לפיד: "נתניהו עשה דיל עם החרדים ורצה שאעלה מסים"

(עדכון) - נתניהו דרש מלפיד: ותר על מע"מ 0% לזוגות צעירים - ותן עוד מיליארדים למערכת הביטחון ■ מסתמן: בחירות במארס-אפריל

הבוקר שאחרי כישלון הפגישה בין ראש הממשלה נתניהו לשר האוצר לפיד, הממשלה בדרך להתפרק, ואם לא יהיה שינוי דרמטי בתקופה הקרובה - ישראל תחזור לקלפיות הבוחר. הכנסת צפויה להצביע מחר (ד') על פיזורה, כשמפלגת הליכוד יצטרפו להצעת החוק לפיזור הכנסת שהגישו מרצ והעבודה, ואז הבחירות יערכו בתוך 90 יום מרגע פיזורה. בתרחיש שכזה צפויות הבחירות להתקיים כבר ב-17 במארס, או ב-24 באפריל, לאחר חג הפסח.

לפיד יצא היום במתקפה חריפה נגד נתניהו בנאום בכנס חדרה לאנרגיה: "ראש הממשלה החליט אמש להוביל את ישראל לבחירות מיותרות. הוא גורר את המדינה לבחירות שאין בהן שום צורך, רק כי הוא עשה 'דיל' עם החרדים. זהו חוסר אחריות לאומי בלתי נסלח. היתה לנו אלטרנטיבה, ואלטרנטיבה טובה. במקום לבזבז מיליארדי שקלים על מערכת בחירות מיותרת, במקום לשתק את המשק הישראלי, יכולנו להעביר תקציב חברתי, להוסיף מיליארדי שקלים לחינוך, לבריאות לרווחה, לבטחון הפנים, להמשיך בתוכנית הדיור הלאומית שמגדילה את ההיצע בהיקפים דרמטיים, כמו ששנים לא הגדילו, ולתת לזוגות צעירים הנחה של למעלה ממאתיים אלף שקלים על דירות חדשות דרך מע"מ אפס ותוכנית מחיר מטרה.

"הייתה בתקציב הזה גם תוספת של מיליארדים לצה"ל ולמערכת הביטחון. הניסיונות לצייר תמונה כאילו מנענו תקציבים ממערכת הביטחון פשוט אינם נכונים. משרד האוצר ברשותי העביר ויעביר מיליארדים רבים למעילי רוח לטנקים, לטיפול במנהרות הטרור, לכיפות ברזל ולחיזוק חיל האוויר. בטחון ישראל עומד מעל לכל, והנסיון לנצל את צה"ל לצרכים פוליטיים ראוי לכל גינוי.

"מטרתה היחידה של הדרישה הפתאומית להעביר לתקציב הביטחון מיליארדים נוספים, הייתה הדרישה להעלות מסים ולקצץ קיצוץ רוחבי עמוק בתקציבים החברתיים. לקצץ את התוספת לקצבאות הקשישים. לבטל את הקייטנות של החופש הגדול. למחוק את הרפורמה לחיזוק הרפואה הציבורית. ראש הממשלה ידע שלא נעשה זאת. הוא דרש רק כדי שיגידו לו 'לא', ורץ לספר לחבר'ה.

"אני קורא מעל במה זו לראש הממשלה ולכל המפלגות - הוציאו את צה"ל מהוויכוח הפוליטי. אל תגייסו את הלוחמים שלנו למערכת הבחירות. גם בימים סוערים המנהיגות הישראלית נמנעה עד היום מלסחוב את צה"ל לתוך עימותים פוליטיים, וראוי שמסורת זו תשמר.

"כי הבחירות האלה אינן על נושא מסוים. לא על הביטחון ולא על החברה. אלה בחירות בין אלה שבאו לעבוד, ואלה שתוקעים הכל. אנחנו באנו לעבוד. זה כל מה שרצינו, זה כל מה שאנחנו רוצים. זה כל מה שביקשנו משותפינו הקואליציוניים - שיעמדו בהתחייבויות שלהם וייתנו לעבוד. שני המהלכים הגדולים שראש הממשלה החליט לתקוע - התקציב ורפורמת הדיור - הן התחייבויות. הממשלה כולה התחייבה בפני אזרחי ישראל להעביר תקציב חברתי, ולהוריד את מחירי הדיור.

"ראש הממשלה ישב לצידי במשך 11 שעות בישיבת הממשלה בה אישרנו את תקציב המדינה סעיף אחר סעיף. הוא ישב מולי בכנסת והצביע בעד תוכנית מע"מ אפס. התחייבויות לאזרח צריך לקיים. לצערי, החוזה לא כובד. ראש הממשלה בחר אמש לנהוג בחוסר אחריות לאומי ולא לעמוד בהתחייבויות שלו כלפי הציבור.

"במקום להוריד את יוקר המחיה, להעביר תקציב חברתי, לשפר את משכורות מעמד הביניים ולסייע לשכבות החלשות - ראש הממשלה מעדיף להעלות מיסים ולשלם כבר עכשיו למפלגות החרדיות מהכיס של מעמד הביניים הישראלי. זהו 'דיל' עם החרדים מהסוג הישן והרע. נסיון של מכירת חיסול של השוויון בנטל, של צמצום תקציבי הישיבות, של הכנסת לימודי הליב"ה לחינוך החרדי שנועדו למנוע מדור שלם של חרדים חיים של עוני.

