קרב הבלימה החדש של בכירי משרד הבריאות

הערכות: בכירים במשרד הבריאות בקרב בלימה נגד הרשות החדשה לניהול בתיה"ח הממשלתיים ■ בכיר במערכת: "לבכירים במשרד הבריאות יורד האסימון שזה איבוד הרבה כוח" ■ משרד הבריאות: "אנחנו פועלים לפי החלטת ממשלה"

אסתר דומיניסיני יעל גרמן / צילום: איל יצהר ותמר מצפי
אסתר דומיניסיני יעל גרמן / צילום: איל יצהר ותמר מצפי

אחד המהלכים הדרמטיים שנולדו על ידי ועדת גרמן עוד לפני שפרסמה את המלצותיה בחודש יוני האחרון, הוא הקמת רשות חדשה לניהול בתי החולים הממשלתיים תוך ניתוקם ממשרד הבריאות. שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן הובילה החלטת ממשלה בעניין, לתפקיד ראש הרשות מונתה אסתר דומיניסיני שאף החלה בעבודת מטה ואפילו חתמה לפני כמה ימים יחד עם משרד האוצר על תוספת תקציב מיוחדת לבתי החולים, אבל מאחורי הקלעים מתחוללת מגמה הפוכה: שורה של גורמים במערכת הבריאות ובעיקר בתוך משרד הבריאות מניחה מקלות בגלגליה של הרפורמה הזו ומטילה צל על היכולת שלה להצליח.

כך למשל, גורמים במשרד הבריאות מערימים קשיים בפני העברת 35 תקני כוח אדם קיימים מהמשרד לטובת הרשות החדשה. מדובר בין היתר ביחידות שלמות שאמורות לעבור אל הרשות, כמו יחידת התקצוב של בתי החולים, יחידת הארגון והשיטות (או"ש) ורוב אנשי יחידת השכר ויחסי העבודה. בצד אלה, המשרד אמור להעביר לרשות 35 חדשים, זאת מתוך 110 תקנים פנויים שעומדים כיום לטובת המשרד והם אינם מאוישים. למעשה, במשרד הבריאות מתנגדים לכך שהרשות החדשה תעסוק אפילו במה שנראה כמו הלחם והחמאה של רשות כזו - ניהול ופיקוח על מודל הקדנציות והרוטציות שגובש עקרונית זה מכבר באשר למנהלי בתי חולים. המשמעות היא שהרשות שאמורה לנהל את בתי החולים על כל המשתמע מזה, לא תוכל להפסיק (או להמשיך) את העסקתו של מנהל בית חולים או מנהל מחלקה אחרי קדנציה של 6 שנים. מנגד, הסמכות לפטר מנהל בית חולים צפויה לעבור מידי נציבות שירות המדינה אל הרשות החדשה והדבר לא נתקל במחלוקת מיוחדת - אולי בגלל חוסר הרצון של הרגולטורים לגעת בתפוח האדמה הלוהט הזה.

"זה נכון שבתוך משרד הבריאות לא מאושרים שהמהלך הזה קורם עור וגידים, בטח לאור העובדה שהמשרד מתבקש לנדב עוד תקנים לרשות", אומרת גרמן, "אחת ההשלכות של בחירות בתדירות גבוהה היא כוח רב מדי בידי פקידים, וזה חיסרון כמו שזה יתרון במקרים אחרים. הקמת הרשות היא המהפכה החשובה ביותר שהצלחנו להוביל והשלב הבא והמשמעותי שלה הוא להעביר לרשות את הסמכות לפטר מנהלי בתי חולים. כשבבתי החולים יבינו שהכסף נמצא ברשות וכך גם התמריצים ומנגד גם הסמכות להטיל סנקציות ולפטר, רק אז נרגיש במהפכה. יש כמה מנהלי בתי חולים שמאוד לא אוהבים את זה כי טלטלנו להם את העגלה, אבל זה דור המדבר של המנהלים ואלה שיבואו במקומם יבינו שהם מחויבים לתת דין וחשבון על מה שהם עושים".

שרת הבריאות לשעבר מתכוונת על פי הערכות למנהלים כמו פרופ' זאב רוטשטיין מתל השומר ופרופ' גבי ברבש מאיכילוב. האחרון אף כינה את דומיניסיני "קומיסרית", בעת נאום שנשא לאחרונה בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס". גורם בכיר במערכת טוען היום כי מי שעומד בפועל מאחורי הקשיים שמציבים גורמים בכירים במשרד הבריאות הם מנהלי בתיה"ח. לפני כמה שבועות ניסו מנהלי בתי החולים למנוע את השתתפותה של דומיניסיני בהסכמות שגובשו בעניין תוספות התקציב לבתיה"ח ואף יצרו "פיצוץ מדומה" בשיחות, אך הניסיון הזה נכשל בזכות גיבוי שהעניקו לדומיניסיני אנשי האוצר. גם בכירים במשרד הבריאות התרעמו לאחרונה על הרצון לשתף את דומיניסיני במו"מ על הרפורמות בבתיה"ח - זאת אף שהיא זו שאמורה לנהל כאמור את בתי החולים באמצעות הרשות החדשה.

האסימון יורד

"לבכירים במשרד הבריאות החל 'לרדת האסימון' שניתוק בתי החולים הממשלתיים ממשרד הבריאות זה בעצם איבוד של הרבה מאוד כוח", אומר היום גורם בכיר נוסף במערכת, "זה גם תקציב של 8 מיליארד שקל, גם עשרות משרות וגם מוטת שליטה". גורם אחר מוסיף כי בכירי משרד הבריאות הגיעו מבתי החולים הממשלתיים ורבים מהם צפויים לחזור אליהם, כך שהקמת הרשות החדשה גודעת למעשה את מה שהוא מגדיר "חונטה של רופאים".

מי שעמל בתקופה האחרונה על גיבוש ההמלצות בדבר חלוקת הסמכויות בין הגופים השונים הוא צוות בראשות יוני דוקן, הממונה על מערכת הבריאות בנציבות שירות המדינה. על פי תוכנית העבודה, הרשות החדשה והמבנה החדש של ניהול בתי החולים אמור להתחיל לפעול כבר בפברואר הקרוב, אבל גורמים במערכת טוענים היום כי ספק אם זה יקרה לאור הסחבת בה נוקטים שורה של גורמים. "כשייכנס שר חדש למשרד הבריאות זה יכול להיפתר ביום אחד, אבל מנגד אם השר הזה ירצה לשמור על הכוח - כל הרפורמה הזו עלולה להיכשל", מסכם אחד הגורמים.

במשרד הבריאות דחו בתוקף את הטענה לתקיעת מקלות בגלגלים מצד גורמים במשרד, והבהירו כי הם פועלים על פי החלטת הממשלה. במשרד הוסיפו כי מדובר בהליך מורכב ורגיש שכולל בין היתר שינוי בתנאי העסקה של עובדים וטבעי שיהיו מעט קשיים ומחלוקות בדרך.