עיתון המקורב לחיזבאללה: "ישראל תקפה נשק שובר שוויון"

העיתון "אל א'חבאר" הלבנוני: "פעולת הסיכול הישראלית נועדה לשמור על כללי המשחק" ■ למעשה החיזבאללה מודה באופן לא רשמי בכך שהיה המטרה לתקיפה ■ "התקיפה בוצעה מסיבות פוליטיות" בשל ההיערכות לבחירות

חסן נסראללה / צילום: רויטרס
חסן נסראללה / צילום: רויטרס

אילו מטרות הותקפו אמש בסוריה? מקור בכיר באופוזיציה הסורית טען הבוקר (ב') כי באחד המחסנים שהותקפו נמצאו טילי נ"מ ובאתר שני שכנו כלי טיס בלתי מאוישים שהיו שייכים לחיזבאללה. ארגון הטרור אמנם לא הגיבו רשמית לתקיפה, אך העיתון "אל א'חבאר" המקורב לחיזבאללה טען כי "פעולת הסיכול הישראלית נועדה לשמור על כללי המשחק".

בכותרות הדיווח בעיתון הלבנוני נטען כי ישראל תקפה נשק "השייך לארגון" ובכך מנעה את העברתו לידי הלוחמים - נשק שניתן היה להגדירו "שובר שוויון" במאזן הכוחות בצפון. לטענתם ישראל פעלה לפי כללי המשחק שקבעה ותקפה מטרות שאינן חלק מהמערך הצבאי של המשטר הסורי, ללא פגיעה בנפש. בכך למעשה החיזבאללה מודה באופן לא רשמי - דרך עיתון מקורב - בכך שהיה המטרה לתקיפה.

עוד נטען בעיתון המקורב לחיזבאללה כי המתקפה "בוצעה מסיבות פוליטיות" בשל ההיערכות לבחירות ובשל מינויו המתוכנן של האלוף גדי איזנקוט לתפקיד הרמטכ"ל. עם זאת, יש לציין כי הנשק לא בהכרח יועד לתקיפה כנגד ישראל: ארגונים הפועלים בסוריה מחייבים את חיזבאללה להצטייד כנגדם ולהיערך לאיומים נוספים.

אמש דרש משרד החוץ הסורי מהקהילה הבינלאומית "להטיל סנקציות שירתיעו את ישראל" בעקבות התקיפה, אך נמנע מאיום ישיר בתגובה צבאית. "התוקפנות הזו מוכיחה את התמיכה הישירה של ישראל בארגוני הטרור בסוריה, יחד עם מדינות מערביות ואחרות באזור", נמסר בהודעת משרד החוץ, "במטרה להעלות את הכשירות המבצעית של הארגונים הללו".

בעקבות התקיפה האשימה דמשק את ישראל כי היא תומכת בטרור נגד סוריה ודרשה תגובה חריפה מהאו"ם. "אנו דורשים לנקוט בכל אמצעי העומד לרשות האו"ם על מנת למנוע מישראל לשוב ולתקוף בסוריה", נמסר.

לפי דיווחי האופוזיציה הסורית אתמול, כעשרה פיצוצים נשמעו בעקבות התקיפה של יעדים צבאיים סמוך לדמשק. סביר להניח שחלק מהם נשמעו מהתקיפה עצמה, ואחרים היו פיצוצי משנה. הדיווחים השונים מנו בסך הכל ארבע גיחות של המטוסים.

מהדיווחים עולה כי אחד המתקנים שהותקף נמצא סמוך לנמל התעופה הבינלאומי בדמשק. במתקן זה מפתח הצבא הסורי נשק כימי וכן פיתוחים שונים בתחום הטילים. במקום נמצאים גם מחסנים גדולים של טילים ותחמושת. המטרה הזו הותקפה גם בחודש מאי 2013.

המטרה השנייה שהותקפה, כך על פי הדיווחים, היא מתחם צבאי באזור דימאס - סמוך לכביש ביירות-דמשק הישן. בסוריה מדווחים כי צבא סוריה הגיב בירי נ"מ לעבר כלי הטיס. בישראל, כמו בטענות קודמות על תקיפות בשטח סוריה, שומרים על שתיקה.