעריך מתי זה יקרה. כל משקיע צריך להחזיק סחורות כגידור והגנה מפני שינוי מגמה פתאומי בשווקים וכל אחד חייב להחליט בעצמו על שיעור ההחזקה".

- מה צפוי למחירי האנרגיה?

"אם יהיו סנקציות נוספות על רוסיה או מלחמה מסוג מסוים עם רוסיה, יהיו עליות מחירים חדות בגז הטבעי והנפט. גם הבלאגן במזרח התיכון יכול לגרום לזינוק במחירים. מחיר הנפט יכול לזנק ל-200 דולר לחבית מהר מאוד אם למשל יהיה מצב קשה בערב הסעודית. כך שההשקעה בסחורות בכלל ובנפט וגז בפרט היא למעשה הגנה ממצבי קיצון ושינויים גיאו-פוליטיים".

"גורם נוסף הוא אי הוודאות בסין. ההאטה בסין פוגעת כמעט בכל סוגי הסחורות. סין למעשה הפסיקה לצמוח. יש שם המון המון חובות ובסוף כנראה שהממשלה תצטרך לשלם את זה. אולי הם ימנעו ממשבר גדול אבל דירוג ואיכות האשראי שלהם מדרדרת. החוב של סין הוא כ-30% מהתוצר אבל אם מכניסים לבפנים את החובות של כל החברות הנמצאות בבעלות המימשל זה יותר מ-200%".

- האם כדאי לעשות שורט על סחורות מסויימות כיום?

"לדעתי זה מאוחר מדי. היו ירידות חדות בהרבה מאוד סחורות והיום המחירים נמוכים יחסית ויש סיכון לזינוק פתאומי במחירים. בגלל שבנקים מרכזיים שפכו כל כך הרבה כסף למערכת העולמית הגל הבא של עליות יהיה עצום והמשקיעים צריכים להערך לכך".

- מה צפוי למחיר הזהב?

"המהלך הגדול הבא יהיה כשישוב הפחד מאינפלציה. בסוף שנות ה-70 מחיר הזהב זינק במאות אחוזים בתוך 2-3 שנים. כמו שזה נראה אנחנו רחוקים מהמצב הזה כעת, אבל צריך להחזיק זהב כהגנה לתיק ההשקעות. הטיעון הזה בהחלט תקף גם היום".

- מה בנוגע לצד ההיצע של הזהב?

"הזהב שונה מאוד מסחורות אחרות ותלוי מאוד בסנטימנט וכרגע הסנטימנט לא טוב. אנחנו מאוד שוריים על מחיר הזהב בטווח הארוך אבל לא קונים עוד לפוזיציה בגלל המגמה כיום והסנטימנט השלילי. אנחנו חיוביים על הגז הטבעי והניקל. לדעתינו היצע הניקל יצטמצם בשנים הקרובות והמלאים יירדו, כך שהמחיר צפוי לעלות".