דוח: חיידקים עמידים עלולים להרוג מיליונים החל מ-2050

אם לא תינקט פעולה בקנה מידה עולמי, יגיע בשנת 2050 מספר המתים העולמי מזיהומים עמידים לטיפול תרופתי ל-10 מיליון בשנה - יותר ממספר המתים מסרטן - והעלות תתפח ל-100 טריליון דולר ב-35 השנים הבאות

אם לא תינקט פעולה בקנה מידה עולמי, יגיע בשנת 2050 מספר המתים העולמי מזיהומים עמידים לטיפול תרופתי ל-10 מיליון בשנה - יותר ממספר המתים מסרטן - והעלות תתפח ל-100 טריליון דולר ב-35 השנים הבאות, על בסיס הניתוח הכלכלי הראשון של הבעיה. את הקמת הגוף שעוסק בבחינת השלכות העמידות לתרופות נגד חיידקים יזם ראש ממשלת בריטניה דייויד קמרון בחודש יולי.

הניתוח מבוסס על דוח רב-השפעה מ-2006 שעסק בשינוי האקלימי, חובר בידי לורד סטרן והוכיח את התועלות בפעולה נמרצת בשלב מוקדם. הגוף הבוחן את השלכות העמידות לתרופות נגד חיידקים פרסם את ממצאיו הראשוניים אתמול (ד') בלונדון, ויפרסם בעתיד שורת המלצות לגבי המאבק בחיידקים, וירוסים וטפילים עמידים לטיפול תרופתי וכן לגבי פיתוח תרופות ואמצעים אבחנתיים חדשים.

בעשרות השנים האחרונות השקיעה תעשיית התרופות מעט יחסית בפיתוח תרופות אנטיביוטיות, מכיוון שתשואתן נמוכה בהשוואה לתרופות יקרות יותר לטיפול במחלות כרוניות. בשבוע שעבר אמר ג'ים אוניל, הכלכלן העומד בראש הגוף שיזם קמרון, כי העסקה בת 9.5 מיליארד הדולר שבמסגרתה רכשה יצרנית התרופות האמריקאית מרק (Merck) את חברת הביו-טק קיוביסט (Cubist) היא סימן מעודד של שינוי.

הדוח של אוניל מתבסס על מחקר שערכו חברת הייעוץ ראנד ו-KPMG ומראה כי העמידות לתרופות תקטין את התמ"ג העולמי ב-2%-3.5% ב-2050 אם לא יינקטו צעדים תקיפים. "זיהומים עמידים לתרופות יקטלו מאות אלפי בני אדם בעולם מדי שנה, וב-2050 עלול מספרם לעלות על 10 מיליון", אמר אוניל. "גם העלות הכלכלית תהיה משמעותית, וכלכלת העולם תיפגע בהיקף של 100 טריליון דולר ב-2050 אם לא נפעל".

אוניל הוסיף ואמר כי נתון זה הוא בבחינת אומדן חסר, הואיל והוא מבוסס על העלויות הישירות של המחלות והמוות שגורמים הפתוגנים העמידים לתרופות העיקריים. ההשלכות הבריאותיות השניוניות עלולות להיות כרוכות בעלות דומה.