צפו: לא תנחשו מי משלם ליו"ר האגודה לזכויות החולה

היו"ר מייעץ בתשלום לקופת חולים ולגופים נוספים במערכת שאותה הוא אמור לבקר ■ התרומות מגיעות מחברות תרופות, מסופר-פארם ומהקרן של תל השומר ("לא פוסלים תרומות גם מחברות ביטוח") ■ ומשרד הלובינג שעובד עבורה "פרו-בונו" מייצג את מכבי ואת הרופאים תכירו את האגודה שתמכה השנה בשר"פ והתנגדה לרפורמה של גרמן

שמואל בן יעקב / צילום:  תומר שולמן - הצלם
שמואל בן יעקב / צילום: תומר שולמן - הצלם

ברוכים הבאים לאגודה לזכויות החולה. כאן, ממקלט ציבורי שנידבה עיריית תל-אביב תמורת דמי שכירות צנועים, אמור להישמע קולם של מי שמצויים ברגעים הקשים ביותר בחייהם. הקול הזה, של החולה הבודד, של בני המשפחה או של הציבור כולו, ניצב מול מערכת בריאות מסואבת של קופות חולים, בתי חולים, חברות ביטוח, רגולציה ממשלתית ולא פחות חשוב - אינטרסים כלכליים.

עכשיו תכירו את שמואל בן יעקב, יו"ר האגודה. הוא פעלתן, בעל ניסיון רב בתחום הבריאות, את מרצו באגודה הוא משקיע בהתנדבות ומאז שנכנס לתפקיד הפכה האגודה לשחקנית בולטת ומשפיעה במערכת. ישנה רק בעיה אחת, לכאורה כמובן: בן יעקב, מסתבר, מוצא את פרנסתו בייעוץ לגופים שמולם הוא אמור לעמוד ולבקר.

כך הוא מקבל עשרות אלפי שקלים מקופת החולים "מכבי" ומבית החולים השיקומי אלי"ן, ובשיחה איתנו הצהיר כי בימים אלה הוא מנהל מו"מ על התקשרות עם בית חולים נוסף. בן יעקב טוען כי הוא מייעץ גם למרכז הרפואי הדסה, אבל בהדסה מבהירים כי מאז 2012 הוא והם "כבר לא". בן יעקב, כמו יתר הגופים (הציבוריים יש לומר) שהזכרנו, סירבו למסור לנו מהי עלות העסקתו.

לדברי בן יעקב, בין היתר על רקע עבודתו בעבר בחברת הביטוח "אבנר", הוא מייעץ לספקי הבריאות השונים בעיקר בתביעות מול חברות ביטוח וביטוח לאומי, לרוב בתחום תאונות הדרכים. "התפקיד שלי הוא להגדיל את ההכנסות מתאונות", הוא מספר, ומסגיר את עומק הזיקה וההזדהות שלו עם קופת החולים שמשלמת את שכרו: "אנחנו במכבי מגדילים את ההכנסות בכמה מיליונים בכל שנה". כן, קראתם נכון - "אנחנו" במכבי. בן יעקב מציין כי לא חתם על הסדרים לניגוד עניינים, אבל, לדבריו, העבודה שלו במכבי ובגופים אחרים ידועה להנהלת האגודה וכי הוא נמנע מלעסוק בפניות הקשורות לקופה. לדבריו, מוטב שיו"ר האגודה יהיה בקי במערכת ופעיל בה כמוהו, לעומת גמלאי או מי שאינו עובד באחד מגופי הבריאות.

הסיפור של פרופ' מנחם פיינרו, חבר הנהלת האגודה לזכויות החולה ובעבר יו"ר ועדת סל התרופות, קצת אחר: פיינרו משמש יועץ בכיר לחברת "מדיקס" שמספקת שירותי רפואה פרטיים ולפחות בעבר הוא החזיק גם חלק קטן מהמניות בחברה (לדבריו, אחזקותיו דוללו מאוד בתקופה האחרונה). מדיקס מתמחה בליווי אישי של חולים על ידי רופאים בכירים מאוד, שמבצעים, בין היתר, אבחון מחדש ומונעים בכך פעולות מיותרות (כך על פי החברה). חלק גדול מהפעילות של החברה נעשית מול מבוטחי חברת הביטוח "הראל". לדברי פיינרו, הוא אחראי לבקרת האיכות בחברה ולפיקוח על הרופאים, וכי לאור דילול אחזקותיו לא מתקיים ניגוד עניינים עם חברותו בהנהלת האגודה לזכויות החולה.

