232 מיליארד דולר גויסו בההנפקות ראשוניות בעולם ב-2014

היקף ההנפקות בארה"ב ב-2014 התברג למקום השני אחרי 2000, שנת השיא של הדוט-קום ■ וול סטריט הובילה עם 275 הנפקות וגיוסים של 85.2 מיליארד דולר ■ הנפקות הבריאות והביומד הישראליות בלטו בשוק האמריקאי

וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג
וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

חלון ההנפקות עומד להיסגר, וחברות שרוצות לבצע הנפקה ראשונית (IPO) כבר לא יצליחו לעשות זאת, לפחות לא בתנאים הנוחים שהיו ב-2013 - אלו היו החששות שעלו מדי פעם במהלך 2014 שמגיעה כעת לסיומה.

אבל לא, חלון ההנפקות לא נסגר, ושוק ה-IPO סוגר עוד שנה חזקה במיוחד. כמעט 232 מיליארד דולר גויסו ב-2014 בהנפקות ראשוניות ברחבי העולם, זינוק של 64.8% בהשוואה ל-2013; מספר ההנפקות גדל ב-23.8% ל-375.

שוק ההנפקות האמריקאי סוגר שנה חזקה ביותר, עם 275 הנפקות וסך גיוסים של 85.2 מיליארד דולר - עלייה של 23.9% במספר ההנפקות ושל 55.2% בסך ההון שגויס. את הנתונים פרסמה חברת המחקר האמריקאית Renaissance Capital, שמתמקדת בתחום ההנפקות.

שנת 2000, תקופת בועת הדוט-קום, עדיין מהווה בנצ'מרק שקשה לעקוף אותו בכל הקשור ל-IPO בארה"ב (גויסו אז 97 מיליארד דולר ב-406 הנפקות). אבל 2014 הגיעה למקום השני בהיקף ההנפקות ובמספרן בוול סטריט.

שיא אחד כן נשבר השנה, ותרם משמעותית לגידול בהיקף הגיוסים: חברת האינטרנט הסינית עליבאבא ביצעה את הגיוס הגדול ביותר אי פעם, כשגייסה 22 מיליארד דולר בחודש ספטמבר. עוד עשר חברות גייסו כל אחת למעלה מ-1 מיליארד דולר - עוד שיא של למעלה מעשור.

עשר ההנפקות הגדולות ביותר ב-2014 היו אחראיות ל-47% מההון שגויס. שבע מהן מגיעות מהמגזר הפיננסי, שתיים הן חברות טכנולוגיה ואחת עוסקת במתן שירותים עסקיים.

ב-Renaissance מסמנים תופעה בולטת בשוק ה-IPO האמריקאי השנה - זינוק במספר הנפקות הביוטק: עד אמצע דצמבר הונפקו 69 חברות, זינוק של 86% מ-2013, וכרבע מכלל ההנפקות. עם זאת, כמעט מחצית מחברות הביוטק נאלצו להתפשר על השווי המבוקש בהנפקה.

סך גיוסי הביוטק עד אמצע דצמבר עמד על 4.8 מיליארד דולר, כלומר, רבות מהחברות שהונפקו היו קטנות יחסית. הייתה לכך השפעה על הגודל החציוני של הנפקה ראשונית בוול סטריט השנה, שירד ל-100 מיליון דולר, לעומת כ-126 מיליון דולר אשתקד. בסך הכול, 100 חברות מתחום הבריאות (לא רק ביוטק) גייסו בוול סטריט השנה 8.7 מיליארד דולר.

מגזרים אחרים שבלטו השנה היו מגזר הטכנולוגיה - ב-55 הנפקות גויסו 32.3 מיליארד דולר; פיננסים - 36 הנפקות, 18.6 מיליארד דולר; ואנרגיה, מגזר שאמנם בלט לרעה בשוק ההון, אך הניב 30 הנפקות וגיוסים של 12.7 מיליארד דולר.

משקיעים שהשתתפו בהנפקות ראשוניות בוול סטריט נהנו בסך הכול מתשואות חיוביות, והתשואה הממוצעת עמדה על 16.1% נכון לאמצע דצמבר (גבוה מהמדדים הרלוונטיים).

עם זאת, ב-2013 התשואה הממוצעת הייתה גבוהה בהרבה - 40.8%. בחלוקה לפי מגזרים, בלטו הנפקות התקשורת עם התשואה הגבוהה ביותר, 33.6%, אלא שהיו רק שתיים כאלה השנה. חברות מגזר הבריאות כיכבו גם הן בתשואות שהניבו למשקיעים, 31.7% בממוצע, וגם מניות מהמגזר הצרכני הניבו תשואות נאות, 30.8% בממוצע (ביניהן, למשל, מוזכרת יצרנית מצלמות האקסטרים GoPro).

מנגד, הנפקה אחת ממגזר התשתיות בוצעה השנה, והניבה למשקיעים בה תשואה שלילית של 16.6%, וחברות האנרגיה שהונפקו הניבו תשואה שלילית של 13% בממוצע.

