ענקית הנפט הברזילאית שקועה במים עמוקים

פטרובראז, עד לפני כמה שנים גאוותה הגדולה של ברזיל, שרויה בכאוס על רקע חקירת שחיתות ומחיר מניה יורד, ועלולה להפוך למצורעת בעיני משקיעים ובושה לאומית לברזילאים

אין הרבה מנהלים שביקשו מהבוס שלהם שלוש פעמים לפטר אותם, והחזיקו מעמד. מריה דה גרסאס פוסטר, מנכ"לית פטרובראז, חברת הנפט הלאומית השרויה בצרות של ברזיל, אומרת שהיא אחת כזו.

היא הציעה את פיטוריה לדילמה רוסף, נשיאת המדינה, שלוש פעמים בשבועות האחרונים, אבל רוסף, ידידה קרובה שלה זה יותר מעשור, סירבה עד כה לבקשה. "הנשיאה חשבה שאני צריכה להישאר", אמרה קרסאס פוסטר לכתבים השבוע.

פטרובראז, שהפכה להיות גאוותה של ברזיל ב-2007 כאשר הכריזה על גילוי מרבץ הנפט התת-ימי הגדול בעולם זה עשרות שנים, מצויה כיום בסכנה שהיא תהפוך למצורעת בעיני משקיעים, ובושה לאומית לברזילאים.

חקירת שחיתות

החברה נפגעה מחקירה של משטרת ברזיל ותובעים של המדינה בחשד שבכירים לשעבר בה, יחד עם חברות בנייה ופוליטיקאים ממפלגת העובדים של רוסף ומהקואליציה בראשותה, גנבו לעצמם מיליארדי דולרים מתוך חוזים של פטרובראז.

הגניבה או העלמת הכספים התרחשה תחת אפה של רוסף, שכיהנה כיו"רית החברה עד כניסתה לארמון הנשיאות ב-2010, ושל גרסאס פוסטר, שניהלה את החברה מאז 2012.

למרות ששתיהן לא הואשמו במעורבות ישירה, השערורייה הציתה חקירה של רשות ניירות הערך הפדרלית בארה"ב, SEC, וגרמה למבקרת החשבונות של החברה הרשומה למסחר בברזיל ובארה"ב, PwC, לסרב לחתום על דוחותיה הכספיים עד שפטרובראז תשלים את חקירתה הפנימית.

אם פטרובראז לא תוכל לשכך את חששותיה של PwC ולפרסם דוחות ב-30 באפריל, החברה, עם חובות בסך 170 מיליארד דולר להערכת סוכנות הדירוג מודי'ס, עלולה למצוא את עצמה בחדלות פירעון טכנית.

הסערה המושלמת הזו מצדיקה לכאורה את דברי הביקורת שמושמעים זה שנים נגד פטרובראז, שהיא שימשה כלי לביצוע מדיניות תעשייתית ומוניטרית של הממשלה על חשבון בעלי מניות המיעוט שלה, הציבור והמשקיעים הזרים.

"בסופו של דבר, כל זה קרה מפני שמפלגת העובדים טיפחה מונופולים ובמידת מה גם קרטלים שיצרו כלכלה לא יעילה ואווירה שהייתה כר פורה לשחיתות", אומר אנריאנו פירס, מייסד המרכז הברזילאי לתשתיות ויועץ בנושאי אנרגיה למפלגת האופוזיציה PSDB.

עם הכנסות של מעל 140 מיליארד דולר ב-12 החודשים עד סוף יוני 2014 ו-86,000 עובדים, פטרובראז הפיקה 2.3 מיליון חביות נפט ומקביליו ביום בשנה שעברה.

השקעות הון עצומות

החברה גם יזמה את השקעת ההון הגדולות ביותר בעולם במגזר התאגידי, בהיקף 221 מיליארד דולר בחמש שנים, כדי לנצל את מרבץ הנפט הענקי התת-חולי שהתגלה בעומק שני ק"מ מתחת לקרקעית האוקיינוס שעומקו מול החוף הדרום-מזרחי של ברזיל מגיע לשבעה ק"מ.

מאז הגילוי של המרבץ הזה שקבור מתחת לחולות, הכול לא הלך כשורה עבור החברה, אומרים המבקרים. כדי לשלם למדינה תמורת הזכויות לגילוי, פטרובראז קיימה את הנפקת המניות הגדולה בעולם ב-2010 על רקע מחלוקת סביב תמחור ההנפקה.