אבל זה לא נגמר בחשש לניגוד עניינים אישי של אדם זה או אחר באגודה. זה גם אופן המימון: רוב התרומות לאגודה אינן מגיעות מאנשים פרטיים או מגופים עסקיים נטולי אג'נדה, אלא מגופים שליבת העיסוק שלהם היא בריאות. כך, בשנת 2013 תרמו לאגודה, בין היתר, חברות התרופות "גלקסו סמית קליין", "אבוט" ו"רוש". תרומות נוספות הגיעו מחברת "דנאל" שמספקת שירותי כוח אדם בתחום הסיעוד ומחברת "סופרפארם". לדברי מנכ"לית האגודה, שירלי זילבר, יש כאן מקרה של win-win שבו הפעילות של האגודה תורמת גם לחברות התרופות וגם לחולים, וכי בשום מקרה האגודה לא פועלת למען תרופה או חברה מסוימת.

מה לגבי תרומות מספקי שירותי בריאות מובהקים? לדבריה, האגודה לא תקבל תרומות מקופות חולים משום שמדובר ב"קו אדום", אולם באותה נשימה היא מבהירה כי אינה פוסלת תרומות מחברות ביטוח ושהיא אף תשמח לקבל כאלה. בן יעקב הגדיל והוסיף כי האגודה קיבלה לפחות שתי תרומות בסך כולל של כמה מאות אלפי שקלים מקרן המחקרים של בית החולים תל השומר - אותו בית חולים שהניף את דגל המאבק למען הכנסת שירותי רפואה פרטיים (שר"פ) לבתי החולים הציבוריים. האגודה תמכה בהצעה דומה בעניין השר"פ, אבל על כך נרחיב בהמשך (בתל השומר לא ענו לשאלת "גלובס" בדבר נחיצות התרומות ואופן הליך האישור שלהן - ש.נ).

נגד רפורמת גרמן, בעד שר"פ

חלק משמעותי מהפעילות של האגודה לזכויות החולה, בצד מענה וייעוץ משפטי לאינדיבידואלים, הוא שכירת שירותי לובינג. על פי הדוח האחרון שהגישה האגודה לרשם העמותות, עלות פעילות הלובינג והייצוג המשפטי בשנת 2013 הסתכמה ב-459 אלף שקל. באגודה מבהירים כי הדיווח על העלות הוא סמלי בלבד כדי להדגיש את ערכה הכלכלי של הפעילות, אולם, בפועל, את שירותי הלובינג קיבלה האגודה חינם אין כסף.

מיהו משרד הלובינג של האגודה? "גלעד יחסי ממשל ולובינג" - הלוביסטים של מכבי, ההסתדרות הרפואית, מכון מור ומספר חברות תרופות גדולות. המשרד הזה היה אקטיבי במיוחד לאחר שהוגשו ההמלצות של ועדת גרמן, והוביל את ההתנגדות בכנסת ליישום הרפורמה שביקשה להוביל שרת הבריאות עד לאחרונה יעל גרמן. האגודה לזכויות החולה מצאה עצמה לצד ההסתדרות הרפואית, קופות החולים וחברות הביטוח, בהתנגדותם לרפורמת גרמן - רפורמה שנועדה לרסן את הרפואה הפרטית, להוסיף משאבים למערכת הציבורית ולערוך סדר מחדש בביטוחי הבריאות (הן של הקופות והן של חברות הביטוח).

"אני מאוד לא מעריך את הרפורמה הזו", אמר לנו בן יעקב. לדבריו, "גרמן לא המציאה שום דבר חדש, לא הוסיפה מיטת אשפוז אחת ועמדה לתת הרבה פחות כסף ביחס ל-4 מיליארד שקל שהבטיחה". יצוין, כי מכבי היא בעלת השליטה ברשת בתי החולים הפרטיים "אסותא".

למעשה, האגודה לזכויות החולה תמכה גם בהכנסת שירותי רפואה פרטיים (שר"פ) לבתי החולים הממשלתיים, ואפילו במה שנתפס בעיניי רבים כ"מודל קיצוני של שר"פ". על פי העמדה שהציגה האגודה בפני ועדת גרמן, יש לאפשר את השר"פ בכפוף למספר תנאים, שאחד מהם הוא הפרדה פיזית מוחלטת בין מאושפזי השר"פ לבין החולים "הרגילים". כך, לכאורה, לא תהיה אפליה בתוך מחלקה אחת, אולם בפועל יווצרו שני בתי חולים בתוך מרכז רפואי אחד.

פרופ' מנחם פיינרו, גם הוא כאמור חבר הנהלת האגודה, לא מתנצל על התמיכה בזמנו בשר"פ שכן לדבריו מדובר בכורח המציאות לאור מגבלות התקציב, אולם הוא מבקר את העובדה שבן יעקב יצא נגד רפורמת גרמן: "הוא לא היה צריך לשבת במסיבת עיתונאים עם אידלמן (יו"ר ההסתדרות הרפואית - ש.נ) ולהתנגד ככה בפומבי לרפורמה. ברגע שנקבע מה שנקבע, אני בעד. זה יכול רק לעזור. נכון שלדעתי בסופו של דבר לא תהיה ברירה אלא להכניס שר"פ, אבל עד אז אני תומך ברפורמה".

