מרקל בדאבוס: "לא יודעת מה יקרה כשהריביות יעלו"

קנצלרית גרמניה: "אירופה חייבת להיות יותר תחרותית יותר מהירה ועם פחות רגולציה, עוד לא יצאנו מהמשבר הכלכלי ועוד לא החזרנו לעצמנו את התחרותיות"

אנגלה מרקל / צלם: רויטרס
אנגלה מרקל / צלם: רויטרס

"אירופה חייבת להיות יותר תחרותית יותר מהירה ועם פחות רגולציה, עוד לא יצאנו מהמשבר הכלכלי ועוד לא החזרנו לעצמנו את התחרותיות" כך אמרה היום קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בנאום בפני הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס.

נאומה של מרקל בפורום עורר עניין על-רקע ההתנגדות העיקשת של הגרמנים מאחורי הקלעים לכוונת הבנק המרכזי האירופי לרכוש אג"ח ממשלתיות על מנת לסייע לכלכלה במסגרת תוכניות של הקלה כמותית. במה שיכול להתפרש כביקורת מרומזת על החלטת הבנק אמרה מרקל כי "ברגעים אלה אנחנו מצפים להחלטה של הבנק המרכזי - זו החלטה עצמאית. יש לנו מסורת של שמירה על עצמאות ה-ECB, לא משנה איזו החלטה יקבל הבנק".

מרקל הוסיפה בנימה אפולוגטית כי "מאשימים אותנו בכך שאנחנו יותר מדי קפדניים ברמה התקציבית, אבל גרמניה נמצאת מול אתגר דמוגרפי יותר קשה מזה של מדינות אחרות באירופה. יותר מ-6 מיליון משרות יפרשו בשנים הקרובות לגמלאות ואם לא נשמור על משמעת תקציבית לא נשאיר עתיד לצעירים".

מרקל הוסיפה כי "המקרים של אירלנד, ספרד פורטוגל מראים שרפורמות יכולות לעבוד. צרפת עלתה על מסלול חדש מוטה צמיחה ואלה חדשות טובות אבל הזמן יקר. אנחנו חייבים ליצור משרות בענפים שמבטיחים תעסוקה לטווח ארוך. בתחום הדיגיטציה אנחנו מפגרים אחרי אזורים אחרים בעולם ועלינו לסגור את הפער".

כמו כן אמרה מרקל כי "יש לנו תחושה בחודשים האחרונים שישנן שתי אסכולות או אפילו שתי דתות שונות ושאחת מהן ניצחה. אני זוכרת שהמרווחים על אג"ח מדינה היו 4 או 5 אחוז ותשואות של 18-19 אחוז וחשבנו שזה יהיה מסר של אמון לשווקים שהחוב הממשלתי יצומצם בהדרגה - כולם יודעים שזה עובד טוב כשיש צמיחה, אבל השאלה היא מה קורה כשאין צמיחה.

"איך מעודדים צמיחה? יש כאלה שאומרים שהמדינה צריכה לעשות יותר אבל זה לא עובד כשאין השקעות, אם אתה לא יכול להיות בגבולות התקציב ולשמור על גירעון של 3-4 אחוז לכל היותר.

"אני לא יודעת מה יקרה כשהריביות יעלו מחדש. עכשיו זה הזמן לעשות שיעורי בית בכל הקשור למשמעת תקציבית. אבל אני חושבת שמאד חשוב לגלות יותר אחריות בכלכלה, מאשר לקנות זמן ולא לעשות רפורמות מבניות. המצב הזה של נזילות-יתר בשווקים יוצר מסך עשן ואתה לא יודע מי תחרותי ומי לא. אתה לא יכול לקבל תמונה אמיתית של החוסן הכלכלי. ראינו את זה עם הפרנק השוויצי - פתאום מגלים שיש הבדל בין הפרנק השוייצי והאירו".