מניות הביוטק מככבות הן ברשימת המניות הטובות ביותר של השנה, והן בגרועות ביותר - ובשתי הרשימות ניתן למצוא גם נציגות ישראליות. קייט פארמה הישראלית, המפתחת תרופה לטיפול בסרטן הדם, היא ההנפקה שהניבה את התשואה השלישית בטיבה השנה - 218%. התשואה הטובה ביותר היא של חברת הביוטכנולוגיה Auspex, שזינקה מהנפקתה בפברואר ב-312.5%.

מהכיוון השני בולטת חברת המכשור הרפואי Amedica, שנפלה ב-88% מאז הנפקתה בפברואר, ועשירית ברשימת התשואות החלשות היא הישראלית Galmed שנפלה ב-58% מההנפקה במארס.

27 מיליארד דולר באינדונזיה

בהסתכלות גלובלית, לפי הנתונים שמפרסמת חברת המחקר Renaissance, בעוד שארה"ב הייתה שוק ה-IPO הפעיל ביותר - הן במספר ההנפקות והן בהיקף ההון שגויס - הרי שבמקום השני בכל אחת מהקטגוריות האלה נמצאים שווקים מפתיעים. בהונג קונג בוצעו בשנה החולפת 48 הנפקות ראשוניות, יותר ממספר ההנפקות בשווקים הבריטי (41), האוסטרלי (22), הסיני (16) והיפני (11).

היקף הגיוסים הגבוה ביותר למעט ארה"ב היה דווקא באינדונזיה - 27 מיליארד דולר; אחריה הונג קונג (25.9 מיליארד דולר), בריטניה (18.7 מיליארד דולר) ואוסטרליה (13.5 מיליארד דולר). המגזר הפעיל ביותר בשוק ה-IPO הגלובלי היה המגזר הפיננסי, עם כ-22% מהעסקאות וכ-27% מהיקף הגיוסים.

ההנפקה הראשונית הטובה ביותר של 2014 מגיעה מהשוק האינדונזי - חברת חומרי הבנייה Wijaya Karya, שזינקה ב-467% מהנפקתה בחודש מארס, והגרועה ביותר מגיעה מספרד, שם מניית סוכנות התיירות האינטרנטית eDreams ODIGEO נחתכה ב-86.5% מהנפקתה בחודש אפריל.

המשך יבוא ב-2015?

תמיד עלולים לקרות אירועים חיצוניים שישפיעו לרעה על השוק ויגרמו לעצירת שוק ההנפקות, אך לפחות כרגע, גם 2015 מסתמנת כשנה חזקה. לפי נתוני Renaissance, ב-2014 נרשם שיא גם בהגשת תשקיפים לקראת IPO בוול סטריט, ונכון להיום מדובר על 360 תשקיפים.

יש גם חברות שטרם פרסמו תשקיף גלוי, אך פרסמו תשקיף חסוי או שנפגשו עם בנקאים לקראת ההנפקה, וב-Renaissance מסמנים 14 חברות בולטות שצפויות להנפיק ב-2015 - ביניהן Uber, Dropbox, Airbnb, וגם הישראלית אאוטבריין, המפתחת מנוע המלצות לתכנים באינטרנט.

גם ברמה הגלובלית הצפי הוא להמשך המגמה ולפעילות ערה ב-2015. בין החברות שינסו כנראה להפוך ציבוריות נמצאות חברת המזון הברזילאית JBS Foods, חברת השכרת הרכב Europcar, שתנסה להנפיק בפריז, יצרנית המלט Elementia, שבשליטת המיליארדר קרלוס סלים, שפונה לבורסה במקסיקו, ו-Jeju Air הקוריאנית.

גם בישראל היעד הוא וול סטריט

השנה העמוסה בשוק ה-IPO כללה גם לא מעט חברות ישראליות שהפכו ציבוריות, בהן גם כאלה שעוררו הרבה עניין. היעד של רוב החברות הישראליות אינו הבורסה של תל אביב (למרות הניסיונות למשוך אותן לכאן) אלא וול סטריט, ובמקרים מסוימים גם לונדון.

תחומי הבריאות והביומד היוו מוקד מרכזי בשוק ה-IPO האמריקאי, כך שלחברות המקומיות בתחום זה היה נוח יחסית לצאת השנה לשוק. בין הנפקות הביומד הבולטות היו קייט פארמה, שמנייתה שוברת שיאים, ומנגד גלמד ומקרוקיור, שהתשואות שלהן לא מוצלחות במיוחד.

חברה אחרת מהתחום, VBL, עלתה לכותרות אחרי שהונפקה, הנפקתה בוטלה באופן חריג ביותר, אחרי שמשקיע עוגן לא העביר את הסכום המובטח, ולאחר חודשיים הונפקה שוב מחדש.

עוד חברה ישראלית שבלטה השנה היא מובילאיי הוותיקה יחסית, שהייתה ההנפקה הישראלית הגדולה של 2014. החברה הונפקה ביולי ומאז זינקה מנייתה ב-73%. חברה גדולה נוספת שהצטרפה לוול סטריט היא כיל. לעומת זאת, אדמה (לשעבר מכתשים אגן), שתכננה להנפיק, ביטלה את הנפקתה על רקע ביקושים נמוכים מצד משקיעים אמריקאים.

עשר ההנפקות הגדולות בוול סטריט
 עשר ההנפקות הגדולות בוול סטריט