גרמן: "ניגוד עניינים אינהרנטי שדורש טיפול מיידי"

קשה היה למצוא גורם במערכת הבריאות שלא זז בחוסר נוחות לאור החשש לכאורה לניגוד עניינים כפי שתיארנו בפעילות האגודה לזכויות החולה, זאת בצד מילים חמות על נחיצותה של האגודה ועל השעות הרבות שמשקיעים בה 7 עובדים בשכר נמוך מאוד, ובעיקר 30 המתנדבים שלה. אבל את הביקורת החריפה והנוקבת ביותר, השמיעה שרת הבריאות היוצאת, יעל גרמן: "עוד כשהייתי שרה גונבו לאוזניי השמועות שבן יעקב מועסק במכבי, אבל השמועות הללו מעולם לא אומתו. אין ספק שאגודה שאמורה לפעול למען זכויות החולה חייבת להיות נקייה מכל אינטרס זר, ולא יעלה על הדעת שגורמים שאותם האגודה צריכה לבקר יתרמו לה או יעסיקו מי מטעמה של האגודה. יש כאן ניגוד עניינים אינהרנטי פסול שדורש טיפול מיידי".

לדברי גרמן, היה לה חשוב לשתף את נציגי האגודה בכמה שיותר מהלכים שהובילה, לרבות עבודת הוועדה שבראשה עמדה, אולם לא פעם הרימה גבה לנוכח העמדות שהשמיעו: "היו מספר מקרים שבהם הם הביעו את עמדתם ומאוד התפלאתי על העמדה הזו - למשל, בדרישה להכניס מחדש תרופות מצילות חיים לביטוחים המשלימים, או בתמיכה שלהם בשר"פ.

"אפשר לומר כמובן שכל אלה דעות נקיות ולגיטימיות - אבל עמדתם לא חשובה לאור ניגוד העניינים הזה, גם אם הם היו תומכים בי מ-א' עד ת'. לא יכול להיות שאגודה כזו, שהיא כמו אומבודסמן של הציבור ואמורה לשמש עבורו כאוזן קשבת, תהיה נגועה בניגוד עניינים. ברגע שהם מקבלים כסף מהגורם שהם אמורים לבקר - זה לא מתקבל על הדעת, זה בלתי נתפס בעיניי".

תגובות: "טובת החולה בלבד עומדת לנגד עינינו"

מהאגודה לזכויות החולה נמסר בתגובה כי "האגודה מעמידה לרשות החולים סיוע רחב במימוש זכויותיהם, וכן פועלת במישורים ציבוריים רחבים על מנת לקדם את זכויות החולים בישראל. בשנים האחרונות, הצליחה האגודה להביא למרכז סדר היום הציבורי נושאים חשובים מאין כמותם הקשורים בליבת מערכת הבריאות ושוויון זכויות החולה, ואנו גאים בהישגים הרבים שעליהם חתומה האגודה למען החולים וקידום זכויותיהם.

"האגודה מגייסת תמיכה מגופים שונים על מנת לקדם את המטרות אותן הגדירה תוך שקיפות מלאה וגילוי מלא של התרומות, אשר כולן תרומות בלתי מותנות. הנהלת האגודה והמועצה המייעצת של האגודה, המורכבת מאישי ציבור, מנחים את פעילות האגודה כאשר טובת החולה בלבד עומדת לנגד עיניהם. האגודה לא מהססת לפעול כנגד כל גורם הפוגע או שיש חשש כי יפגע בזכויות החולים ופעילותנו הרבה מעידה על כך".

ממכבי שירותי בריאות נמסר כי "מר בן יעקב משמש כיועץ למכבי בתחום התחשבנות עם גופים חיצוניים בתחומי תאונות דרכים ותאונות עבודה. מדובר בעיקר על התחשבנות מול הביטוח הלאומי, משרד הביטחון, חברות הביטוח ועוד. לבן יעקב יש ידע ומומחיות ייחודיים בתחומים אלה. העסקתו היא על בסיס כללי התקשרות עם יועצים של נציבות שירות המדינה" (במכבי סירבו למסור את גובה שכרו של בן יעקב - ש.נ).

מבית החולים השיקומי אלי"ן נמסר כי "שמואל בן יעקב מעניק לבית החולים אלי"ן ייעוץ ארגוני מזה כ-12 שנה. בית החולים אינו נוהג לפרסם הסכמי התקשרות עם ספקים ויועצים של בית החולים".