הממשלה גם הפכה אותה למפעילה היחידה של המרבץ התת-חולי, ובכך העמיסה על המאזן שלה התחייבויות והנמיכה את התחרות. פטרובראז נאלצה גם לאמץ תוכנית מכרזים מקומיים יקרה, ולסבסד את מחירי הבנזין בברזיל כדי לעזור לממשל להילחם באינפלציה.

יעדי הפיתוח של החברה הוחמצו דרך קבע וההפקה שלה ירדה משנת 2011, בגלל עיכובים באספקת ציוד ובעיות נוספות. "פטרובראז הפרה כל הבטחה שלה בעבר. יעדי ההפקה הוחמצו ללא הפוגה", כתב בנק קרדיט סוויס.

כתוצאה מכל זה בתוספת שערוריית השחיתות, מניית פטרובראז צנחה ב-73% בארבע השנים האחרונות, והפכה בכך למניית הנפט בעלת הביצועים הגרועים ביותר מבין מניות הנפט הגדולות בעולם, לפי נתוני בלומברג.

ההפקה בברזיל צפויה לעבור השנה מפנה חיובי, ולהגיע ל-2.5 מיליון חביות ביום, בדרך להכפלתה בשנת 2020, אבל כעת פטרובראז צריכה להתמודד עם האתגר הכפול של חקירת השחיתות, שמגבילה את גישתה לשוקי ההון, וירידת מחירי הנפט, שמאיימת על הכלכליות של הפקת הנפט התת-חולי.

כדי להימנע מהפרת סעיפים שקשורים לחובותיה בשוק ההון (אג"ח) בהיקף 57 מיליארד דולר, פטרובראז צריכה לפרסם דוחות כספיים בביקורת חשבונאית חיצונית בתוך 120 יום מסוף שנה זו. אם לא תעמוד בכך, שמורים לה עוד 60 יום, עד 30 ביוני, "לתקן" את חדלות הפירעון הטכנית.

אנליסטים אומרים שהחברה, שפתחה בחקירה פנימית של חשדות השחיתות, אינה צריכה להמתין לתוצאות החקירה הפלילית כדי לפרסם דוחות כספיים מבוקרים. היא יכולה במקום זאת לרשום הפרשות שיכסו הפסד צפוי על ידי מחיקה מתוך ההון שלה. הסכום האמור הוערך על ידי מורגן סטנלי ב-21 מיליארד ריאל לכל היותר, בהנחה שערכי החוזים שחתמה פטרובראז נופחו ב-5%.

"זה לא יהיה סעיף הפרשה במזומן", אמרה נימיה תמרה קורטז דה אלמידה, אנליסטים אשראי במודי'ס. זה חשוב מפני שפטרובראז, עם תוכנית ההשקעה האדירה שלה, איבדה את הגישה הישירה לשוקי ההון בהמתנה לפרסום הדוחות המבוקרים שלה, ולכן היא חשופה לאיום של מחנק מזומנים.

רוב האנליסטים מאמינים שלחברה יש מספיק מזומנים ומקורות אחרים לתפקד עד מחצית 2015, אך היא אינה יכולה להרשות לעצמה לעכב את השקעת ההון, מפני שעיכוב כזה יאט את הגדלת התפוקה ויערער את יכולתה לפרוע את הר החובות שלה.

"עיכוב ממוצע של 12 חודשים או יותר בהפקה משדות חדשים עלול להחליש משמעותית את איכות האשראי של פטרובראז, ולגרום להפחתת דירוג שלו", אמר אנליסט בסוכנות פיץ'.

החשש הנוסף לפטרובראז הוא הירידה של 45% במחירי הנפט בחודשים האחרונים, לכ-60 דולר לחבית. למרות שברזיל היא עדיין יבואנית נפט נטו, אם המחירים ירדו אל מתחת ל-50-55 דולר לחבית, כל פרויקט הנפט התת-חולי יעמוד בסימן שאלה כלכלי.

"הבעיה היא כשאתה משקיע ברמת מחירי נפט אחת, וצריך למכור נפט ברמת מחירים אחרת", אומר אנליסט בבנק זר בסאו פאולו, שמבקש לשמור על עילום שם בהתייחסות לפטרובראז.

האתגרים הללו מלבים את ההערכות שהממשלה תצטרך להביא דם חדש להנהלת החברה, ולהחליף את גרסאס פוסטר. פירס אומר שמועמדים שמצדדים בכלכלת שוק חופשי כוללים את מורילו פררה, מנכ"ל ענקית כריית עפרות הברזל Vale, ואת אנריקה מירלס, נשיא הבנק המרכזי לשעבר. "הם צריכים להביא אנשי מקצוע מבחוץ לכהונות המנכ"ל וסמנכ"ל הכספים, לא עובדים של החברה", לדבריו.