"כמות גולשים בחודש היא לא הדרך למדוד הצלחה של אתר"

פלטפורמת התוכן Medium, שהקים מנכ"ל טוויטר לשעבר, אוון וויליאמס, מבקשת לעצב מחדש את חוויית הקריאה ברשת ■ "עיצוב הפך להיות יתרון תחרותי"

הייטק אינטרנט עסקים מחשב   סלולרי מקוון רשת חברתית היי טק  / צלם: פוטוס טו גו
הייטק אינטרנט עסקים מחשב סלולרי מקוון רשת חברתית היי טק / צלם: פוטוס טו גו

אוון וויליאמס כבר ראה הכול באינטרנט. הוא היה שם בימיה הטריים של רשת האינטרנט, שהחלה להתפרס ברחבי העולם וידע להגות את הביטוי בלוגר - שם האתר שיצר (Blogger) - עוד לפני שרבים בכלל הבינו על מה מדובר. ההצלחה שלו הביאה אותו לפאתי גוגל, שרכשה את החברה שבנה, אבל הוא לא נשאר שם זמן רב מדי. משם הוא התגלגל לחברה אחרת, שמוצר צדדי שלה הפך למה שכולנו מכירים כיום כטוויטר. וויליאמס, מנכ"ל טוויטר לשעבר ואחד משלושת או ארבעת מייסדיה (תלוי איך סופרים), מנסה לעשות את זה שוב אחרי שתי ההצלחות שלו.

ההרפתקה הנוכחית שלו היא Medium, פלטפורמת תוכן שהקים לפני כשנתיים לאחר שנאלץ לעזוב את טוויטר בעל כורחו. השירות, שמאחוריו עומד מייסד נוסף של טוויטר - ביז סטון - מזכיר במהות שלו את הימים הראשונים של אתר בלוגר - לתת אפשרות לכל אחד ליצור ולפרסם סיפורים ורעיונות.

אבל Medium היא הרבה מעבר לזה, כפי שהסביר וויליאמס בשבוע שעבר במסגרת כנס העיצוב Roadmap של בלוג הטכנולוגיה המוביל Gigaom, שנערך במרכז הגאז' של סן פרנסיסקו. "רעיונות טובים יכולים לבוא מכל מקום ולכן המטרה שלנו היא שכל אחד יכול ליצור תוכן באתר. כשהייתי בבלוגר ובטוויטר הורדנו את המחסומים כדי שיותר אנשים יהיו וייכנסו לשם. עם Medium, המחסומים כבר נמוכים ממילא. יש מספיק קולות ואנשים בחוץ", הסביר וויליאמס. זו אחת הסיבות, כך נראה, שבתחילת דרכו של Medium היה ניתן להתחבר רק עם חשבון טוויטר ולא עם פייסבוק. "היום זה כבר השתנה, אבל בהתחלה חיפשנו אנשים קלאסיים לטוויטר שהם יותר יצירתיים".

המדיום הוא המסר

מספיק דפדוף אחד מהיר ב-Medium, כדי להבין שמבחינה עיצובית מדובר בחוויה אחרת לגמרי. ממשק חלק ונקי, שלא מושך יותר מדי תשומת לב מיותרת לצדדים ומתרכז בטקסט עצמו. וויליאמס כבר זכה לשבחים על העיצוב, שיצר פורמט חדש לפרסום תוכן באינטרנט.

"אני לא חושב שעבדו אצלי מעצבים בתקופת בלוגר, ובטוויטר היו לנו 40 עובדים לפני שגייסנו מעצב", הוא מספר. "היום, ב-Medium, המצב שונה לגמרי. יש לנו חמישה מעצבים לעומת 13 מתכנתים וזה עדיין לא מספיק. אנשים מדברים כל הזמן על עיצוב וזה שינוי משמעותי בתעשייה. פעם, כשהיית חושב על מוצר, היית חושב אם אתה באמת יכול לייצר אותו ולהפוך אותו למוצר אמין - משעונים ועד מכוניות. אבל היום, כשהכול כמעט אפשרי מבחינה טכנולוגית, ההתמקדות עוברת לעיצוב. למעשה, עיצוב הופך להיות היתרון התחרותי שלך".

אך על היתרון העיצובי הברור של Medium וגם חוויית המשתמש, שבין היתר מציגה חיווי של זמן הקריאה של כל טקסט וטקסט שעולה לאתר, נראה שמבחינת גולשים, האתר של וויליאמס עדיין לא הפך לאחד הגדולים באמת. "יש לנו 17-20 מיליון גולשים פעילים בחודש, אבל זה לא הדבר העיקרי מבחינתנו", אמר וויליאמס. "אנחנו רוצים לקדם את זמן הקריאה. נכון, זו לא המטריקה העיקרית, אבל זה מראה על הערך של התוכן באתר".

לדברי וויליאמס, "אחת הבעיות בתעשייה היום היא שיש אובססיה על MAU - כמות משתמשים פעילים בחודש. אני לא חושב שזו דרך נכונה למדידה. אני מעדיף שבמקום ש-10 מיליון איש יגיעו לאתר בשביל אייטם אחד ויראלי, שיהיו פחות אנשים באתר, אבל שיישארו שם יותר זמן ויפגינו יותר אינטראקציה עם הטקסטים".

"גם בגוגל לא ייחסו לזה חשיבות. כשעבדתי שם, הייתה לנו טבלה קבועה על הקיר שהראתה כמה חיפושים אנשים עושים - לא כמה משתמשים יש בגוגל, אלא כמה חיפושים ומה המהירות שבה המשתמשים קיבלו את התוצאות", הוא אמר וסיכם: "למדוד כמות גולשים היום זה די חסר חשיבות".