משרד החינוך מוסיף שעות לימוד לבתי הספר החלשים

היעד המועדף הוא חיזוק מקצועות ליבה, כמו שפה, מתמטיקה ואנגלית ■ על כל שעת תגבור לתלמידים מרקע חזק יוקצו 6 שעות לתלמידים מרקע חלש

שי פירון / צילום: תמר מצפי
שי פירון / צילום: תמר מצפי

תחת הכותרת "צמצום פערים במערכת החינוך", מפרסם היום (ג') משרד החינוך תוכנית חדשה להקצאת שעות לימוד, הכוללת תגבור דיפרנציאלי של מספר השעות בהתאם לאוכלוסייה.

בעקבות פרסום המלצותיה של ועדה מקצועית בנושא שהקים שר החינוך, הרב שי פירון, עם כניסתו לתפקיד - הוחלט על יישום מודל שבמרכזו קביעת בסיס שעות שוויוני ואחיד לכיתות א'-ט', כשעל גביו תיקבע תוספת דיפרנציאלית של שעות תגבור בהתאם לעשירוני הטיפוח (גבוה, בינוני, נמוך) של בתי הספר בישראל.

המודל החדש יוטמע לאורך חמש שנים, בתהליך הדרגתי, החל מהשנה: בשנה הראשונה תחול תוספת של 10% בהקצאת השעות, ובשנים שלאחר מכן 22.5% עד לתום יישום המהלך.

על פי נתוני ה-OECD ישראל היא המדינה שבה הפערים הגדולים ביותר בין תלמידים מרקע חלש לתלמידים מרקע חזק.

לדברי משרד החינוך, בניסיון לשנות את התמונה יעמוד כלל התוספת לסל שעות התגבור על מיליארד שקלים. כמו כן מדובר ב-150 אלף שעות תגבור, מתוכן 90 אלף שעות תגבור לבתי הספר היסודיים ו-60 אלף שעות תגבור לחטיבות הביניים.

היעד המועדף הוא חיזוק מקצועות ליבה, כמו שפה, מתמטיקה ואנגלית, ושעות התגבור יוקצו על פי ההגדרה לפיצול לקבוצות למידה קטנות, פיתוח מצוינות, עבודות חקר ועוד.

על כל שעת תגבור לתלמידים מרקע חזק, מסבירים במשרד, תקצה מערכת החינוך 6 שעות תגבור לתלמידים מרקע חלש.

ברמה הכיתתית, תינתן בבתי ספר יסודיים מרקע מוחלש תוספת ממוצעת של כ-7 שעות שבועיות לכיתה; לבתי ספר מרקע בינוני תוספת ממוצעת של כ-3 שעות שבועיות ולבעלי רקע חזק - שעות הלימוד יישארו בממוצע הקיים. בחטיבות הביניים, בהתאמה, תעמוד התוספת על 14 שעות, 7 שעות או שעה וחצי נוספות לכיתה בהתאם לדירוג בית הספר.

"שיטת התקצוב החדשה תשקף נאמנה את ערכיה של מדינת ישראל", אומר שר החינוך הרב שי פירון. "65 שנה מדברים על הפערים החברתיים בישראל. היום אנחנו אומרים בקול ובמעשה: לחלשים ניתן יותר, כי זו חובה לאומית".

תוספת שעות לימוד לבתי הספר יסודיים
 תוספת שעות לימוד לבתי הספר יסודיים