נתניהו תקף בסוריה - וספג פגיעה תדמיתית ברשת

כל המועמדים העיקריים בבחירות לכנסת זוכים לציון שלילי ברשת ■ בנט מידרדר על רקע פארסת השיריון לאלי אוחנה

בנימין נתניהו / צילום: לע"מ - חיים צח
בנימין נתניהו / צילום: לע"מ - חיים צח

התקיפה בסוריה לא הועילה לתדמית של נתניהו: רה"מ בנימין נתניהו סופג פגיעה תדמיתית ברשת על רקע התקיפה בסוריה, שגררה תגובה מחיזבאללה.

מנתוני תפיסה ברשת של חברת באזילה, בשיתוף "גלובס", עולה כי מעמדו התפיסתי של נתניהו הידרדר בשבוע החולף, וכך גם של שר הכלכלה נפתלי בנט על רקע פארסת השיריון לאלי אוחנה. גם שאר המועמדים זוכים לציון שלילי לא מחמיא.

מעמד המועמד
 מעמד המועמד

מעמד המועמד2
 מעמד המועמד2

נתניהו עדיין מוביל על פני שאר המועמדים, אך ציון "מעמד המועמד" שלו הפך שלילי, בניגוד לשבועיים הקודמים. המתיחות הביטחונית בצפון הגבירה את הקולות ברשת הרואים בו מנהיג חזק, אך מצד שני חלק מהמגיבים ראו בו אחראי למצב וטוענים כי ההסלמה הייתה מיותרת ואולי אף נעשתה לצרכי בחירות.

יתרה מכך: נסיעתו של נתניהו לקונגרס נתפסת כשנויה במחלוקת ברשת. רבים מגנים אותו וסבורים כי הוא מסכן את יחסי ארה"ב-ישראל, אך מצד שני ישנם מגיבים הרואים בנשיא ארה"ב, ברק אובמה, מנהיג אנטישמי - ומחזקים את נתניהו בנסיעתו לארה"ב.

סוגיה נוספת שעלתה השבוע היא הפרסומים השונים על שרה נתניהו, כאשר גם כאן הקולות חצויים. מחד, ישנו שיח ברשת נגד הנהנתנות של בני הזוג נתניהו; אך מאידך ישנן תגובות רבות המתנגדות להשתלחות בשרה נתניהו. חלק מהגולשים אף מקפידים על הניסוח: "אינני תומך בנתניהו, אבל...".

מפת נושאים של בנימין נתניה
 מפת נושאים של בנימין נתניה

נפתלי בנט ומשה כחלון הם עדיין שני המועמדים הכי קרובים לנתניהו מבחינת הציון התפיסתי ברשת, אך ההפרש ניכר. שניהם גם ירדו בציון בשבוע החולף. כחלון גורף תמיכה מצד מצביעי ימין, אך הם דורשים ממנו להפסיק לתקוף את נתניהו (דרך יואב גלנט).

בנט מידרדר גם כן בציון התפיסתי, כאשר ניסיון השיריון הכושל של אלי אוחנה עולה לו ביוקר ופגע בדימוי שלו. השיח ברשת היה סביב הצורך באוחנה כמועמד והאם אין מועמדים ראויים יותר משחקן כדורגל לשעבר, אך מעבר לכך השיח גלש לפסים עדתיים נוסח ההתבטאות של ח"כ איילת שקד, שטענה כי בנט היה צריך "מזרחי עם ילדות קשה" ברשימה. היו גם הצהרות של גולשים על אי-הצבעה לבית היהודי והצבעה למפלגות אחרות (הסברה ברשת גורסת כי בכך הוא מביא להתחזקות מפלגתו של אלי ישי).

בקבוצה השלישית נמצאים יאיר לפיד ואביגדור ליברמן; לפיד עם ירידה לעומת השבוע הקודם וליברמן עם עלייה. השיח הביטחוני דחק הצידה את נושא יוקר המחיה וזה מזיק ללפיד. הצגת הרשימה שלו הייתה יחסית חיובית, אולם הנושא האישי עדיין עומד לו לרועץ, ובמיוחד הנושא הביטחוני, לאור העובדה כי התייחס לאירועים בצפון לפני שהנושא הותר לפרסום. מצד שני, קריאתו של ליברמן לתגובה לא פרופטרציונלית על תקיפת חיזבאללה סייעה לו.

אריה דרעי והצוות לבני-הרצוג מציגים השבוע את הציונים הנמוכים ביותר. דרעי נהנה השבוע מהסקרים המדברים על התחזקות ש"ס, כאשר תומכיו מייחסים זאת ליכולתו. לעומת זאת, יש עדיין שיח שלילי ער נגדו, כולל על קמפיין השקופים, כאשר גם בהקשר זה, כמו בנושאים אחרים, הוא נאשם בחוסר אמינות. לבני-הרצוג סופגים השבוע ירידה בציון בשיח, שכן ההסלמה בצפון בעייתית לגביהם כי הם נתפסים כמי שלא מסוגלים לטפל בה.

מעבר לכך, נראה כי חלק ניכר מההתנגדות ללבני-הרצוג ברשת היא דווקא מהתייחסות אישית למועדים. הרצוג אינו נתפס ככריזמטי דיו, ובאופן כללי השניים אינם מצליחים להציג חזית תקיפה וברורה.