"מדינת ישראל במצב לא פשוט. היחסים עם ארצות הברית נפגעו קשות בשל התנהלות מתנשאת, לעתים מזלזלת, עזה לא פורקה מנשקה, דור שלם אינו גומר את החודש. יכולנו לעבוד יחד כדי לתקן. יכולנו להמשיך במקום ללכת לבחירות מיותרות. הטענה שניסיתי להקים ממשלה חלופית עם החרדים היא אבסורד מגוחך של אנשים שהפכו את החשדנות והספינים לדרך חיים. במקום שיתוף פעולה ועבודה, קיבלנו שיתוק ותקיעה בלתי פוסקת של מקלות בגלגלים. אמרתי לראש הממשלה יותר מפעם אחת: 'אתם לא רוצים לעבוד, לפחות אל תפריעו לנו לשנות את המדינה ואל תמנעו מאזרחי המדינה את מה שמגיע להם'.

"עכשיו נצטרך לחכות עד אחרי הבחירות כדי שנוכל להמשיך לקיים את הבטחותינו. רשימת ההישגים ארוכה. למרות כל ההפרעות, עשינו בשנה ושמונה חודשים יותר ממה שמפלגות אחרות עשו בעשרים שנה. ידענו תמיד, מהרגע הראשון, שזוהי ריצה למרחקים ארוכים. שינוי סדרי עדיפויות, בדיוק כמו שינוי של תרבות שלטונית, לוקח זמן. הציבור הישראלי יצטרך להחליט לאן הוא רוצה ללכת מכאן. האם הוא רוצה, כדברי חבר הכנסת ליצמן מיהדות התורה, 'להחזיר את השעון אחורה', את התקציבים, את הדילים, את הקומבינות, או שהוא רוצה להמשיך במה שהתחלנו - לנקות את המדינה, לשנות את המדינה, להחזיר אותה לידי אזרחיה".

נתניהו דרש מלפיד: ותר על מע"מ 0% לזוגות צעירים - ותן יותר למערכת הביטחון

נתניהו ולפיד נפגשו אמש בניסיון אחרון לגשר על הפערים, אבל לפי תוצאות הפגישה נראה כי תהום פעורה בין השניים. ראש הממשלה מצידו הציב 5 תנאים ללפיד להמשך קיום הממשלה הנוכחית: "להפסיק את ההשתלחות והחתרנות נגד הממשלה שהוא חבר בה; להעביר 6 מיליארד שקל לתקציב הביטחון; לשחרר את התקציב עבור הירידה של בסיסי צה"ל דרומה; לתמוך בחוק הלאום שמנוסח על בסיס העקרונות שהציג ראש הממשלה; להקפיא את תכנית מע"מ 0%, וב-3 מיליארד שקל שזה חוסך בשנה להביא פתרונות דיור אמיתיים שיורידו את מחירי הדיור ולא יעלו אותם, וחלופות להורדת יוקר המחיה כמו הורדת המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים".

לפיד מצידו מסרב לוותר על חוק מע"מ 0%, וזה עיקר המחלוקת בינהם. נתניהו ידע שזהו תנאי שלפיד לא יוכל לעמוד בו (הוויתור על החוק) ולכן שם אותו על השולחן.

יו"ר מרצ זהבה גלאון אמרה אמש כי "נתניהו ולפיד נכשלו בכל דבר שעשו בקדנציה הזו. כולל הניסיון הבסיסי להשאיר את הממשלה הזו ביחד. הליכה לבחירות היא צעד מתבקש, אני קוראת לסיעות הקואליציה לתמוך ביוזמה של מרצ לפיזור הכנסת".

יו"ר האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג כתב בפייסבוק, כי "לעם אין אמון בממשלה הזו. יש לקיים בחירות בהקדם ולהחליף את השלטון. מפלגת העבודה תוביל את הגוש שינצח את הבחירות ויעניק תקווה ומציאות חדשה לאזרחי מדינת ישראל".

ח"כ שלי יחימוביץ' כתבה אמש בפייסבוק שלה, כי "הציבור פשוט נגעל מההתפתחויות הפוליטיות האחרונות, ובצדק. אני שמחה שלפני שנה וחצי החלטתי לא להכנס לממשלה האיומה הזאת, שדירדרה את הכלכלה, החברה, הדמוקרטיה והבטחון. השבועות האחרונים היו הדגמה כואבת ומעוררת סלידה לפוליטיקה הכי ישנה שיש, בלי טיפת חזון ואידאולוגיה ועם הרבה תחמנות ומשחקי כבוד. אלה היו שנתייים מבוזבזות שהביאו לנו מיתון, מחירים שעלו ועלו, יותר עובדים עניים, שכר שנשחק, שנאה והעמקת השסע בעם, קיפאון מדיני מוחלט וירושלים בוערת. ממשלה בלי דרך שלא עשתה כלום למען הישראלים מסיימת עכשיו את דרכה בלי דרך ובלי סיבה. שימו לב, שנה וחצי עברה מאז שלפיד אמר שבעוד שנה וחצי יהיה יותר טוב. ונתניהו - לנתניהו נמאס מהממשלה שלו, אבל לציבור הישראלי נמאס מנתניהו".